باورهاي نادرست در مورد ديابت

حتما تا كنون بارها شنيده ايد كه شكر بيش از اندازه منجر به ديابت ميشود. يا حتما شنيده ايد كه اگر تحت رژيم ديابت هستيد بايد از خوردن هر آنچه دوست داريد صرف نظر كنيد. خوب اين حرفها درست نيستند. در واقع، باورهاي نادرست زيادي در رابطه با غذا و رژيم هاي غذايي وجود دارند. از راهنماي زير براي تشخيص حقيقت از كذب استفاده كنيد.

حتما تا كنون بارها شنيده ايد كه شكر بيش از اندازه منجر به ديابت ميشود. يا حتما شنيده ايد كه اگر تحت رژيم ديابت هستيد بايد از خوردن هر آنچه دوست داريد صرف نظر كنيد. خوب اين حرفها درست نيستند. در واقع، باورهاي نادرست زيادي در رابطه با غذا و رژيم هاي غذايي وجود دارند. از راهنماي زير براي تشخيص حقيقت از كذب استفاده كنيد.

حتما تا كنون بارها شنيده ايد كه شكر بيش از اندازه منجر به ديابت ميشود. يا حتما شنيده ايد كه اگر تحت رژيم ديابت هستيد بايد از خوردن هر آنچه دوست داريد صرف نظر كنيد. خوب اين حرفها درست نيستند. در واقع، باورهاي نادرست زيادي در رابطه با غذا و رژيم هاي غذايي وجود دارند. از راهنماي زير براي تشخيص حقيقت از كذب استفاده كنيد.

دیابت

1- خوردن شكر زياد باعث ايجاد ديابت ميشود

نادرست- حقيقت اين است كه ديابت زماني شروع ميشود كه چيزي توانايي بدن شما در تبديل غذايي كه مي خوريد به انرژي اختلال ايجاد نمايد.

2- در رژيم غذايي ديابت قوانين زيادي وجود دارد

نادرست- اگر ديابت داريد بايد براي وعده هاي غذايي خود برنامه ريزي كنيد اما ايده كلي ساده است. شما بايد سطح قند خونتان را تا حد ممكن به سطح طبيعي نزديك نگه داريد. غذاهايي را انتخاب كنيد كه با سطح فعاليت و داروهايي كه مصرف مي كنيد هم خواني داشته باشند.

آيا بايد برنامه غذايي خود را تطابق دهيد؟ شايد. اما شيوه جديد خورد و خوراك شما آن قدرها هم كه فكر مي كنيد نياز به تغيير ندارد.

3- نبايد اصلا كربوهيدرات مصرف كنيد

نادرست. كربوهيدراتها اساس يك رژيم غذايي سالم هستند چه رژيم داشته باشيد يا نداشته باشيد. آنها بر روي سطح قند خونتان تاثير مي گذارند به همين دليل بايد ميزان مصرف آنها را كنترل نماييد. برخي از كربوهيدراتها حاوي ويتامين ها، مواد معدني و فيبر هستند. بنابراين از ميان آنها چيزهايي مثل غلات كامل، ميوه ها و سبزيجات را انتخاب كنيد. كربوهيدراتهاي نشاسته و قند دار انتخاب خوبي نيستند چون چيز مفيد زيادي ندارند. آنها بيشتر شبيه به يك شعله زودگذر هستند تا سوختي كه بدن بتواند به آن اتكا نمايد.

4- براي ديابتي ها، پروتئين بهتر از كربوهيدراتها است

نادرست- از آنجايي كربوهيدراتها سطح قند خون را خيلي سريع بالا مي برند، ممكن است سعي كنيد كمتر از آنها بخوريد و پروتئين بيشتري را جايگزين نماييد. اما در انتخاب پروتئين بايد دقت كنيد. اگر پروتئين شما اسيد اشباع زيادي داشته باشد، مي تواند براي سلامت قلب مضر باشد. در مورد اندازه وعده هاي غذايي خود نيز مراقب باشيد. با متخصص رژيم غذايي يا پزشك خود در مورد ميزان پروتئين مناسبتان مشورت كنيد.

5- مي توانيد داروهاي ديابت خود را طوري تنظيم كنيد كه بتوانيد هر آنچه مي خواهيد بخوريد

نادرست- اگر براي ديابت خود از انسولين استفاده مي كنيد بايد بياموزيد كه چگونه ميزان و نوع آن را بسته به غذايي كه مي خوريد تنظيم نماييد. اما اين بدان معنا نيست كه هر چه و به هر ميزاني كه بخواهيد مي توانيد بخوريد و تنها بعد از آن دوز داروي خود را افزايش داده تا سطح قند خون خود را ثابت نگه داريد.

اگر از انواع ديگر داروهاي ديابت استفاده مي كنيد، سعي نكنيد ميزان دارو را طوري تنظيم كنيد كه با كربوهيدرات مصرفي تان همخواني داشته باشد مگر اينكه پزشك گفته باشد. اغلب داروهاي ديابت زماني بهتر عمل مي كنند كه طبق دستور مصرف گردند. اگر شك داشتيد از پزشك خود در اين باره سوال كنيد.

6- بايد از غذاهاي مورد علاقه خود صرف نظركنيد

نادرست. هيچ دليل ندارد كه از خوردن چيزهايي كه دوست داريد دست برداريد. در عوض سعي كنيد:

در نحوه آماده كردن غذاهاي مورد علاقه تان تغيير ايجاد كنيد. آيا مي توانيد آن را به جاي سرخ كردن در فر بگذاريد؟

غذاهاي ديگري را كه در كنار غذاي مورد علاقه تان مي خوريد را تغيير دهيد. شايد بهتر باشيد به جاي پوره سيب زميني از سيب زميني شيرين استفاده نماييد.

اندازه وعده غذاهاي مورد علاقه تان را كمتر كنيد. حتي يك تغيير جزئي هم در نتيجه تاثير بسزايي دارد.

زماني كه تحت يك برنامه غذايي هستيد از غذاهاي مورد علاقه تان به عنوان جايزه استفاده نكنيد. به خود جايزه بدهيد اما چيزي غير از غذا.

7- اگر ديابت داريد بايد قيد دسرها را بزنيد

نادرست. شما مي توانيد:

مقدار آن را كمتر كنيد. به جاي دو اسكوپ بستني يكي بخوريد. يا دسر خود را با دوستتان شريكي بخوريد.

سعي كنيد از شيرين كننده هاي كم كالري استفاده نماييد. در خاطر داشته باشيد كه در آنها ممكن است مقدار كمي هم كربوهيدرات وجود داشته باشد.

افق خود را گسترش دهيد. به جاي بستني، پاي يا كيك، ميوه كلوچه پخته شده با  آرد جوي كامل يا ماست را امتحان كنيد.

دستور العمل پخت را دستكاري كنيد. براي مثال شما مي توانيد اغلب شكر كمتري از دستور پخت استفاده كنيد بدون اين كه تغيير چنداني در مزه يا بافت آن ايجاد شود.

8- شيرين كننده هاي مصنوعي كم يا بدون كالري كاملا ممنوع هستند

نادرست. اغلب اين شيرين كننده ها شيرين تر از مقدار مشابهي از شكر هستند بنابراين شما مي توانيد در مقدار كمتري از آنها استفاده كنيد. نظرات در مورد آنها متفاوت است اما اين شيرين كننده ها به صورتهاي زير موجود مي باشند:

  • ساخارين
  • آسپارتام
  • اسسولفام پتاسیم
  • سوکرالوز
  • استویا/ ربادیوساید آ

شما مي توانيد از متخصص رژيم غذايي خود بپرسيد كدام يك براي استفاده شما مثلا براي نوشيدن چاي، كيك پزي يا آشپزي مناسب تر است.

9- شما نياز به خوردن غذاي خاص ديابتي داريد

نادرست. غذاهايي كه براي افراد مبتلا به ديابت مناسب هستند گزينه هاي سالمي هستند كه براي ديگر افراد خانواده هم مناسب هستند..

اگر ديابت داريد يابد بيشتر مراقب چيزهايي مثل كالري يا مقدار و نوع كربوهيدرانها، چربي ها و پروتئيني كه مي خوريد باشيد. يك متخصص رژيم غذايي مي تواند به شما نشان دهد كه چگونه آنها را به خوبي تنظيم كنيد.

10- غذاهاي رژيمي بهترين گزينه ها هستند

نادرست- براي خريد غذاهاي رژيمي بايد پول بيشتري نسبت به آنچه كه در قفسه هاي غذاهاي معمولي سوپري ها وجود دارد يا غذايي كه خودتان درست مي كنيد پول بدهيد.

برچسب روي محصولات را بخوانيد تا ببينيد كالري يا مواد تشكيل دهنده آن مناسب شما هست يا خير. اگر شك داريد پزشك يا متخصص رژيم غذايي تان مي تواند شما را راهنمايي نمايد.

دکتررضااسدی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آفتاب زدگی مهم تر از آنچه می اندیشیم

پ ژوئن 13 , 2019
آفتاب زدگي به اين معنا نيست كه واقعا دچار آفتاب زدگي شده ايد. ازاين اصطلاح اغلب براي آفتاب سوختگي شديد استفاده ميشود. علت آن اشعه ماوربنفش (UV) است كه سبب التهاب پوست شما مي شود.

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع