Warning: file_put_contents(): Only 0 of 398 bytes written, possibly out of free disk space in /home/zamensalam/domains/telehealth.ir/public_html/wp-content/plugins/payzito/includes/libraries/cms.php on line 0

Warning: file_put_contents(): Only 0 of 398 bytes written, possibly out of free disk space in /home/zamensalam/domains/telehealth.ir/public_html/wp-content/plugins/payzito/includes/libraries/cms.php on line 0
سفید کردن دندان | آنزیم های پروتئولیتیک | جوش شیرین | دوربه

5 غذایی که به سفید کردن دندانها کمک می کند

سفیدی دندان ها

لک شدن دندانها بسیار رایج است. زمانی اتفاق می افتد که لایه خارجی دندانتان یا مینای دندان رنگ گرفته باشد.
محصولات سفید کننده زیادی در بازار وجود دارند. شما می توانید از میان خمیردندان، نوارها یا ژلهای سفید کننده یکی را انتخاب کنید. پزشک شما همچنین می تواند به صورت حرفه ای عمل سفید کردن دندان را انجام دهد.

اما این درمانهای می توانند پرهزینه باشند. همچنین حاوی مواد شیمیایی بوده که می‌توانند به دندانها و لثه های شما آسیب برسانند. اگر دوست دارید بدون استفاده از مواد شیمیایی دندانهای سفیدی داشته باشید احتمالا به دنبال درمانهای خانگی طبیعی تر هستید. یک گزینه خوردن غذاهایی است که به صورت طبیعی د ندانها را سفید می کنند.

اگرچه شواهدی وجود دارند که این غذاها به خوبی عمل می کنند اما تاثیرات آنها عمدتا نقلی و نظری می باشد. با این وجود، امتحان آنها ضرری ندارد. مطلب زیر را بخوانید تا ببینید چگونه می توانید دندانهای خود را سفید کنید.

غذاهایی که به سفید شدن دندانها کمک میکنند

1-توت فرنگی

توت فرنگی حاوی اسید مالیک می باشد. گفته میشود این اسید قابلیت های سفید کنندگی دارد که می تواند به سفید کردن لکه های دندان کمک نماید. اسید مالیک می تواند تولید بزاغ را در دهان در افرادی که دهانشان خشک است افزایش دهد. بزاغ دندانها را با شستن غذاها و جرم ها از پوسیدگی که علت اصلی تغییر رنگ دندانها می باشد محافظت می نماید

2-هندوانه

هندوانه نسبت به توت فرنگی اسید مالیک بیشتری دارد. این اسید مالیک می تواند در سفید کردن دندان و تولید بزاغ بیشتر نقش داشته باشد.

برخی همچنین معتقد هستند، بافت فیبری هنودان دندانها را سابیده و به از بین بردن لکه ها کمک می نماید. با این وجود هیچ شواهد علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

3-آناناس

دندانهای شما با یک غشای نازک یا پروتئین های بزاغی  پوشانده شده اند که پلیکل نامیده میشود و این لایه از دندانهای شما محافظت می نماید اما همچنین رنگ دانه های موجود در غذاها را جذب می کنند. همین امر موجب کدر شدن دندانها میشود.

پلیکل همچنین سبب چسبیدن باکتری ها میشود. اگر باکتری ها تجمع پیدا کنند سبب ایجاد پلاک و فساد دندانها میشوند.

با این وجود، آناناس می تواند به صورت طبیعی این غشا را در خود حل کند. آناناس حاوی یک آنزیم پروتئولیتیک است که بروملین نامیده میشود. این میوه حاوی آنزیم های پروتئولیتیک که بروملین نامیده میشود. آنزیم های پروتئولیتیک می توانند پروتئین ها را تجزیه نمایند از جمله آنهایی را که در لایه پنیکل شما قرار دارند.

4-پاپایا (انبه هندی)

پاپایا همانند آناناس حاوی یک آنزیم پروتئولیتیک می باشد.

این آنزیم در پاپایا، پاپائین نامیده میشود. این آنزیم همچنین پروتئین را تجریه کرده و سبب از بین رفتن لایه پلیکل شما میشود. همین امر سبب کاهش لکه ها و محافظت از دندانهایتان در برابر شکل گیی پلاک می‌شود.

5-شیر

اسید لاکتیک شیر همچنین مینای دندانهای شما را سفید می کند. همچنین گفته میشود شیر تولید بزاغ را تحریک می کند که می تواند به از بین بردن باکتری هایی که سبب خرابی دندان میشوند کمک نماید.

کازئین، پروتئین موجود در شیر نیز مانع از ایجاد لک بر روی دندان ها میشود. کازئین به جذب فسفات کلسیم برای ترمیم حفره ها و جلوگیری از تجمع پلاک کمک می کند.

در تحقیقی در سال 2014 نیز نشان داده شده است که کازئین به پلی فنول های موجود در چای متصل می شود و مانع از چسبیدن تانن ها به دندان و ایجاد لکه می شود.

سایر غذاهای لبنی مانند پنیر و ماست نیز حاوی اسید لاکتیک و کازئین هستند و ممکن است تأثیر مشابهی داشته باشند.

چه مقدار طول می کشد تا مصرف این غذاها دندانها را سفید نمایند

مشخص نیست که چقدر طول می کشد این غذاها دندان ها را سفید نمایند. هیچ تحقیقی برای چهارچوب زمانی مورد انتظار وجود ندارد. با این وجود، در مقایسه با محصولات تجاری، درمانهای خانگی عموما نیازمند مدت زمان طولانی تری برای تاثیرگذاری هستند.

مدت زمان تاثیرگذاری به رنگ اولیه دندانهای شما نیز بستگی دارد. اگر دندانهایتان زیادی زرد شده باشد برای مشاهده نتیجه نیاز به مدت زمان طولانی تری می باشد. اگر زیاد از غذاهایی که رنگ دانه دارند استفاده می کنید نیز همین طور است.

آیا راه طبیعی دیگری برای سفید کردن دندانها در خانه وجود دارد؟

در کنار خوردن غذاهای ذکر شده در بالا می توانید این درمانهای خانگی را برای سفید کردن دندان ها استفاده نمایید.

مرتبا دندانهایتان را بشورید و نخ دندان بکشید

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روز بهترین راه برای سفید نگه داشتن دندانهایتان است.

پیشنهاد میشود دو بار در روز دندانهایتان را مسواک بزندی. سطوح بالایی، داخلی و رویی دندانهایتان را برای مدت 2 دقیقه مسواک بزندی. این کار لکه ها و جرم ها و باکتر یهای مخرب دندان را از بین می برد.

نخ دندان کشیدن میان دندانها یک بار در روز به از بین بردن پلاکها و باکتری ها کمک می نماید.

مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان خانگی شناختهخ شده برای سفید کردن دندان ها می باشد. این ماده به صورت طبیعی ساینده است و می تواند به صورت مکانیکی لکه ها را از بین برد همچنین از این ماده در خمیر دندانهای سفید کننده نیز استفاده می گردد.

برای استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندانهایتان، به مقدار مساوی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا یک خمیر بدست آید. از مسواک خود برای مالیدن آن به دندانهایتان برای مدت 1 دقیقه استفاده کرده و سپس آیکشی نمایید.

دندانهایتان را با خردل و نمک بشویید

روغن خردل و نمک یک درمان سنتی برای سفید کردن دندانها می  باشد.

ایده پشت آن این است که روغن خردل پلاکها و لکه ها را از بین می برد. از این ماده به صورت روغن درمانی استفاده میشود. بر اساس طرفداران روغن درمانی این کار پلاک و باکتری ها را کاهش می دهد.

برای افزودن تاثیرگذاری روغن خردل می توان به آن نمک افزود. گفته میشود بافت سایش دهنده آن به صورت خودکار لکه ها را از بین می برد. نمک همچنین pH بزاغ را افزایش می دهد که م یتواند تاثیرات ضد باکتریایی داشته باشد.

یک راه برای استفاده از این درمان خانگی ترکیب کردن یک سهم نمک با سه سهم روغن خردل می باشد. ترکیب را برای مدت 1 دقیقه به دندانهای خود بمالید و سپس آن را بشویید.

آبکشی با آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یک عامل سفید کننده طبیعی می باشد. از آن اغلب در محصولات سفید کننده تجاری نیز استفاده میشود. برای استفاده از آن به عنوان یک سفید کننده دندان، به مقدار مساوی آب را با آب اکسیژنه ترکیب کنید. به مدت 30 دقیه محلول را در دهان خود بچرخانید و سپس آبکشی نمایید.

گزینه دیگر این است که در زمان درست کردن خمیر جوش شیرین به جای آب به آن آب اکسیژنه اضافه کنید.

خوردن غذاهایی که تولید لک می کنند را محدود کنید

شما می توانید با محدود کردن نوشیدنی ها و غذاهایی که لک تولید می کنند مانع از زرد شدن ددندانهایتان شوید. این غذاها عبارتند از:

  • شاه توت
  • سس هایی که پایه گوجه فرنگی دارند
  • کاری
  • قهوه
  • چای سیاه
  • شراب قرمز
  • نوشابه سیاه
  • آب میوه
  • نوشیدنی های انرژی زا

زمانی نوشیدن مایعات حاوی رنگدانه بهتر است از نی استفاده کنید. همچنین می توانید برای کم کردن ریسک زرد شدن دندانها به شیر یا چای شیر اضافه کنید.

حرف آخر

توت فرنگی، هنودانه و لبنیات می توانند به سفید کردن دندانهایتان کمک نمایند. این غذاها حاوی ترکیباتی هستند که قابلیت سفید کنندگی دارند.

آناناس و پاپایا نیز  آنزیم های پروتئولیتیکی دارند که پروتئین ها ایجاد کننده لکه موجود بر روی دندانها را در خود حل می کنند.

صرفا خوردن این غذاها به تنهایی نمی تواند رنگ دندانهای شما را دگرگون کند. باز هم محدود کردن خوردن غذاهایی که بر روی دندان لک ایجاد می کنند و حفظ بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین می توانید دیگر درمانهای خانگی طبیعی از جمله جوش شیرین و آب اکسیژنه را نیز امتحان نمایید.

عاطفه مخلصی

دیدگاهتان را بنویسید

پست بعدی

9 باور نادرست در مورد دیابت

چ سپتامبر 29 , 2021
جستجو در اینترنت برای یافتن اطلاعات معتبر در مورد بهترین […]
تغذیه دردیابت

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است


    Warning: file_put_contents(): Only 0 of 399 bytes written, possibly out of free disk space in /home/zamensalam/domains/telehealth.ir/public_html/wp-content/plugins/payzito/includes/libraries/cms.php on line 0