کمک به کسی که در حال ترک سیگار است: باید ها ونبایدها

نکته های کلی برای دوستان و خانواده

خود فرد سیگاری مسئول ترک آن است. این یک تغییر در سبک زندگی آنها و چالش خود آنهاست و نه شما.

از فردی که سیگار را ترک می کند بپرسید آیا واقعا دوست دارد از روند کارش جویا شوید. بپرسید چه احساسی دارد و نه تنها اینکه آیا هنوز در ترک است.

به او بفهمانید که می تواند هر وقت دلش خواست با شما درد دل کند. گاهی آنها نیاز به شنیدن حرفهای تشویق کننده دارند.

کمک کنید هر چه در این رابطه نیاز دارد در اختیار داشته باشد مثل آبنبات های سفت، و سبزیجات تازه برش زده شده و نگه داشته شده در فریزر.

سعی کنید با کسی که در حال ترک سیگار است وقت گذرانده و تفریحاتی داشته باشید تا ذهن او را از سیگار کشیدن دور کنید- به سینما بروید، به پیاده روی یا دوچرخه سواری بروید تا او را از وسوسه سیگار منحرف کنید.

سعی کنید او را از دیدگاه کسی که سیگار را ترک کرده است نگاه کنید- برای یک فرد سیگاری، سیگار همانند یک دوست قدیمی است که همیشه در دورانهای سخت زندگی در کنارش بوده است. کنار گذاشتن این دوست کار سختی است.

هر چه سیگار در خانه دارید دور بریزید. یعنی هیچ کس حق ندارد در هیچ جای خانه سیگار بکشد.

همه زیر سیگاری ها و فندک ها را از خانه دور کنید. هر آنچه را که یادآور سیگار باشد نباید در دسترس و دید باشد.

لباسهایی را که بوی سیگار می دهند را بشویید. فرشها و زیر اندازها را بشویید. از اسپری های خوش بو کننده هوا برای کمک به خلاص شدن از شر بوی تنباکو استفاده کنید – ماشین را نیز فراموش نکنید.

سعی کنید هر کاری را که می تواند استرس را از او بردارد انجام دهید مثلا در مراقبت از بچه ها، آشپزی یا تمیز کردن خانه به او کمک کنید.

خوشحالی خود را از این کار نشان دهید و ترک سیگار او را جشن بگیرید. ترک سیگار کار خیلی بزرگی است.

در توانایی افراد در ترک سیگار شک نکنید. حفظ ایمان شما به آنها می تواند مشوقشان در ترک سیگار باشد.

قضاوت نکنید، غر نزنید، آنها را تحریک نکنید، اوقات تلخی نکنید. در این صورت فردی که در حال ترک سیگار است احساس بدی نسبت به خود پیدا می کند. شما قطعا نمی خواهید کسی که دوستش دارید دوباره برای تسکین خود به سیگار روی بیاورد.

ترش رویی کسی که سیگار را ترک می کند را در طول کنار گذاشتن نیکوتین به خود نگیرید. به آنها بگویید که درک می کنید که علائم ترک سیگار واقعی هستند و به آنها یادآوری کنید که این علائم برای همیشه باقی نمی مانند. علائم معمولا در عرض دو هفته بهتر می شوند.

نصیحت نکنید. فقط بپرسید برای کمک به برنامه ای که دارند کمکی از دستتان بر می آید یا نه.

اگر فردی که در حال ترک سیگار است قبلا هم این کار را کرده است:

فکر نکنید که دوباره مثل قبل به سیگار کشیدن روی خواهد آورد. در حالی که برای فرد در حال ترک کردن سیگار است زدن یک یا دو پک به سیگار کاری طبیعی است.

به او یادآور شوید که تا حالا چه مدت زیای از سیگار نکشیدن او گذشته است.

سعی کنید به او یادآور شوید که به چه دلایلی به ترک سیگار روی آورده است و به او کمک کنید فکر کردن به حتی یک پک سیگار را برای همیشه فراموش کند.

به حمایت و تشویق خود ادامه دهید. به او یادآور شوید که او سیگار را ترک کرده است و دیگر یک فرد سیگاری نیست.

او را سرزنش نکنید و نق نزنید و او را مقصر ندانید و کاری نکنید که احساس تقصیر نماید. مطمئن شوید که کسی که سیگار ار ترک میکند به فکرش هستید چه سیگار بکشد و چه نکشد.

اگر فرد دچار شکست شد:

تحقیقات نشان می دهد که اغلب افراد سیگاری چندین بار قبل از ترک موفقیت آمیز با شکست مواجه شده اند. بازگشت به حالت قبل از ترک می تواند چندین بار اتفاق بیافتد. اگر این بازگشت اتفاق افتاد سعی کنید یک بار دیگر آن را امتحان کنید. از تلاش برای حمایت و تشویق فردی که دوستش دارید دست نکشید. اگر فردی که مراقبت از او را بر عهده دارید باز هم موفق به ترک نشد:

سیگار کشیدن در جمع بدتر است

از او برای تلاشش برای ترک سیگار و برای مدتی که موفق به ترک سیگار شده بود (هر چند روز یا هفته یا ماه که باشد) از او تقدیر و تشکر کنید.

به او یادآور شوید که این یک شکست نیست بلکه تجربه ای بوده است برای یادگرفتن نحوه ترک سیگار و شما برای هر چند باری که او بخواهد برای ترک تلاش کند در کنارش خواهید بود.

او را تشویق کنید که باز هم امتحان کند.  به او نگویید: … آیا باز هم دوباره امتحان می کنی … بگویید: … کی دوباره امتحان خواهی کرد. تحقیقات نشان می دهد بیشتر کسانی که موفق به ترک سیگار نشده اند آمادگی ترک دوباره آن در آینده نزدیک را دارند.

او را تشویق کنید از این تجربه درس بگیرد. چیزهایی که فرد از یک تلاش ناموفق برای ترک می آموزد می تواند به او برای تلاش بعدی کمک نماید. یاد گرفتن مهارت برای سیگاری نبودن نیاز به زمان دارد.

بگویید: عدم موفقیت در چند تلاش اول طبیعی است. اغلب افراد این را می فهمند و می دانند که باید دوباره برای ترک سعی و تلاش کنند. این دفعه برای مدت زمان طولانی تری سیگار نخواهی کشید. حالا می دانی که می توانی برای مدتی سیگار نکشی. این دفعه حتی می توانی این مدت زمان را بیشتر هم بکنی.

اگر شما خود سیگار می کشید

بیرون از خانه و دور از کسی که در حال ترک سیگار است این کار را انجام دهید.

سیگار, فندک . کبریتهای خود را دور از دید قرار دهید. این ها می تواند برای کسی که دوستش دارید محرکی برای سیگار کشیدن باشند.

به کسی که در حال ترک سیگار است هیچ گاه هیچ نوع تنباکویی را تعارف نکنید حتی برای شوخی.

به برنامه ترک سیگار کسی که دوستش دارد بپیوندید. این کار برای سلامت شما بهتر است و شاید دو نفره بهتر و با انگیزه بیشتری بتوانید از پس این کار بربیایید.

دکتررضااسدی

پزشک، متخصص اپیدمیولوژی، پژوهشگر بین المللی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشاور سازمان بهداشت جهانی. او سابقه تدریس در زمینه نگارش علمی از 10 سال گذشته دارد و شیوه آموزشی او بسیار آسان و روان است. - شاخص h براساس اسکوپوس: 22 - تعداد مقالات نمایه شده ISI تا سال 1398: 35

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

ديابت در كودكان و نوجوانان

د آگوست 3 , 2020
ديابت در كودكان و نوجوانان تا همين اواخر نوع رايج ديابت در كودكان و نوجوانان ديابت نوع 1 بود كه ديابت نوجوانا ناميده ميشود. در ديابت نوع 1 پانكراس انسولين توليد نيم كند. انسولين هورموني است كه كمك مي كند گلوكز يا قند براي ايجاد انرژي وارد سلولهاي شما شود. […]

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع