چگونه مانع از نفخ بعد از خوردن غذا شویم

نفخ کردن بسیار آزار دهنده است. اما درمان آن ساده است.

بعد از یک غذای فوق العاده شما آماده ریلکس شدن و ادامه کارهای روزمره خود هستید. اما ناگهان این اتفاق می افتد: شلوارهایتان به نظر تنگ می رسد و شکمتان به نظر دوبرابر  اندازه معمول خود شده است. مهم تر از همه این که حتی گاهی انقباضات شکمی، گاز و آروغ زدن را نیز تجربه می کنید. اینها علائم احتمالی نفخ کردن هستند.

اگرچه برخی از بیماریهای زمینه ای می توانند عامل نفخ باشند اما معمولا اتفاقی رایج است که به خاطر عادات غذا خوردن شما به وجود می آید. در زیر نکاتی برای کمک به اجتناب از یان دوره های ناخوشاند نفخ آورده شده است.

مصرف دارو برای نفخ
نفخ کردن گاهی فقط با دارو برطرف می شود.

محرکهای غذایی اصلی را بشناسید

کربوهیدراتها، چربی ها و پروتئین ها می توانند محرکهای نفخ باشند. با این وجود، غذاهای خاصی بیش از بقیه می توانند شرایط را بدتر کنند و مسائل هاضمه ای از فردی به فردی دیگر متفاوت است. محرکهای اصلی نفخ عبارتند از:

  • سیب
  • لوبیا
  • سبزیجات برگ پهن مثل بروکلی، کلم، گل کلم
  • فرآورده های لبنی
  • کاهو
  • پیاز
  • هلو و گلابی

نمیشود کلا این غذاهار ا کنار گذاشت در عوض سعی کنید در هر وعده تنها از یکی از آنها استفاده کنید و یا حجم آن را در هر وعده کاهش دهید. در زیر گفته شده است که چه عواملی بیشتر سبب تحریک نفخ میشوند.

مراقب جذب فیبر خود باشید

غذاهای فیبردار مثل غلات کامل، لوبیاها و حبوبات می توانند عامل اصلی نفخ باشند. اگرچه این غذاها سالم تر از همتاهای تصفیه شده خود هستند، محتوای بالای فیبر آنها در برخی از افراد به نفخ منجر میشود. فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی برای سلامت قلب است اما باید میزان آن را به تدریج در غذای خود افزایش دهید تا بدن عادت کند. برای مثال به جای کنار گذاشتن غلات سفید به یک باره و روی آوردن به محصولات سبوس دارد سعی کنید هر بار تنها یک فرآورده را جایگزین کنید و ببینید بدنتان چه واکنشی از خود نشان می دهد.

دردی کمک اما آزاردهنده
دردی اندک اما آزاردهنده

نمک پاش را کنار بگذارید

حتما تا حالا می دانید که نمک زیاد مسبب مشکلاتی در سلامتی در بلند مدت است از جمله فشار خون بالا. در کوتاه مدت نمک اضافه در غذا می تواند به نگه داشت آب و نهایتا نفخ منجر گردد. شما می توانید با استفاده از ادویه ها به جای نمک غذاهای خود را طعم دار کرده و میزان غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

از خوردن غذاهای چرب اجتناب کنید

مقصر بعدی غذاهای چرب هستند: بدن مدت زمان بیشتری را باید صرف هضم کردن آنها بکند. چربی به آرامی از دستگاه گوارش عبور می کند و همین امر می توانند سبب نفخ شود.
همین امر می تواند مبین این باشد که چرا بعد از خوردن یک وعده غذایی چرب مثلا شام شب عید احساس می کنید که شکمتان می خواهد بترکد.

با این وجود همه چربی ها تاثیر یکسانی ندارند و چربی های ترانس، اشباع و غیر اشباع به گونه های متفاوتی هضم میشوند. ببینید کدام نوع چربی مسبب نفخ در شما است. اگر غذاهای سرخ کرده که حاوی چربی های ترانس و اشباع هستند عامل این مساله در شما هستند چربی های سالم تر و غیر اشباع مثل آواکادو یا دانه ها و مغزها را امتحان کنید. محدود کردن خوردن غذاهای فرآوری شده، تصفیه شده و سرخ شده می تواند به هضم و سلامت کلی شما کمک نماید.

نوشیدنی های کربوهیدرات دار را محدود کنید

نوشیدنی های کربوهیدرات دار عامل اصلی نفخ در دنیای نوشیدنی ها هستند. با مصرف این نوشیدنی ها گاز دی اکسید کربن در بدن شما تشکیل میشود و همین امر می تواند سریعا به نفخ منجر شود مخصوصا اگر آن را سریع سر کشیده باشید. آب ساده بهترین گزینه است. سعی کنید برای اینکه طعم بهتری داشته باشید و نفخ هم نکنید چند تکه لیموی تازه داخل آن بیاندازید.

آهسته غذا بخورید

ممکن است این عادت را داشته باشید که در موقع کمبود وقت زمان غذا خوردن را قربانی می کنید. در حین این کار احتمال وارد شدن هوا به همراه غذا به بدن بیشتر است که به حفظ گاز منجر میشود.

با اختصاص دادن زمان بیشتر به غذا خوردن می توانید نفخ را شکست دهید. با آرام غذا خوردن جذب کلی غذا نیز کاهش می یاید و خواهید دید که حتی اندازه دور شکمتان هم به مرور زمان کمتر میشود.

پیاده روی کنید

مزایای ورزش برای سلامت و بهزیستی کلی غیر قابل اجتناب است. رزش کردن همچنین می تواند ایجاد گاز و در نتیجه نفخ را کاهش دهد. اگر مستعد نفخ هستید یک پیاده روی کوتاه می تواند احتمال ایجاد آن را کاهش دهد.

راه رفتن و دویدن
دویدن

مکملهای از بین برنده نفخ را امتحان کنید

آنزیم های گوارشی می توانند به تجزیه غذاها و جدب مواد مغذی کمک نمیاند. یک مثال مکملهای ضد گاز آلفا- گالاکتوزیداز است که مانع از ایجاد گاز از برخی از غذاهای خاص میشود. در حالی که این قرصها معمولا برای جلوگیری از آروغ زدن و رفلکس تبلیغ میشوند اما می توانند برای نفخ نیز موثر باشند. بسته به نوع برند می توانید این مکملها را به صورت روزانه و یا در صورت نیاز قبل از غذا بر اساس تجویز پزشک مصرف نمایید.

آنزیم های گوارشی بی شمار دیگری نیز وجود دارند از جمله آمیلاز، لیپاز و پروتئاز که از آنها نیز می توانید استفاده کنید. این آنزیم ها به تجزیه چربی ها، کربوهیدراتها و پروتئین ها کمک کرده و می توانند به قرصهای ترکیبی یا به صورت مجزا در داروخانه ها بدون نیاز به نسخه پزشک فروخته شوند.

به علاوه مکملهای پروبیوتیک نیز می توانند به تنظیم باکتری های خوب موجود در روده کمک کنند که همین نیز باعث کاهش نفخ شکم میشود.

زمانی که تغییر در سبک زندگی کمکی نکرد

نفخ معمولا واکنش طبیعی بدن شما به برخی از غذاها یا عادات خاص است. اما زمانی که نفخ با تغییرات در رژیم غذایی تعدیل نشد زمان آن رسیده است که با پزشک خود در این باره مشورت کنید. مخصوصا اگز نفخ با انقباضات شکمی و کار کردن زیاد مزاج همراه بود. علل محتمل زمینه ای آن عبارتند از:

  • بیماری کرون
  • حساسیتهای غذایی
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • عدم تحمل لاکتوز
  • بیماری سلیاک
  • حساسیت به گلوتن

مجبور نیستید نفخ کردن را تا ابد تحمل کنید. به یاد داشته باشید که تشخیص علت عاقبت می تواند به شما در پیشگیری از دوره های ناراحت کننده نفخ کمک کند. اگر نیاز به کمک بیشتری برای انتخاب غذا یا کمک مناسب برای تعدیل نفخ داشتید حتما به متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

عاطفه مخلصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزايش اعتماد به نفس

یکشنبه 23 آذر 1399
براي همه ما زمان هايي پيش آمده است كه اعتماد به نفس خود را از دست داده و حس خوبي  نداشته ايم. اما زماني كه فقدان اعتماد به نفس به يك مشكل بلند مدت تبديل شود مي توانند تاثيرات مضري بر سلامت ذهن و زندگي روزمره ما داشته باشد. اعتماد […]
افزايش اعتماد به نفس

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع