ورزش براي از بين بردن افسردگي

ورزش براي از بين بردن افسردگي

اهميت اين بررسي در چيست؟

  • افسردگي بيماري رايج و ناتوان كننده است كه بيش از 100 ميليون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. افسردگي مي تواند تاثير قابل توجهي بر سلامت جسمي افراد و همچنين كاهش كيفيت زندگي آنها داشته باشد. تحقيقات نشان مي دهد كه هم درمان دارويي و هم روان درماني مي تواند در درمان افسردگي موثر باشد. با اين وجود، بسياري از افراد ترجيح مي دهند شيوه اي جايگزين را انتخاب كنند. برخي راهنمايي هاي NHS نشان مي دهد كه مي توان از ورزش به عنوان يك درمان جايگزين استفاده كرد. با اين وجود، هنوز دقيقا در تحقيقات مشخص نشده است كه آيا اين درمان براي افسردگي موثر است يا خير.
  • اين بازبيني براي چه كساني مي تواند مفيد باشد؟
  • بيماران و خانواده هايشان كه مبتلا به افسردگي هستند.
  • متخصصان
  • سياست گذاران در عرصه سلامت ذهن
  • افرادي كه در زمينه خدمات بهداشت فكري كار مي كنند.

هدف اين بازبيني پاسخ دادن به چه سوالاتي است؟

اين بازبيني به روز شده بازبيني Cochrane از سال 2010 است. در اين بازبيني پيشنهاد شده است كه ورزش مي تواند علائم افسردگي را كاهش دهد اما تاثير آن كم بوده و به نظر مي رسد تاثير آن با قطع ورزش از بين مي رود.

ما مي خواستيم بدانيم آيا آزمايشات بيشتري در مورد تاثير ورزش به عنوان درماني براي افسردگي از زمان آخرين بازبيني ما انجام شده است تا بتوان از طريق آنها به سوالات زير پاسخ داد يا خير:

  • آيا ورزش موثرتر از عدم استفاده از درمان در كاهش علائم افسردگي است؟
  • آيا ورزش براي كاهش علائم افسردگي موثرتر از داروهاي ضدافسردگي است؟
  • آيا ورزش در درمان افسردگي موثرتر از روان درماني يا ديگر درمانهاي غير دارويي است؟
  • چقدر بيماران ورزش را به عنوان درمان افسردگي قبول دارند؟

در اين بازبيني چه تحقيقاتي گنجانده شده است؟

ما از داده اي اطلاعاتي تحقيقي براي يافتن آزمايشهاي كنترل با انتخاب تصادفي با كيفيت براي تعيين ميزان تاثيرگذاري ورزش بر درمان افسردگي در بزرگسالان بالاي 18 سال استفاده كرديم. ما به دنبال مطالعات چاپ شده تا مارس 2013 بوديم. ما همچنين به دنبال مطالعات در حال انجام تا مارس 2013 بوديم. همه تحقيقات بايد بر روي بزرگسالان با تشخيص افسردگي بوده و فعاليت فيزيكي انجام شده بايد متناسب با معيارهايي باشد كه هم راستا با تعريف “ورزش” باشد.

ما در بازبيني، 39 تحقيق با كلا 2326 شركت كننده را گنجانديم. بازبيني كننده ها تذكر دادند كه كيفيت برخي از مطالعات پايين بوده كه اطمينان در يافته ها را پايين مي آورد. وقتي فقط آزمايشات با كيفيت در بازبيني گنجانده شدند نتيجه اين شد كه ورزش تاثير ناچيزي بر افسردگي دارد كه به لحاظ آماري معنادار نيست.

شواهد حاصل از اين بازبيني به ما چه مي گويند؟

ورزش براي كاهش علائم افسردگي تا حدي موثرتر از استفاده از هيچ گونه درمان است.

ورزش براي كاهش علائم افسردگي به اندازه داروهاي ضدافسردگي موثر نيست، اگرچه اين نتيجه بر اساس تعداد محدودي از تحقيقات است.

ورزش براي كاهش علائم افسردگي به اندازه رمان درماني موثر نيست، اگرچه اين نتيجه بر اساس تعداد محدودي از تحقيقات است.

بازبيني كننده ها همچنين متذكر شدند كه اگر صرفا تحقيقات با كيفيت بالا مد نظر قرار داده شوند، تفاوت بين انجام ورزش و عدم استفاده از هر گونه درماني براي درمان افسردگي خيلي قطعي نيست.

نرخ حضور در درمانهاي ورزشي 50 تا 100 درصد متفاوت بود.

شواهد در مورد اينكه آيا ورزش براي افسردگي كيفيت زندگي را بهبود مي بخشد يا خير قطعي نيست.

در ادامه چه اتفاقي بايد بيفتد؟

بازبيني كننده ها پيشنهاد مي دهند كه بايد تحقيقات بيشتري در مورد اينكه چه نوع ورزشهايي بيشتر به افراد مبتلا به افسردگي كمك مي كنند، و تعداد و توالي جلسات براي تاثيرگذاري بيشتر، انجام گيرد. به علاوه براي اينكه بدانيم آيا ورزش به اندازه درمان با داروهاي ضدافسردگي و روان درماني  موثر است يا خير نياز به آزمايشات گسترده تري است.

مهشید دولتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

احساس سوزش معده

یکشنبه 16 تیر 1398
احتمالا آن را احساس كرده باشيد. بعد از غذا يك حس سوزش در سينه يا بالاي گلويتان مي پيچد. اين احساس مي تواند از رفلاكس باشد يعني زماني كه اسيد و غذا از معده به سمت مري بالا مي آيند. مري لوله اي است كه معده تان را به گلو متصل مي كند. رفلكس گهگاهي طبيعي است. اغلب افراد حتي آن را احساس نمي كنند.

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع