فیزیوتراپی کف لگن چیست؟

بعد از به دنیا آمدن بچه قرار نیست تا عمر دارید به خود مدفوع کنید. این یک باور رایج است که متاسفانه گاهی به زنان باردار گفته میشود که: اگر بچه آوردی منتظر  بی اختیاری ادرار و مدفوع در میان عوارض ناخوشایند دیگر باش. فرضیه اساسی این است که زایمان شما را محکوم به یک کف لگن نابود شده می کند. فیزیوتراپی کف لگن می تواند به شما کمک کند.

همه چیز با کف لگن شما شروع میشود- و ما هر چیزی را که لازم است به شما خواهیم گفت.

من می خواهم ذهن شما را روشن کنم.آماده هستید؟

فیزیوتراپی کف لگن

یک خبر خوب. این یک شایعه بزرگ است.

شگفت آنکه کف لگن شما یک ماهیچه است و نیاز به ورزش دارد. مادر برای به دنیا آوردن کودک باید فداکاری های جسمی زیادی بکند و گاهی به خاطر بارداری، ترومای بارداری یا دیگر مشکلات موجود با فرد زایمان کرده تا فاز بعد از زایمان باقی می ماند. حتی برای کل زندگی.

با این وجود، برای اغلب زایمان های طبیعی و سزارین بدون عوارض، این ایده که برای همیشه در هنگام خنده یا سرفه مدفوع    می­ کنید یک توهم است و باوری بسیار مضر می باشد. شما با درمان ماهرانه کف لگن تان قرار نیست یا نباید مداوما مدفوع کنید.

ببینید، کف لگن همانند هر ماهیچه دیگری در بدن شماست. از این قضیه کلی که این ماهیچه به واژن شما متصل شده است بگذریم، خواهید دید که آن نیز درست همانند عضلات دیگر شما نظیر عضله دو سر بازو یا زانو واکنش نشان می دهد، بهبود می یابد و شایسته توجه می باشد.

کف لگن قطعه ای مهم از بدن شما است مخصوصا برای زنان. همه باید با آن آشنایی داشته باشند حتی قبل از باردار شدن.

کف لگن چیست؟

به طور خلاصه کف لگن بسیار عجیب و غریب است. همانند یک بانوج می ماند در منطقه پرینه که به مثانه، رحم، واژن، مقعد و رکتوم اتصال دارد. مثانه، روده بزرگ، و رحم روی آن قرار دارند و از جلو به عقب و از  پهلو به پهلو از استخوان ناحیه تناسلی تا استخوان دنبالچه متقاطع می شود.

می تواند به سمت بالا و پایین حرکت نماید، باز و بسته شدن رحم، واژن و مقعد شما را کنترل نماید و حاوی شبکه ای غنی از بافتها و لایه های همبندی میشود. 

به بیان دیگر، کف لگن بسیار با اهمیت است. کف لگن در زمان مدفوع کردن، ادرار کردن، رابطه جنسی، ارگاسم و ایستادن و نشستن و ورزش کردن- تقریبا در همه حرکات بدن به کار گرفته میشود. و شدیدا تحت تاثیر وزن بارداری و ترمای زایمان طبیعی (یا فشار قبل از یک سزارین برنامه ریزی نشده) قرار می گیرد چرا که کش آمده، منبسط شده و آسیب بافت نرم را تجربه می کند.

کف لگن پر از شگفتی است. در زیر هر آنچه که لازم است بدانید آورده شده است:

با توجه به ماجراجویی که کف لگن در طول بارداری و زایمان تحمل کرده است بعد از زایمان ضعیف میشود. به همین دلیل، ممکن است در نگه داشتن ادرار مخصوصا در زمان خنده و سرفه تا شش هفته بعد از زایمان مشکل داشته باشید.

اگر در حین زایمان متحمل جراحت یا پارگی درجه دو یا بیشتر شدید، ممکن است تا سه ماه بعد از زایمان بی اختیاری ادرار یا مدفوع را تجربه کنید. آیا می خواهید این اتفاق بیفتد؟ نه. اما این احتمال وجود دارد. اگر پارگی یا جراحت مستقیم به کف لگن اتفاق نیافتاده باشد بعد از سه ماه نباید هیچ گونه بی اختیاری وجود داشته باشد.

۲- بعد از به دنیا آوردن بچه احتمال شل شدن واژن بسیار کم است.

این ایده که واژنتان شل میشود تنها یک ترس توهین آمیز و تبعیض گرایانه جنسی نیست. بلکه به لحاظ بالینی نیز نادرست می باشد. خیلی به ندرت اتفاق می افتد که واژن بعد از زایمان شل شود. حجم کف لگن در واقع بیشتر میشود. عضلات کف لگن در طول بارداری بزرگتر میشوند و با تولد کش  می آیند. در نتیجه، عضلات معمولا بعد از تولد در پاسخ سخت میشوند. اعمال فشار، پارگی، بخیه ها و یا اپیزیوتومی تنها فشار و التهاب بر ناحیه را افزایش می دهند.

۳- درد پرینه رایج است اما به این معنا نیست که مشکلی نیست.

در طول بارداری و بعداز زایمان فرد ممکن است انواعی از دردها را ناحیه پرینه تجربه کند. هر دردی که بیش از ۲۴ ساعت در طول بارداری طول بکشد حتی اگر در نتیجه یک حرکت خاص به وجود آمده باشد غیر قابل قبول و شایسته توجه است. بعد از زایمان این مدت بسته به متغیرهای مختلف فرق می کند.

بهتر است بگوییم زمانی که بهبود یافتید و شروع به از سرگیری فعالیتهای خود کردید چه چند هفته با چند ماه بعد از تولد نوزاد باشد، اگر هنوز درد پایدار و ناراحتی وجود داشت نباید نادیده گرفته شود.

در این صورت موضوع را با متخصص زنان و زایمان خود یا یک درمانگر معتبر و فیزیوتراپ کف لگن که متخصص در سلامت لگن باشد در میان بگذارید. (در واقع، درمان گرهایی متخصص در زمینه کف لگن وجود دارند مثل متخصصان در زمینه شانه، زانویا پا.)

۴- کگل راه حلی نیست که برای همه مناسب باشد.

حالا در کمال تعجب همه باید بگوییم: کگل یک راه حل جادویی نیست. در واقع، شاید این تمرین بیشتر آسیب رسان باشد تا مفید مخصوصا اگر به عنوان تنها اقدام برای درمان کف لگن تلقی گردد.

اگر مقدار کمی تحت استرس بی اختیاری ادارار یا مدفوع قرار دارید و به شما گفته شده بروید و تمرین کگل را انجام دهید. این کار به تنهایی کفایت نمی کند. بسیاری از افراد نیاز به شل کردن این عضله دارند نه سفت کردن آن. شما باید این بافت را شل کرده و آن را رها سازید اما لازم هم نیست به بیمار گفته شود که کلا کگل را کنار بگذارد.

حتی زمانی هم که کگل مفید باشد ما هیچ وقت نمی گوییم تنها کگل را انجام دهید. ما با هیچ چیز دیگری هم این گونه برخورد نمی کنیم. برای نمونه اگر ماهیچه چهار سر ران شما گرفته باشد آیا به تقویت آن ادامه می دهید؟ البته که نه.

گاهی شما به تقویت نیاز دارید اما گاهی هم به کشش نیاز است. کف پلویس شما هم فرقی ندارد تنها فرقش این است که دسترسی به آن مشکل است. این بسیار ناامید کننده است. به زنان گفته میشود کگل انجام دهند و بعد اگر تغییری حاصل نشد به آنها جراحی اسلینگ مثانه تحمیل میشود.در حالی که چیزی که شکاف عمیق بین این دو گزینه را پر می کند درواقع فیزیوتراپی کف لگن است.

۵- بعد از بهبود نزدیکی جنسی نباید دردناک باشد.

حرف آخر، شما باید آماده باشید. این آماده بودن کاملا نظری است. بعضی از افراد برای شروع فعالیت جنسی بعد از تولد نوزاد بسیار تحت فشار هستند اما تجربه هر کس کاملا متفاوت است و روند بهبود هر کسی با دیگری کاملا متفاوت است.

علاوه بر خشکی واژن که به هورمون ها مربوط میشود، پارگی و یا اپیزیوتومی می تواند بر زمان ریکاوری تاثیر بگذارد. بافت زخم می توانند با دخول درد شدید ایجاد نماید. همه این شرایط می تواند توسط یک فیزیوتراپ کف لگن بررسی شود. کف لگن باید شل شود تا اجازه هر گونه دخول را بدهد. این عضله در ارگاسم هم نقش دارد. اگر ماهیچه های کف لگن خیلی سخت باشند و حجم ماهیچه زیاد باشد سخت تر به ارگاسم خواهید رسید. اگر ماهیچه ها به قدر کافی قوی نباشند، دخول مشکلی نخواهد داشت اما بالاتر رفتن مشکل میشود.

۶- علائم هشدار دهنده می توانند خاموش باشند.

آسیب دیدگی یا ضعیف بودن ماهیچه های کف لگن همیشه به یک شکل ظاهر نمیشوند. تنها در موارد شدید شاهد فتق یا احساس یک پایین افتادگی در زمان تمیز کردن خودتان با دستمال توالت میشوید.  

تقریبا بعد از شش هفته بعد از زایمان اگر هر یک از علائم زیر را داشتید از پزشک متخصص خود یک وقت ملاقات بگیرید:

  • احساس سنگینی در ناحیه پرینه
  • احساس اینکه روی چیزی نشسته اید در حالی که نشسته اید ولی چیزی زیرتان نیست
  • نشت ادرار
  • مشکل در ادرار کردن
  • یبوست پایدار
  • مشکل در دفع مدفوع با اینکه مدفوع نرم بوده و سفت نیست.

۷- فیزیوتراپی کف لگن خصوصی بوده اما نباید تهاجمی باشد.

من می دانم، من می دانم، من می دانم. یک فیزیوتراپ کف لگن باید از طریق واژن شما بر روی کف لگن کار کند و این کاری عجیب و ترسناک است که شما را تحت فشار روحی قرار می دهد. بزرگترین مانع برای صحبت کردن در مورد عضله کف لگن و درمان همین است که نمی توان با آن مثل دیگر ماهیچه های بدن کار کرد.

با این وجود اگر شما نگران این مطلب هستید این را بدانید: این اقدام مثل یک معاینه بالینی نیست. هیچ اسپکولوم و چراغ قوه ای وجود ندارد. تهاجمی ترین کاری که انجام میشود ارزیابی با یک انگشت است. بدین صورت می توانیم ارزیابی کنیم کف لگن شما چقدر قوی است و تا چه مدت می توانید آن را منقبض نگه دارید- یعنی قدرت  و تحمل شما چقدر است و همچنین ارزیابی      می کنیم تا چه حد می توانید خود را شل کنید.  

درمان دستی شامل دخول انگشت می شود اما یک فیزیوتراپ لگن می تواند با شما با ورزشهای فیزیکی، تکنیکهای تجسم ذهنی و حرکت بدن/ قامت بر اساس نیازهایتان کار کند.

۸- شما می توانید قبل از اینکه مشکلی وجود داشته باشد به درمانگر کف لگن مراجعه کنید.

اگر جراحی شانه داشته باشید آیا بعد از عمل به خانه می روید، خودتان به ریکاوی ادامه می دهید و تنها یکبار سه هفته بعد مراجعه می کنی؟البته که نه. شما یکی دو هفته صبر می کنید تا کمی بهبود یابید و سپس یک دوره جدی فیزیوتراپی را شروع می کنید.

به کسی که یک دو ماراتن را دویده است بیشتر توجه می شود تا زنی که زایمان کرده است. هر کسی باید بعد از زایمان به دنبال فیزیوتراپی لگن باشد زیرا که تغییرات زیادی را متحمل شده است. بسیار شگفت انگیز است که چگونه بدن ما در عرض ۴۰ هفته تا به این حد تغییر می کند. نیاز به گفتن نیست که برخی از ما به خاطر سزارین مجبور به تحمل جراحی شکم می شویم.

به یک درمانگر کف لگن مراحعه کنید و بپرسید چه کاری باید انجام دهم؟ کف لگن من چگونه است؟ هر سوالی که می خواهید بپرسید مخصوصا اگر متخصص زنان شما به آنها پاسخ نداده است. می توان به همه این موضوعات پرداخت. اگر مطمئن نیستید هیچ دلیلی ندارد که به دنبال کمک نباشید.

به عبارتی، در حالی که یک فیزبوتراپ لگن باید در اختیار هر بیماری بعد از زایمان باشد (همان طور که در فرانسه است) اما همیشه و در همه کشورها این گونه نیست شاید به خاطر این باشد که تخت پوشش بیمه نمی باشد بنابراین بیماران مجبورند در این مورد از جیب خود خرج کنید. با پزشک خود مشورت کنید و ببینید چه کاری می توانید در این زمینه برای خود انجام دهید.

مطلب مرتبط: همه چیز در مورد كيست تخمدان

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است