شيردهي: چگونه شير خود را افزايش دهيد


شير بدهيد، شير بدهيد و باز هم شير بدهيد

سلامتی برای همه

هر چه بيشتر به نوزاد خود شير بدهيد شير بيشتري براي كودكتان ترشح ميشود. از يك زمان بندي خاص پيروي نكنيد. هر وقت كه نوزادتان گرسنه شد به او شير بدهيد و به هر ميزان كه مي خواهد مخصوصا در چند هفته اول تولد و زماني كه يك سينه خالي شد شروع به شير دادن از سينه ديگر بكنيد.

نگران نباشيد

بسيار از كساني كه تازه مادر شده اند فكر مي كنند شير به اندازه كافي ندارند در حالي كه همه چيز درست است. تا زماني كه كودك شما هشيار و فعال است و مرتبا شير مي خورد و پوشك خود را خيس ميكند در واقع عرضه شير شما كافي است. به خاطر داشته باشيد كه ممكن است تا چند روز پس از تولد طول بكشد تا شير در بدن شما توليد شود. در ضمن، نوزاد شما آغوز دريافت مي كند، شير غليظي كه در اولين مرحله شير دهي ترشح ميشود كه غني از مواد مغذي است.

سعي كنيد استراحت كنيد

بي خوابي واقعا بر شير دهي تاثير منفي مي گذارد. اگر ميتوانيد مرخصي شير دهي بگيريد. تعهدات كاري خود را كنار بگذاريد و و چند روزي را سعي كنيد هر چه مي توانيد كار كمتري انجام دهيد و وقت بيشتري را با نوزاد خود بگذرانيد، استراحت كنيد، بخوريد و شير بدهيد. (البته، اگر نوزاد اول باشد اين كار ساده تر است تا زماني كه كودك ديگري داريد كه نياز به توجه شما دارد.)

استرس را از خود دور كنيد

اگرچه استرس نمي تواند توليد شير را كاهش نمي دهد اما مانع از رگ كردگي (حركت شير در مجراهاي شير) شده و كودك نمي تواند آنچه را كه نياز دارد دريافت دارد. مراقب خودتان باشيد چون شما مسئوليت يك نوزاد را بر عهده داريد. از والدين، خانواده يا دوستان خود براي چيزهاي ديگر كمك بگيريد. به مهمان هاي خود بگوييد چند روزي ديرتر براي ديدن نوزاد بيايند تا شما در آرامش چند روز اول را بتوانيد به نوزاد خود شير دهيد.

سعي كنيد از حمايت ديگران برخوردار شويد

در خانواده ببينيد چه كساني تازه مادر شده اند و از تجربه هاي آن ها استفاده كنيد. اگر مادر، دوست يا حتي مادربزرگ شما شير خود را داده اند از آنها بپرسيد چگونه اين كار را كرده اند. اگر فكر ميكنيد در زمان شير دادن احساس ناآرامي مي كنيد از كساني كه انتقاد مي كنند يا از شير دادن شما حمايت نمي كند و يا شير دادن را برايتان مشكل مي سازند اجتناب كنيد.

آبجو يا هر گونه الكل را كنار بگذاريد

ممكن است اين ادعا را شنيده باشيد كه آبجو باعث افزايش شير مي شود اما در واقع نوشيدن الكل توليد شير را كم مي كند. براي مثال در تحقيقي مشاهده شده است كه بعد از نوشيدن يك تا دو گيلاس مشروب مدت زمان بيشتري طول كشيده تا شير از سينه خارج شده و كل ميزان شير هم كمتر بوده است.

آب فراوان بنوشيد

اگر آب بدن كمك شود شير هم كمتر ميشود. قطعا نوزاد خيلي وت شما را مي گيرد و حواس شما فقط به او است بنابراين سعي كنيد هميشه يك بطري آب با خود داشته باشيد يا در هر جايي كه معمولا شير مي دهيد يك بطري آب قرار دهيد. همچنين سعي كنيد غذاهاي آبكي و ميوه ها و سبزيجات بسيار مصرف كنيد/

خودتان بخوريد و به نوزاتان شير بدهيد

براي حفظ ميزان شير بايد مراقب سلامت خود باشيد اگر نوزاد تنها از شير خودتان تغذيه مي كند حدودا 300 تا 500 كالري بيشتر از زماني كه شير نمي داديد نياز داريد. بهترين رژيم غذايي براي زنان شيرده رژيم طبيعي، سالم و متعادل غني از ميوه ها و سبزيجات و غلات كامل است.

براي استفاده از شيشه چند روز صبر كنيد

استفاده از شيشه براي بعدها خوب است اما چند هفته اول كه شير تازه توليد ميوشد نوزاد بايد تا مي تواند سينه را بمكد. خود نوزاد بهتر از پمپ مي تواند سينه را تحليه كند بنابراين شما در واكنش به سيگنالهاي نوزاد شير بيشتري توليد مي كنيد تا در پاسخ به يك ماشين.

استفاده از داروهاي گياهي؟

برخي بر اين اين باورند كه بعضي از گياهان خاص بر افزايش شير در بسياري از زنان تاثير دارند. يكي از آنها شنبليله است، دانه اي كه در آشپزي استفاده ميشود. يك مكمل ديگر كه استفاده از آن بسيار متداول است خار مريم است. تحقيقات مشخصي مبني بر موثر بودن آنها بر توليد شير وجود ندارد اما عموما مصرف آنها در زمان شيردهي ايمن است و مشكلي به وجود نمي آورد. از خورد شنبليله در طول بارداري اجتناب كنيد چون مي تواند سبب انقباضات رحمي شود. قبل از استفاده از هر گونه مكمل گياهي با پزشك خود مشورت نماييد.

غذاها و شير دهي

شما نيازي نيست براي شير بيشتر غذاي خاصي بخوريد. صرفا داشتن يك رژيم غذايي متعادل كفايت مي كند كه شامل انواع سبزيجات، ميوه ها، غلات، پروتئين و كمي چربي ميشود.. برخي تحقيقات نشان داده اند كه سير، پياز و نعنا مزه شير را تغيير مي دهند بنابراين نوزاد بيشتر مك مي زند و بنابراين شير بيشتري توليد ميشود. ممكن است پس از خوردن غذاهايي مثل بروكلي، كلم و يا حبوبات نوزاد احساس نفخ نمايد در اين صورت مصرف اين غذاها را محدود نماييد.

اگر شير خود را مي دوشيد

اگر هميشه يا گهگاهي براي غذا دادن به نوزاد شير خود را مي دوشيد تحريكات نوزاد مي تواند تاثير زيادي رگ كردگي و توليد شير شما داشته باشد بنابراين در زمان دوشين شير سعي كنيد به عكس كودك خود نگاه كنيد يا به صداي ضبط شده او گوش دهيد با پتوي او را بو بكشيد.

سينه هاي خود را ماساژ دهيد

ماساژ سينه مي تواند به افزايش حجم و محتواي چربي شير شما را افزايش دهد. زماني كه از سرعت شير خوردن نوزاد كم شد (يعني زماني كه بيشتر از شير خوردن سعي دارد از مكيدن سينه احساس آرامش نمايد) پستان خود را تزديك سينه ماساژ دهيد و سپس كمي جلو تر به طرف نوك سينه حركت كنيد و سعي كنيد تا نوزاد چند قورت ديگر بخورد. سپس قسمتهاي ديگر همان سينه را ماساژ دهيد و منتظر بمانيد تا چند قورت ديگر بخورد. همين كار را تكرار كنيد.

داروهاي خود را كنترل كنيد

برخي از داروها مي توانند بر شيردهي تاثير بگذارند. داروهايي كه به صورت متداول مصرف ميشوند مي توانند سبب كم شدن شير شما شوند از جمله آنتی هیستامین دکونژستانت، داروهاي هورموني، داروهاي هورموني پيشگيري از بارداري حاوي استروژن و برخي از داروهاي كاهش وزن. در مورد گزينه هاي جايگزين با پزشك خود مشورت نماييد.

به دنبال يك حامي باشيد

اگر اوقات سختي را در شير دهي مي گذرانيد به دنبال يك فرد مجرب با تجربه بي طرف باشيد كه مي تواند نجات بخش باشد. مي توانيد يك از يك ماما يا پرستار كودك كمك بگيريد.

كلمات كليدي: شيردهي، مادر، نوزاد، رژيم غذايي متعادل



دکتررضااسدی

پزشک، متخصص اپیدمیولوژی، پژوهشگر بین المللی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشاور سازمان بهداشت جهانی. او سابقه تدریس در زمینه نگارش علمی از 10 سال گذشته دارد و شیوه آموزشی او بسیار آسان و روان است. - شاخص h براساس اسکوپوس: 22 - تعداد مقالات نمایه شده ISI تا سال 1398: 35

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چند راهكار ساده براي كاهش كلسترول

پ ژوئن 11 , 2020
آيا پزشكتان به شما گفته است كه كلسترول داريد؟ پس مي دانيد كه بايد رژيم غذايي و سبك زندگي خود را براي كاهش كلسترل و شانس ابتلا به بيماري قلبي عوض كنيد. حتي اگر داروهايي هم براي كاهش كلسترول برايتان تجويز شده است باز هم بايد رژيم غذايي خود را […]

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع