رفتارهاي تكرار شونده متمركز بر بدن

رفتارهاي تكرار شونده متمركز بر بدن (BFRBs) پافشاري شديد بر انجام كاري مثل جويدن، كندن و كشيدن است كه ميتواند سبب آسيب شود.

چيزي بيش از يك رفتار بد

رفتارهاي تكرار شونده متمركز بر بدن (BFRBs) پافشاري شديد بر انجام كاري مثل جويدن، كندن و كشيدن است كه ميتواند سبب آسيب شود. از هر 20 نفر يكي مبتلا به BFRBs است اما مي توان آنها را به عنوان عادات بد از بين برد. در حالي كه برخي از علائم BFRBs با بيماري وسواسي جبري (OCD) مشابه است اما مثل هم نيستند. در بيماري وسواسي جبري آسيب رساندن به خود به شيوه هاي ديگري است مثل بريدن انجام مي شود.

رفتارهاي تكرار شونده
رفتارهاي تكرار شونده

چه كساني به اين مشكل مبتلا مي شوند

متخصصان هنوز سعي دارند حدس بزنند كه اين اتفاق در چه كساني بيشتر اتفاق مي افتد اما مشخصا ژن ها در اين زمينه نقش دارند. اگر فردي در خانواده شما مبتلا به BFRB است شما نيز ممكن است به آن دچار باشيد. چيزهاي ديگري هم نقش دارند كه عبارتند از شخصيت، ميزان استرس در زندگي شما، دوران كودكي و حتي سني كه براي اولين بار علائم BFRB را در خود مشاهده كرده ايد. اين اختلال در زنان بيشتر از مردان است.

اختلال کندن پوست یا درماتیلومانیا

اگر نمي توانيد از كندن جوشها، آكنه ها، جاي زخم ها و يا حتي پوست سالم اجتناب كنيد مبتلا به درماتیلومانیا هستيد. پزشكان هنوز علت آن را نمي دانند اما مبتلايان به بيماري وسواس اجباري بيشتر ممكن است دچار اين مشكل شوند. بانداژ كردن يا زدن چسب زخم به نوك انگشتان يا مشغول نگه داشتن دستها با وسايلي نظير اسپينر مي تواند مانع از ادامه اين كار شود.

ناخن خايي

BFRB بيشتر با نام ناخن خايي مشهور است. بيش از 30 درصد مردم به ناخن خايي مبتلا هستند و حتي برخي خود از آن آگاهي ندارند. اين كار علاوه بر آسيب رساندن به پوست و ناخن هايتان مي تواند به دندانها هم آسيب رسانده و منجر به عفونت شود. تميز و كوتاه نگه داشتن ناخن ها مي تواند كمك كننده باشد. همچنين مي توانيد از محصولات خاصي كه سبب تلخ شدن ناحن ها ميشوند استفاده نماييد.

جويدن گونه يا مورسیکاتیو بوکاروم

مبتلايان به BFRB نمي توانند جلوي خود را گرفته و داخل دهان خود را نجوند. در طول زمان اين كار سبب زخم شدن و التهاب داخل دهان ميشود. لايه دروني دهان شما همچين با اين كار برجسته تر ميشود كه تمايل شما را به جويدن افزايش مي دهد. از آنجايي كه افراد بيشتر اين كار را براي آرام كردن خود انجام مي دهند پس بهتر از يك شيوه جايگزين همانند جويدن آدامس استفاده شود كه همان حس را ايجاد مي  نمايد.

لب خوري (Morsicatio Labiorum)

این در شرایطی است که شما میل به جویدن ، نیش زدن یا مکیدن روی لب درونی خود دارید. بعد از مدتي با اين كار سلولهاي پوست لب زخم شده و تكه هاي زرد، سفيد و خاكستري ايجاد مي نمايد. استفاده از نوعی دستگاه ارتدنسی كه lip bumper ناميده ميشود مي تواند دندانهاي پايين را از لب دور نگه داشته و سبب اختلال در اين چرخه شود. گفتگو درماني نيز مي تواند در مواجه با احساسات كه در پشت اين رفتارهاي تكرار شونده قرار دارند كمك نمايد.

جويدن كناره هاي زبان (Morsicatio Linguarum )

برخي از افراد كناره هاي زبان خود را مي جوند. اين اقدام بيشتر از آن چيزي كه تصور مي كنيد شايع است و اغلب استرس عامل آن است. دندان پزشك شما ممكن است به شما توصيه كند از گاردهاي دهاني مخصوصي استفاده كنيد كه دندانهاي شما را پوشانده و زبانتان را محافظت مي نمايد. همچنين مي توانيد در مورد راههاي مديريت بهتر استرس با پزشك خود مشورت نماييد.

وسواس ناخن كني (Onychotillomania)

اگر شما اين عادت بد تكرار شونده را داريد مرتبا ناخن هاي دست خود يا حتي پايتان و همچنين پوست اطراف آن را با دندان مي كشيد و مي كنيد. (همچنين ممكن است آنها را بجويد يا گاز بگيريد). در طول زمان اين كار به ريش ريش شدن ناخن ها و زخم هاي باز منجر شده و ممكن است سبب شود ميكروبها از دهان به پوست شما منتقل شوند كه منجر به عفونت مي گردد. به جاي اين كار مي توانيد با گل پلاستيك بازي كنيد يا توپهاي بازي ضد استرس را فشار دهيد. پوشيدن يك جفت دستكش نيز مي تواند كمك كننده باشد.

درماتوفاژي يا اختلال خودپوست خواري

اين اتفاق زماني مي افتد كه شما پوست خود را مي جويد سپس آن را يا جاي زخم را مي خوريد. تنش و نگراني مي تواند محرك آن باشد. گاهي وجود چيزي بر روي پوست مثلا ريش ريش ناخن مي تواند محرك شما باشد. برخي از افراد متوجه شده اند كه مي تواند از شر اين BFRB با گامهاي كوچك خلاص شوند. براي مثال اول يك قسمت كوچك را انتخاب كرده (مثلا شست هايتان) و از خوردن آنها اجتناب نماييد. سپس كار خود را به مجموع ناخن هاي يك دست بسط دهيد، سپس به دست ديگر و سپس همين طور ادامه دهيد.

انگشت كردن در بيني (rhinotillexomania)

اگر آن قدر دست در بيني خود مي كنيد كه زندگي روزمره تان را تحت تاثير قرار داده است مبتلا به rhinotillexomania شده ايد. افراد در بعضي از موارد ساعتها وقت خود را صرف تميز كردن بيني خود مي كنند. متبلايان به اين BFRB به احتمال زياد به عادات ديگي مثل كندن يا جويدن ناخن هاي خود نيز مبتلا هستند. سعي كنيد زماني كه احساس اجبار به دست كردن در بيني خود مي كنيد آگاه باشيد و احساس خود را در آن لحظه يادداشت نماييد. اين كار مي تواند به شما در حدس زدن محرك اين كار و اين كه چه كاري مي توانيد در اين رابطه انجام دهيد كمك نمايد.

اختلال موكني (Trichotillomania)

برخي از افراد به صورت ناگهاني از سر، موژه ها، ابروهاي يا ديگر قسمتهيا بدن خود مو مي كنند. اضطراب يا خستگي مي تواند محرك آن باشد. در برخي موارد، خود افراد متوجه نميشوند كه دارند موهاي خود را مي كنند. اختلال موكني اغلب بين سنين 10 تا 13 سالگي شروع ميشود اما مي تواند براي كل زندگي به صورت يك مشكل باقي بماند. شما مي توانيد آن را با عادات ديگر كه سالم تر هستند جايگزين كنيد. براي مثال، مي توانيد براي مشغول نگه داشتن انگشتهايتان بافتني، قلاب بافي يا سوزن دوزي نماييد.

موخواري (Trichophagia)

بيش از 20 درصد از كساني كه موهاي خود را مي كنند علاوه بر آن موهايشان را مي خورند. برخي سر موهايشان را مي كنند و ميخورند برخي ديگر موها را به صورت يك دسته در دهان مي كنند. در موارد بسيار نادر افراد موهاي افراد ديگر يا موهاي حيوانات را مي خورند. اگر موي زيادي قورت دهيد، ممكن است يك توپ از مو در معده شما ايجاد شود. اگر اين اتفاق بيافتد و از معده خارج نشود، مي تواند تهديد كننده حيات باشد. همانند همه عادات بد تكرار شونده ديگر، علت آن هم مي تواند احساسات منفي باشد. انجام دادن كاري ديگر با دهان مي تواند كمك كننده باشد. براي مثال، مي توانيد آدامس بجويد يا يك تكه خام  ماكاروني در دهان بگذاريد و بمكيد. مي توانيد به يك نعنا مك بزنيد يا تخمه بشكنيد.

تراش مداوم مو (Trichotemnomania)

اگر مبتلا به اين BFRB باشيد هميشه در حال از بين بردن موهاي بدن خود هستيد . اين چيزي بيش از موهاي سر است. همچنين ممكن است به تراشيدن ابروها، موهاي بازوها، پاها و يا حتي ناحيه بكيني نيز بشود. ريشه آن اين است كه شما فكر مي كنيد با كندن موهايتان مي توانيد از شر افكار ناخواسته خلاص شويد.

درمان مي تواند كمك كننده باشد

اگر مبتلا به يك BFRB هستيد مي توانيد كارهاي زيادي را امتحان كنيد تا از تكرار آن در تمام طول زندگي خود راحت شويد. درمان رفتار شناختي (CBT) در اغلب موارد كمك كننده است. اين نوع از درمان به شما كمك مي كند نسبت به احساسات و افكار خود آگاهي پيدا كرده و بتوانيد بر روي آنها كنترل داشته باشيد. گاهي دارو درماني نيز مي تواند مفيد باشد. در مورد بهترين كارهايي كه مي توانيد در اين رابطه انجام دهيد با پزشك يا درمانگر خود مشورت نماييد.

مهشید دولتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چند دليل حيرت آور براي چاق شدن

د ژانویه 6 , 2020
اگر شروع به مصرف كالري بيش از قبل كنيد يا ورزش را ترك كنيد جاي تعجب ندارد كه عدد روز ترازو بالاتر برود. اما اگر همه چيزتان مثل قبل است با اين وجود باز هم وزنتان بالا مي رود چه؟
دلیل حیرت آور چاقی

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع