رفتارهای تکرار شونده متمرکز بر بدن

رفتارهای تکرار شونده متمرکز بر بدن (BFRBs) پافشاری شدید بر انجام کاری مثل جویدن، کندن و کشیدن است که میتواند سبب آسیب شود.

چیزی بیش از یک رفتار بد

رفتارهای تکرار شونده متمرکز بر بدن (BFRBs) پافشاری شدید بر انجام کاری مثل جویدن، کندن و کشیدن است که میتواند سبب آسیب شود. از هر ۲۰ نفر یکی مبتلا به BFRBs است اما می توان آنها را به عنوان عادات بد از بین برد. در حالی که برخی از علائم BFRBs با بیماری وسواسی جبری (OCD) مشابه است اما مثل هم نیستند. در بیماری وسواسی جبری آسیب رساندن به خود به شیوه های دیگری است مثل بریدن انجام می شود.

رفتارهای تکرار شونده
رفتارهای تکرار شونده

چه کسانی به این مشکل مبتلا می شوند

متخصصان هنوز سعی دارند حدس بزنند که این اتفاق در چه کسانی بیشتر اتفاق می افتد اما مشخصا ژن ها در این زمینه نقش دارند. اگر فردی در خانواده شما مبتلا به BFRB است شما نیز ممکن است به آن دچار باشید. چیزهای دیگری هم نقش دارند که عبارتند از شخصیت، میزان استرس در زندگی شما، دوران کودکی و حتی سنی که برای اولین بار علائم BFRB را در خود مشاهده کرده اید. این اختلال در زنان بیشتر از مردان است.

اختلال کندن پوست یا درماتیلومانیا

اگر نمی توانید از کندن جوشها، آکنه ها، جای زخم ها و یا حتی پوست سالم اجتناب کنید مبتلا به درماتیلومانیا هستید. پزشکان هنوز علت آن را نمی دانند اما مبتلایان به بیماری وسواس اجباری بیشتر ممکن است دچار این مشکل شوند. بانداژ کردن یا زدن چسب زخم به نوک انگشتان یا مشغول نگه داشتن دستها با وسایلی نظیر اسپینر می تواند مانع از ادامه این کار شود.

ناخن خایی

BFRB بیشتر با نام ناخن خایی مشهور است. بیش از ۳۰ درصد مردم به ناخن خایی مبتلا هستند و حتی برخی خود از آن آگاهی ندارند. این کار علاوه بر آسیب رساندن به پوست و ناخن هایتان می تواند به دندانها هم آسیب رسانده و منجر به عفونت شود. تمیز و کوتاه نگه داشتن ناخن ها می تواند کمک کننده باشد. همچنین می توانید از محصولات خاصی که سبب تلخ شدن ناحن ها میشوند استفاده نمایید.

جویدن گونه یا مورسیکاتیو بوکاروم

مبتلایان به BFRB نمی توانند جلوی خود را گرفته و داخل دهان خود را نجوند. در طول زمان این کار سبب زخم شدن و التهاب داخل دهان میشود. لایه درونی دهان شما همچین با این کار برجسته تر میشود که تمایل شما را به جویدن افزایش می دهد. از آنجایی که افراد بیشتر این کار را برای آرام کردن خود انجام می دهند پس بهتر از یک شیوه جایگزین همانند جویدن آدامس استفاده شود که همان حس را ایجاد می  نماید.

لب خوری (Morsicatio Labiorum)

این در شرایطی است که شما میل به جویدن ، نیش زدن یا مکیدن روی لب درونی خود دارید. بعد از مدتی با این کار سلولهای پوست لب زخم شده و تکه های زرد، سفید و خاکستری ایجاد می نماید. استفاده از نوعی دستگاه ارتدنسی که lip bumper نامیده میشود می تواند دندانهای پایین را از لب دور نگه داشته و سبب اختلال در این چرخه شود. گفتگو درمانی نیز می تواند در مواجه با احساسات که در پشت این رفتارهای تکرار شونده قرار دارند کمک نماید.

جویدن کناره های زبان (Morsicatio Linguarum )

برخی از افراد کناره های زبان خود را می جوند. این اقدام بیشتر از آن چیزی که تصور می کنید شایع است و اغلب استرس عامل آن است. دندان پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند از گاردهای دهانی مخصوصی استفاده کنید که دندانهای شما را پوشانده و زبانتان را محافظت می نماید. همچنین می توانید در مورد راههای مدیریت بهتر استرس با پزشک خود مشورت نمایید.

وسواس ناخن کنی (Onychotillomania)

اگر شما این عادت بد تکرار شونده را دارید مرتبا ناخن های دست خود یا حتی پایتان و همچنین پوست اطراف آن را با دندان می کشید و می کنید. (همچنین ممکن است آنها را بجوید یا گاز بگیرید). در طول زمان این کار به ریش ریش شدن ناخن ها و زخم های باز منجر شده و ممکن است سبب شود میکروبها از دهان به پوست شما منتقل شوند که منجر به عفونت می گردد. به جای این کار می توانید با گل پلاستیک بازی کنید یا توپهای بازی ضد استرس را فشار دهید. پوشیدن یک جفت دستکش نیز می تواند کمک کننده باشد.

درماتوفاژی یا اختلال خودپوست خواری

این اتفاق زمانی می افتد که شما پوست خود را می جوید سپس آن را یا جای زخم را می خورید. تنش و نگرانی می تواند محرک آن باشد. گاهی وجود چیزی بر روی پوست مثلا ریش ریش ناخن می تواند محرک شما باشد. برخی از افراد متوجه شده اند که می تواند از شر این BFRB با گامهای کوچک خلاص شوند. برای مثال اول یک قسمت کوچک را انتخاب کرده (مثلا شست هایتان) و از خوردن آنها اجتناب نمایید. سپس کار خود را به مجموع ناخن های یک دست بسط دهید، سپس به دست دیگر و سپس همین طور ادامه دهید.

انگشت کردن در بینی (rhinotillexomania)

اگر آن قدر دست در بینی خود می کنید که زندگی روزمره تان را تحت تاثیر قرار داده است مبتلا به rhinotillexomania شده اید. افراد در بعضی از موارد ساعتها وقت خود را صرف تمیز کردن بینی خود می کنند. متبلایان به این BFRB به احتمال زیاد به عادات دیگی مثل کندن یا جویدن ناخن های خود نیز مبتلا هستند. سعی کنید زمانی که احساس اجبار به دست کردن در بینی خود می کنید آگاه باشید و احساس خود را در آن لحظه یادداشت نمایید. این کار می تواند به شما در حدس زدن محرک این کار و این که چه کاری می توانید در این رابطه انجام دهید کمک نماید.

اختلال موکنی (Trichotillomania)

برخی از افراد به صورت ناگهانی از سر، موژه ها، ابروهای یا دیگر قسمتهیا بدن خود مو می کنند. اضطراب یا خستگی می تواند محرک آن باشد. در برخی موارد، خود افراد متوجه نمیشوند که دارند موهای خود را می کنند. اختلال موکنی اغلب بین سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی شروع میشود اما می تواند برای کل زندگی به صورت یک مشکل باقی بماند. شما می توانید آن را با عادات دیگر که سالم تر هستند جایگزین کنید. برای مثال، می توانید برای مشغول نگه داشتن انگشتهایتان بافتنی، قلاب بافی یا سوزن دوزی نمایید.

موخواری (Trichophagia)

بیش از ۲۰ درصد از کسانی که موهای خود را می کنند علاوه بر آن موهایشان را می خورند. برخی سر موهایشان را می کنند و میخورند برخی دیگر موها را به صورت یک دسته در دهان می کنند. در موارد بسیار نادر افراد موهای افراد دیگر یا موهای حیوانات را می خورند. اگر موی زیادی قورت دهید، ممکن است یک توپ از مو در معده شما ایجاد شود. اگر این اتفاق بیافتد و از معده خارج نشود، می تواند تهدید کننده حیات باشد. همانند همه عادات بد تکرار شونده دیگر، علت آن هم می تواند احساسات منفی باشد. انجام دادن کاری دیگر با دهان می تواند کمک کننده باشد. برای مثال، می توانید آدامس بجوید یا یک تکه خام  ماکارونی در دهان بگذارید و بمکید. می توانید به یک نعنا مک بزنید یا تخمه بشکنید.

تراش مداوم مو (Trichotemnomania)

اگر مبتلا به این BFRB باشید همیشه در حال از بین بردن موهای بدن خود هستید . این چیزی بیش از موهای سر است. همچنین ممکن است به تراشیدن ابروها، موهای بازوها، پاها و یا حتی ناحیه بکینی نیز بشود. ریشه آن این است که شما فکر می کنید با کندن موهایتان می توانید از شر افکار ناخواسته خلاص شوید.

درمان می تواند کمک کننده باشد

اگر مبتلا به یک BFRB هستید می توانید کارهای زیادی را امتحان کنید تا از تکرار آن در تمام طول زندگی خود راحت شوید. درمان رفتار شناختی (CBT) در اغلب موارد کمک کننده است. این نوع از درمان به شما کمک می کند نسبت به احساسات و افکار خود آگاهی پیدا کرده و بتوانید بر روی آنها کنترل داشته باشید. گاهی دارو درمانی نیز می تواند مفید باشد. در مورد بهترین کارهایی که می توانید در این رابطه انجام دهید با پزشک یا درمانگر خود مشورت نمایید.

مهشید دولتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چند دليل حيرت آور براي چاق شدن

د ژانویه 6 , 2020
اگر شروع به مصرف كالري بيش از قبل كنيد يا ورزش را ترك كنيد جاي تعجب ندارد كه عدد روز ترازو بالاتر برود. اما اگر همه چيزتان مثل قبل است با اين وجود باز هم وزنتان بالا مي رود چه؟
دلیل حیرت آور چاقی

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع