در بیماری قلبی کرونری چه غذاهایی را باید خورد و از چه غذاهایی پرهیز کرد

تغذیه سالم

بیماری قلبی کرونری زمانی اتفاق می افتد که رگهای اصلی خون آسیب دیده یا بیمار شوند. این رگها یا شریان ها به خاطر ساخته شدن پلاک که نوعی رسوب چربی است سخت و باریک میشود.

علائم بیماری قلبی کرونری می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد اصلا علامتی را تجربه نمی کنند. اگر علائم اتفاق بیفتند عبارتند از سخت شدن، سوزش یا احساس سنگینی در اطراف سینه.

علائم بیماری قلبی کرونری

  • عرق کردن
  • دل درد
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس

هیچ درمانی برای این بیماری نیست اما می توان آن را مدیریت کرد و کیفیت زندگی را بهبود داد. تغذیه درست یک راه برای مدیریت علائم می باشد. تغذیه درست یک راه برای مدیریت علائم می باشد که شامل خوردن انواع خاصی از غذاها و در عین حال پرهیز از برخی دیگر است.

چرا باید برای بیماری قلبی کرونری غذاهای سالم مصرف کرد؟

بیماری قلبی کرونری به تدریج بدتر میشود بنابراین رژیم غذایی سالم بسیار اهمیت دارد. ساختن شدن پلاک در شریان هایتان می تواند جریان خون را به قلب کاهش دهد. همین کاهش جریان خون است که به درد سینه و تنگی نفس منجر می گردد.

بیماری قلبی کرونری اگر درمان نشود می تواند به حمله قلبی یا  ایست قلبی ناگهانی منجر شود. هر دو این مشکلات می توانند تهدید کننده حیات باشند.

استفاده از دارو می تواند شما را در برابر عوارض جدی محافظت نماید. پزشکتان ممکن است بلوک کننده بتا برای کاهش فشار خونتان و داروهایی برای باز کردن رگها و بهبود جریان خونتان تجویز نماید.

چه غذاهایی باید برای بیماری قلبی کرونری مصرف شود؟

علاوه بر مصرف دارو، تغییرات در رژیم غذایی می تواند به نتایج بهتری منجر شود. سعی کنید موارد زیر را در رژیم غذایی تان بگنجانید:

میوه ها و سبزیجات تازه افزایش جذب غذاها با پایه گیاهی می تواند بیماری قلبی را بهبود داده و به پیشگیری از یک حمله قلبی و ایست قلبی ناگهانی پیشگیری کند.

میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر سالمی از ویتامین ها و مواد مغذی هستند که به سلامت قلب کمک می کنند. به علاوه این غذاها کالری کمی داشته و می تواند به شما در حفظ وزنتان در محدوده سالم کمک نماید. از آنجایی که منبع خوبی از فیبر هستند به کم کردن سطح کلسترول و حفاظت از قلب نیز کمک می کنند.

انواعی از میوه ها و سبزیجات فریز شده را استفاده کنید. اگر نمی توانید میوه تازه بخورید از سبزیجات کم سدیم کنسروی استفاده کنید. همچنین می توانید قبل از مصرف کنسرو سبزیجات آنها را آب کشی کرده و آب اضافه را که حاوی نمک افزوده است را خارج نمایید.

تنها میوه هایی را به صورت غیر تازه  استفاده کنید که در آب میوه با آب معمولی هستند. از خوردن میوه هایی که در شربت غلیظ هستند (کمپوت) و مقدار کالری زیادی دارند اجتناب کنید. زنان و مردان بزرگسال باید یک و یک دوم تا دو فنجان میوه و دو و یک دوم تا 3 فنجان سبزیجات در روز مصرف کنند.

غلات کامل

خوردن غلات کامل نیز می تواند به سلامت قلب و کاهش تاثیرات منفی بیماری قلبی کرونری کمک نماید. غلات کامل نیز همانند میوه و سبزیجات غن یاز مواد مغذی بوده و منبع خوبی برای فیبر هستند. به همین خاطر، می توانند به تنظیم شطح کلسترول و فشار خون کمک نمایند.

انتخابهای خوب عبارتند از:

  • نان غلات کامل 100 درصد
  • سریال با فیبر بالا
  • برنج قهوه ای
  • پاستای غلات کامل
  • جوی دو سر

غلات که باید از آنها اجتناب شود عبارتند از نان سفید، وافلهای یخ زده، دونات ها، بیسکویت ها، نودلهای و نان ذرت.

چربی های سالم

اگر مبتلا به بیماری قلبی کرونری هستید شاید فکر کنید که باید همه نوع چربی را محدود کنید. اما همه چربی ها بد نیستند. حقیقت این است که خوردن چربی های سالم در حد متوسط می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. چربی های سالم می توانند کلسترول را پایین آورده و در برابر حمله های قلبی و سکته مغزی مقاومت ایجاد نماید.

این چربی ها عبارتند از چربی های چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع که در موارد زیر یافت می شوند:

  • روغن زیتون
  • روغن کانولا
  • آواکادو
  • بذر کتان
  • مغزیجات و دانه ها
  • مارگارین کاهنده کلسترول

همچنین می توانید لبنیات کم چرب یا فاقد چربی مصرف کنید. که عبارتند از شیر، ماست، خامه ترش و پنیر.

پروتئین کم چربی

خوردن پروئین هم می تواند به سلامت کلی شما کمک نماید. با این وجود، پروتئین هایی را انتخاب کنید که چربی کمی دارد. گزینه های سالم عبارتند از انواع ماهی های غنی از اسیدهای چرب امگا 3، که به پایین آوردن سطوح کلسترول و تری گلیسرید کمک می نماید. این شامل سالمون، شاه ماهی و دیگر ماهی های آب سرد میشود.

دیگر منابع سالم پروتئین عبارتند از:

  • حبوبات
  • دانه های سویا
  • گوشت های قرمز بدون چربی
  • گوشت بوقلمون بدون پوست

برای بیماری قلبی کرونری از چه غذاهایی باید پرهیز کنید

اگر مبتلا به بیماری قلبی کرونری هستید باید کلسترول، فشار خون و وزنتان را در کنترل داشته باشید. با اقدامات زیر می توانید سلامت کلی خود را بهبود دهید. برای رسیدن به این هدف از خوردن غذاهای پر چرب و یا با سدیم بالا اجتناب کنید. غذاهایی چربی که باید از آنها اجتناب شود عبارتند از:

  • کره
  • مکمل غیر لبنی قهوه
  • عصاره گوشت آماده
  • غذاهای سرخ شده
  • گوشتهای فرآوری شده
  • خمیرها
  • فست فودها مثل چیپس سیب زمینی، کوکی ها، پای ها و بستنی ها

بسیاری از مواردی که در بالا ذکر شده حاوی سدیم بالا هم هستند که با بالا بردن فشار خون به بدتر شدن بیماری قلبی عروقی کمک می نمایند.

غذاهایی که حاوی سدیم بالا بوده و باید از آنها اجتناب کرد

  • چاشنی ها مثل سس مایونز و سس قرمز
  • نمک خوراکی
  • غذاهای بسته بندی شده
  • آیتم های موجود در منوی رستوران ها

نکاتی برای تغذیه سالم برای مبتلایان بیماری قلبی کرونری

در زیر نکاتی برای بهبود رژیم غذایی در زمانی که مبتلا به بیماری قلبی کرونری هستید آورده شده است:

میوه و سبزیجات را همیشه آماده و در دسترس داشته باشید. میوه ها و سبزیجات را آماده مصرف در یخچال خود داشته باشید. از قبل آنها را برش بزنید تا میان وعده ای حاضر و آماده داشته باشید.

اندازه سهم وعده های غذایی را کاهش دهید. کاهش اندازه هر وعده غذایی می تواند به مصرف کالری، چربی و سدیم کمتر کم نماید.

از ادویه جات استفاده کنید. به جای مزه دار کردن غذا با نمک، انواع مختلف سبزیجات خشک و ادویه را استفاده کنید. زمانی که غذاهای کنسروی و بسته بندی شده تهیه می کنید سعی کنید انواع کم نمک آن را انتخاب کنید.

برچسب غذایی را بخوانید. عادت کنید برچسب غذایی را بخوانید و از مصرف آنهایی که چربی و سدیم زیاد دارند بپرهیزید.

حرف آخر

هیچ درمانی برای بیماری قلبی کرونری وجود ندارد اما اصلاحات در رژیم غذایی می تواند به کم کردن فشار خون، کلسترول و بهود سلامت کلی تان کمک نماید. در نتیجه، شما می توانید ریسک عوارض را مثل حمله قلبی، سکته مغزی یا ایست قلبی ناگهانی را کاهش دهید.

عاطفه مخلصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست بعدی

شکستن قلنج مفاصل

شنبه 20 شهریور 1400
شکستن قلنج مفاصل انگشتان و دیگر مفاصل بسیار رایج است […]

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است