بیوتین: آیا ویتامین ها برای رشد مو واقعا موثر هستند؟

اگر مشتاق مکملهای رشد مو هستید در این صورت شاید شانسی در مورد بیوتین هم چیزهایی شنیده باشید. در سالهای اخیر، این ویتامین محبوبیت خاصی یافته و و در صنعت زیبایی و لوازم آرایشی روز به روز بیشتر عرضه و در دسترس عموم قرار می گیرد. بیوتین دقیقا چیست و آیا می تواند به رشد بهتر و سالم تر مو کمک کند؟

بیوتین برای رشد مو

ویتامین B7 نقشی کلیدی در تولید تعدادی از انواع پروتئین ها ایفا می نماید. در حالی که تحقیقاتی که رابطه مستقیم بیوتین با رشد مو را تایید نمایند محدود است، اما این قابلیت را دارد که سلامت مو را به صورت غیرمستقیمی ارتقاء هد.

این مکمل به فعال کردن پروتیئن هایی که آنزیم نامیده می شوند و نقش مهمی در فرآیندهای متابولیکی دارند به عبارتی واکنش های شیمیایی از جمله گلوکز، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه کمک می نمایند در نتیجه مو رشد سالم تری خواهد داشت.

همچنین این قابلیت را دارد که تولید کراتین را تحریک نماید که پروتئین اصلی در موها و ناخن ها می باشد. از آنجایی که کراتین بلوک سازنده اصلی مو است می توان استنتاج کرد که ارتقاء تولید آن می تواند برای سلامت مو سودمند باشد.

چه کسانی می توانند از ویتامین B7 بهره ببرند؟

علارغم شهرتی که بیوتین دارد هنوز تحقیقات با کیفیت زیادی بر روی اثرات بیوتین بر بیماری های مو مثل آلوپسی انجام نشده است و شواهد کمی برای حمایت از استفاده از مکملهای بیوتین در افرادی که سطح سالم و طبیعی بیوتین را دارا هستند وجود دارد. و علارغم این فرضیه، تعداد محدودی از ما در این طبقه یعنی فقر بیوتین قرار می گیرند: اغلب ما به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی خود دریافت می کنیم که موهای سالمی داشته باشیم.

سطوح سالم بیوتین

جذب کافی روزانه این مکمل برای بزرگسالان 30 میکروگرم در روز توصیه شده است. اما در راهنمای مقادیر مرجع دپارتمان سلامت انگلیس مقادیر بسیار کمتری تجویز شده و بیان شده است که: “تحقیقاتی وجود ندارد که سطح مورد نیاز را به صورت دقیق نشان دهد اما جذب کنونی در حال حاضر 10 تا 70 میکروگرم در روز است و با این میزان هیچ شواهدی در کمبود بیوتین دیده نمی‌شود. “

اغلب ما این سطح از بیوتین را با غذاهایی که مصرف می کنیم بدست می آوریم البته تا جایی که رژیم غذایی مان متعادل و سالم باشد. بنابراین، اغلب کارشناسان بیوتین را برای ریزش مو توصیه نمی کنند مگر اینکه کمبود ویتامین B7 و ریزش موی مرتبط با آن وجود داشته باشد.

زمانی که از مزایایی این مکمل برای زیبایی و مصارف آرایشی دارد صحبت به میان می آید، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهند دریافت بیوتین بیشتر از سطح سالم و تایید شده بتواند رشد و سلامت مو را افزایش دهد. در واقع شواهد بیشتری برای ارزیابی اثر مکملها بر این گروه از افراد نیاز است.

کمبود ویتامین B7

سطح پایین این مکمل می تواند رشد طبیعی مو را مختل نموده و ریزش آن را افزایش دهد. به همین دلیل، تاثیر مکمل بیوتین بر سلامت مو را بهتر می تواند در افرادی مشاهده کرد که سطح بیوتین پایینی  دارند. شواهدی از مطالعات کوچک وجود دارد که نشان می دهد بیوتین برای رشد مو می تواند سودمند باشد اما تنها در بیمارانی که سطح پایین دارند.

کمبود بیوتین- زمانی که سطح آن در خون خیلی پایین است- می تواند ژنتیکی باشد یا اکتسابی. اگرچه بیان شده است که کمبود این مکمل نادر است و علل آن می تواند وابستگی به الکل، مصرف بالای تخم مرغ خام، بارداری و استفاده بلند مدت از آنتی بیوتیک ها باشد.

علائم نوع کمبود مکمل عبارتند از:

  • ریزش مو (آلوپسی)
  • مشکل در خواب
  • حالت تهوع
  • خارشهای پوستی مثل راشها و اگزما
  • افسردگی
  • خستگی بیش از اندازه
  • تشنج

این علائم می تواند نشان دهنده بیماری های دیگر بوده یا گاهی سطوح پایین مکمل می تواند نشان دهنده بیماری دیگر باشد.

آیا استفاده از مکملها برای مو ایمن است؟

نهایتا، تصمیم برای مصرف این ویتامین های اضافه برای رشد مو بر عهده خود شما است. به عبارتی، اگرچه بیوتین یک مکمل موی ایمن تلقی می‌شود و عوارض جانبی عمده ای ندارد، اما شاید بهتر باشد قبل از شروع این مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

منابع ویتامین B7 در رژیم غذایی شما

به یاد داشته باشید که مکملهای موی بیوتین – همانند همه مکملهای ویتامین نمی توانند جایگزینی برای رژیم غذایی سالم و متعادل باشد. خوشبختانه، غذاهای زیادی هستند که غنی از این مکمل می باشند. این غذاها عبارتند از:

  • مغزیجات و آجیل و دانه ها
  • حبوبات (مثل نخود، لوبیا و عدس)
  • غلات کامل
  • آواکادو
  • جگر
  • سیب زمینی
  • قارچ
  • موز
  • برنج
  • زرده تخم مرغ

همچنین پزشکان در مورد فاکتورهای تغذیه ای که رشد مو را مختل می سازد هشدار می دهد که عبارتند از: نخوردن کالری کافی، نخورن پروتئین کافی و سطوح پایین عناصر خاصی همانند روی.

به همین دلیل، بهتر است رژیم غذایی متعادلی به عنوان بخش کلیدی مراقبت های روزمره از موی خود داشته باشید.

ویتامین های دیگر برای رشد مو

در نهایت به یاد داشته باشید که بیوتین تنها یکی از چندین مواد مغذی است که برای موی سالم لازم می باشد. مواد مغذی دیگر برای سلامت مو عبارتند از:

  • روی :عنصری که از رشد و ترمیم مو حمایت می کند و از وفلکولهای مو محافظت می نماید.
  • اسید فولیک: ویتامینی که مسئول رشد سالم سولولها می باشد
  • آهن- عنصری حیاتی برای گلبولهای قرمز- سطح پایین آن سبب ریزش مو می‌شود

برای سالم نگه داشتن موهایتان، یک رژیم غذایی حاوی انواعی از غذاهای سالم می تواند سطوح کافی همه این مواد مغذی که مو آنها را دوست دارد فراهم آورد. اگر بر روی یک مکمل برای مو سرمایه گذاری کرده اید بهتر است در کنار بیوتین به این مواد مغذی دیگر نیز توجه داشته باشید.

عاطفه مخلصی

دیدگاهتان را بنویسید

پست بعدی

آیا مکملهای تستوسترون برای مردان ایمن است؟

چ آوریل 20 , 2022
مکملهای تستوسترون می تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر زندگی مردانی […]
تستسترون

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است