افزايش اعتماد به نفس

براي همه ما زمان هايي پيش آمده است كه اعتماد به نفس خود را از دست داده و حس خوبي  نداشته ايم. اما زماني كه فقدان اعتماد به نفس به يك مشكل بلند مدت تبديل شود مي توانند تاثيرات مضري بر سلامت ذهن و زندگي روزمره ما داشته باشد.

اعتماد به نفس چيست؟

اعتماد به نفس نظري است كه ما در مورد خودمان داريم.
زماني كه اعتماد به نفس ما در حد سالم باشد نسبت به خود و در مورد زندگي در كل احساس مثبتي داريم. در اين صورت بهتر مي توانيم با فراز و نشيب هاي زندگي مقابله نماييم.

اعتماد بنفس چیست

اعتماد به نفس پايين

زماني كه اعتماد به نفس ما پايين است نگرش ما نسبت به خود و زندگي مان منفي و انتقادي خواهد بود. در ضمن به خوبي نمي توانيم چالشهايي كه در زندگي برايمان پيش مي آيد را تحمل كنيم.

چه چيزي سبب پايين آمدن اعتماد به نفس ميشود؟

اعتماد به نفس پايين اغلب از كودكي شروع ميشود. معلمان، دوستان، خواهر و بردارهايمان، والدين و حتي رسانه هاي گروهي پيامهاي مثبت و منفي در مورد ما ارسال مي كنند. به دلايلي اين پيامهايي كه خيلي خوب نيستند براي هميشه با ما مي مانند. شايد زندگي كردن بر اساس انتظاراتي كه افراد ديگر از شما دارند و يا حتي بر اساس انتظاراتي كه خودتان از خود داريد برايتان مشكل باشد.

استرس و رخدادهاي سخت زندگي مثل بيماري جدي يا يك داغداري مي تواند  تاثيري منفي بر اعتماد به نفس داشته باشد. شخصيت نيز نقش ايفا مي كند. برخي از افراد بييشتر مستعد تفكر منفي هستند و برخي ديگر براي خود استانداردهاي ناممكن خيلي بالايي تعيين مي كنند.

چگونه اعتماد به نفس پايين بر ما تاثير مي گذارد؟

اگر اعتماد به نفس پايين داريد خود را از موقعيت هاي اجتمعاعي پنهان مي كنيد، چيزهاي جديد را امتحان نمي كنيد و از چيزهايي كه به نظرتان چالش برانگيز مي رسند اجتناب مي كنيد. در كوتاه مدت، اجتناب از موقعيتهاي مشكل و چالش برانگيز به شما ممكن است ت احساس امنيت بدهد اما در بلند مدت مي تواند مانع از پيشرفت شما شود چرا كه ترسها و ترديدهاي موجود در شما را تقويت مي كند و به شما اين قانون نااميدكننده را مي آموزد كه تنها راه براي تطبييق اجتناب از كارهاي سخت است.

زندگي كردن با اعتماد به نفس پايين مي تواند به سلامت ذهني شما آسيب رسانده و به مشكلاتي نظير افسردگي و اضطراب منجر گردد.
همچنين ممكن است به عادات مضري مثل سيگار كشيدن يا نوشيدن بيش از اندازه الكل به عنوان راهي براي تطابق منجر شود.

چگونه اعتماد به نفس سالمي داشته باشيم

چگونه اعتماد بنفس را تقویت کنیم

براي افزايش اعتماد به نفس بايد باورهاي نادرستي كه در مورد خود داريد را شناسايي كرده و سپس به مبارزه با آنها بپردازيد. براي مثال شايد به خود مي گوييد “من احمق تر از آن هستم كه بتوانم در اين كار پذيرفته شود” يا “هيچ كس به فكر من نيست”.

شروع كنيد به نوشتن اين افكار منفي بر روي نوشتن يك برگه يا دفترچه يادداشت. از خود بپرسيد اولين بار چه زماني اين افكار به ذهنتان خطور كرده اند.

سپس شروع كنيد به نوشتن شواهدي كه با اين باورهاي منفي مبارزه كرده ايد مثلا “من واقعا در حل جداول متقاطع سخت تبحر دارم” يا “خواهرم حداقل چند بار در هفته با من چت مي كند”.

چيزهاي مثبت ديگر را در مورد خودتان يادداشت كنيد مثلا “فكرهاي خوبي به ذهن من مي رسد” يا “من آشپز فوق العاده اي هستم” يا “من كسي همستم كه ديگران به من اعتماد دارند”.

شناختن خود

همچنين چيزهاي خوبي كه ديگران در مورد شما مي گويند را نيز يادداشت كنيد.

سعي كنيد حداقل 5 مورد مثبت در فهرست خود داشته باشيد و به صورت مرتبا مواردي را به آن اضافه كنيد. سپس فهرست خود را در جايي جلوي چشم قرار دهيد. با اين كار مي توانيد به خود يادآور شويد كه هيچ مشكلي نداريد.

شايد اعتماد به نفس پايين حالاي شما به خاطر مشكلي در كودكي باشد اما مي توانيد در هر سني راههاي جديدي براي نگاه كردن به خودمان توسعه دهيم.

راههاي ديگر بهبود اعتماد به نفس

در زير تكنيكهاي ساده ديگري كه به شما كمك مي كند احساس بهتري نسبت به خود داشته باشيد آورده شده اند.

ببينيد در چه كارهايي خوب هستيد

همه ما در كارهايي خوب هستيم مثلا آشپزي، آواز خواندن، پازل درست كردن يا دوست پيدا كردن. همچنين از انجام دادن كارهايي كه در آنها مهارت داريم لذت مي بريم كه همين كارهاي مي توانند به بهتر كردن احوال شما كمك نمايند.

ايجاد روابط مثبت

مهارت های خود را کشف کنیم

اگر فكر مي كنيد افرادي سعي در پايين آوردن سطح و درجه شما دارند سعي كنيد زمان كمتري را با آنها سپري كنيد يا به آنها بگوييد در مورد حرفها يا اقدامات آنها چه احساسي داريد. سعي كنيد با كسان كه مثبت هستند و قدر شما را مي دانند رابطه برقرار كنيد.

با خود مهربان باشيد

با خود مهربان بودن يعني در زماني كه از خود انتقاد مي كنيد اين كار را به نرمي انجام دهيد. با خود فكر كنيد در چنين شرايطي به دوستتان چه مي گوييد. اغلب نصحيت كردن ما به ديگران بهتر از نصحيت كردن ما به خودمان است.

ياد بگيريد قاطع باشيد

قاطع بودن يعنب احترام گذاشتن به نظرات و نيازهاي ديگران و در عين حال همين انتظار را از ديگران داشتن. يك حقه اين است كه به كساني كه قاطع عمل مي كنند نگاه كنيد و سعي كنيد شما هم همان گونه باشيد.
لازم نيست به چيزي كه نيستيد وانمود كنيد. يعني نكاتي از ديگران را كه مي پسنديد برداشت كرده و سعي كنيد همان ها را در واقعيت اجرا كنيد.

نه گفتن را بياموزيد

كساني كه اعتماد به نفس پاييني دارند اغلب فكر مي كنند بايد به همه بله بگويند حتي اگر چيزي را واقعا نمي خواهند. در اين صورت ممكن است دچار خشم، عصبانيت و افسردگي و تحت فشار بيش از اندازه قرار بگيريد.

در اغلب موارد گفتن نه روابط را بر هم نمي زند. مي توانيد اين نه را به شيوه هاي مختلف و غير مستقيم بگوييد تا طرف شما خود منظورتان را برداشت كند.

به خود يك چالش بدهيد

به خود مثبت اندیش باشیم
Golden chess king imagining itself as a pawn

براي همه ما زمان هايي وجود دارد كه از انجام كاري احساس ترس كرده و عصبي ميشويم. اما كساني كه اعتماد به نفس بالايي دارند اجازه نمي دهند اين افكار مانع از امتحان كردن چيزهاي جديد يا پذيرفتن چالشها شود. براي خود يك هدف تعيين كنيد مثل پيوستن به يك كلاس ورزشي يا رفتن به يك رخداد اجتماعي. رسيدن به هدف ها هر چند كوچك مي تواند به افزايش اعتماد به  نفس شما كمك نمايد.

براي فقدان اعتماد به نفس از كجا مي توانيد كمك بگيريد

روان شناسان در حوزه مشاوره و يا درمان شناختي رفتاري (CBT) مي توانند كمك كننده باشند. اگر بخواهيد مي توانيد اول با پزشك عمومي خود صحبت كنيد تا او شما را به پزشك مناسب ارجاع دهد. همچنين مي توانيد از يك درمانگر خصوصي استفاده كنيد. حتما از تبحر و مدرك تحصيلي او اطمينان حاصل كنيد.

عاطفه مخلصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کووید 19 و کودکان

یکشنبه 23 آذر 1399
کووید 19 در کودکان می تواند یک بیماری جدی باشد اگرچه غالب کودکان حتی علامت دار نیز نمی شوند.
کووید 19 و کودکان

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است