آیا رابطه ای میان ویتامین D و درد مفاصل وجود دارد؟

ویتامین D و سلامت شما

ویتامین D به دلیل خوبی ویتامین نور خورشید نامیده می شود. نه تنها بدن شما وقتی در معرض نور خورشید قرار داد ویتامین D می سازد بلکه همچنین ما می دانیم که ویتامین D می توانند از بسیاری از مشکلات در سلامت پیشگیری نماید.

ویتامین D یک ترکیب طبیعی در بدن است که استفاده از کلسیم و فسفر را در بدن تنظیم می نماید و برای شکل گیری استخوان و دندانها ضروری می باشد.

از آنجایی که ویتامین D بسیار برای رشد استخوانها اهمیت دارد برخی از متخصصان در این فکر هستند که آیا مکملهای آن می تواند به درد مفاصل کمک نماید.

آیا تحقیقات از مصرف ویتامین D به عنوان درمانی برای درد مفاصل حمایت می کند

در تحقیقی نشان داده شده است که بیماران مبتلا به درد مزمن که دچار کمبود ویتامین D به احتمال زیاد می توانند از مزایای استفاده از مکملهای ویتامین D بهره ببرند. با این وجود برای تعیین اینکه آیا مکملهای ویتامین D می تواند به هر کسی که دچار درد مزمن است ولی کمبود ویتامین D ندارد کمک کند یا خیر هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

در تحقیق دیگری پیش بینی شده است که بزرگسالان با نقص ویتامین D که بالای ۵۰ سال سن دارند احتمال بالا به درد مفاصل لگن و زانو ودر آنها بیشتر است. در این تحقیق متذکر شده است که درد اگر کمبود ویتامین D برطرف نشود احتمالا بدتر میشود.

در تحقیقی سطح ویتامین D در کسانی که مبتلا به روماتیسم مفصلی هستند بررسی شد. روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که سبب میشود بدن به مفاصل خود حمله کند. در این تحقیق مشخص شد که در اغلب بیماران سطح ویتامین D  کمتر از حد طبیعی است.

محققان نتیجه گرفتند که کمبود ویتامین D می تواند یکی از دلایل روماتیسم مفصلی میتواند باشد. در تحقیق دیگری نتیجه گرفته شده است که مبتلایان به روماتیسم مفصلی به خاطر دریافت داروهای کورتیکواستروئیدی دچار کمبود ویتامین D میشوند.

چرا ما به ویتامین D  نیاز داریم

شاید شناخته شده ترین مزیت ویتامین D این باشد که استخوانها و دندانها را قوی می کند. قبل از اینکه پیشترها به صورت معمول ویتامین D به غذاهایی نظیر شیر اضافه شود کودک د رمعرض خطر بیماری بودند که راشیتیسم (نرم استخوانی) نامیده میشد.

در بزرگسالان ویتامین D به نرمی استخوان و یا پوکی استخوان را دفع می کند. کسانی که کمبود ویتامین D دارند احتمال تجربه کردن عفونت و مقاومت به انسولین در آنها بیشتر است. در برخی از تحقیقات رابطه میان کمبود ویتامین D و بیماری های قلبی عروقی تایید شده است. با این وجود برای تایید این رابطه تحقیقات کافی نیستند.

چگونه می توان از کمبود ویتامین D جلوگیری کرد

برای اغلب افراد مصرف ۶۰۰ واحد بین المللی (IU) ویتامین D مجاز شمرده شده است. نوزادان تا ۱ سالگی به ۴۰۰IU و بزرگسالان بالای ۶۰ سال به ۸۰۰ IU ویتامین D نیاز دارند. برای تامین نیاز روزانه بدن خود از مصرف غذاهای مناسب و دریافت نور کافی خورشید اطمینان حاصل نمایید.

خوردن غذاهای مناسب

غذا بهترین راه برای تامین ویتامین D است. ماهی، لبنیات و غلات غنی شده منابع خوبی هستند.

منابع ویتامین D

غذا IU در هر وعده
ماهی قزل آلا رنگین کمان، پرورشی، پخته شده، ۸۵ گرم ۶۴۵
ماهی سالمون، پخته شده، ۸۵ گرم ۵۷۰
قارچ، سفید، خام، تکه تکه شده، پخته شده در ماکروفر، ۲/۱ فنجان ۳۶۶
شیر، ۲ درصد چربی، غنی شده با ویتامین D، ۱ فنجان ۱۲۰
ساردین، کنسرو شده در روغن، ۲ عدد ساردین ۴۶
تخم مرغ، ۱ عدد ۴۴
جگر گوسفند، پخته شده، ۸۵ گرم ۴۲
ماهی تن، کنسرو شده در آب، ۸۵ گرم ۴۰

کمی نور خورشید بگیرید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید دومین منبع مهم ویتامین D است. اشعه فرابنفش (UV) یک واکنش شیمیایی را در پوست آغاز می کند که شکل قابل استفاده از ویتامین D را تولید می نماید. میزان تولید ویتامین D در بدن بسته به محیط و اینکه تا چد حد پوست شما ویتامین D را جذب می کند متفاوت سات. کسانی که پوست تیره تری دارند نیاز دارند بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

برآورد دوز دقیق قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای دریافت ویتامین D کار سختی سات. با این وجود، بسته به رنگ پوست و و اینکه چقدر پوست شما می تواند ویتامین D را جذب کند سعی کنید ۵ تا ۳۰ دقیقه بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعداز ظهر حداقل دو بار دهفته در معرض نور خورشید باشید.

باید صورت، بازوها، پاها و یا پشت شما بدون کرم ضدآفتاب در معرض نور خورشید باشد. کرم ضدآفتاب با SPF 8 یا بالاتر مانع از تولید ویتامین D توسط اشعه های فرابنفش میشود.

برای برخی از افراد ممکن است بدون در نظر گرفتن میزان قرار گیری در معرض نور خورشید مکمل تجویز شود. برای آگاه شدن از سطح ویتامین D بدن خود با یک پزشک مشورت کنید.

اگر کار اداری دارید و یا در منطقه ای زندگی می کنید که نور خورشید زیاد نیست می توانید یک لامپ ویتامین D خریداری کنید.

کلمات کلیدی: ویتامین D، نور خورشید، روماتیسم مفصلی

دکتررضااسدی

پزشک، متخصص اپیدمیولوژی، پژوهشگر بین المللی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشاور سازمان بهداشت جهانی. او سابقه تدریس در زمینه نگارش علمی از 10 سال گذشته دارد و شیوه آموزشی او بسیار آسان و روان است. - شاخص h براساس اسکوپوس: 22 - تعداد مقالات نمایه شده ISI تا سال 1398: 35

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آنچه درباره تتو و پیرسینگ باید بدانیم

د سپتامبر 14 , 2020
تتو زمانی ایجاد میشود که یک تتوکار جوهر را با کمک سوزان به لایه ای از پوست که درم نامیده میشود وارد نماید. در این صورت رنگدانه پوست تغییر کرده و تقریبا می توان از آن برای ایجاد هر گونه تصویر قابل تصوری استفاده کرد. تتو در سالهای اخیر محبوبیت […]

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع