10 غذای مفید برای بهبود از بیماری

برای بهبود از بیماری یا جراحی نوع غذایی که مصرف می کنید می تواند کمک کننده باشند یا حتی مانع از بهبود شما شود. نشان داده شده است که بسیاری از غذاها از جمله میوه ها، سبزیجات، چربی های سالم و منابع پروتئینی التهاب را کاهش، سیستم ایمنی را بهبود و سلامت را ارتقاء داده و سوخت مورد نیاز بدن برای بازگشت به حالت اولیه را فراهم می آورند. 10 غذای شفابخش که می توانند به بهبود بدن شما کمک نمایند عبارتند از:

رژیم غذایی پرفیبر

1– سبزیجات برگ سبز

سبزیجاتی که برگ سبز دارند مثل کاهو، اسفناج و آراگولا مملو از مواد مغذی است که التهاب را کاهش داده، عملکرد سیستم ایمنی را افزایش داده و جوش خوردن زخم را بهبود داده و آنها را به انتخابی کامل برای بهبود سلامت تبدیل کرده است.

برگهای سبز مملو هستند از ویتامین C، منیزیم، فولات و پروویتامین A که همه آنها برای عملکرد سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن ضروری هستند.

آنها همچنین غنی از آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند که قابلیت ضد التهابی و حمایت کننده از سیستم ایمنی فوق العاده ای دارند. در واقع تحقیقات نشان داده اند که برخی از پلی فنولهای خاص از جمله کوئرستین آنتی اکسیدان که با غلظت زیاد در سبزیجات برگ پهن وجود دارند می تواند به جلوگیری از عملکرد پروتئین های التهابی نظیر کروز توموری آلفا (TNF-alpha) کمک نمایند.

میوه و سبزیجات نقش مهمی در تغذیه دارند

2- تخم مرغ

بعد از عمل جراحی بدن شما نیاز به پروتئین بیشتر دارد که در حال حاضر مصرف 0.36 گرم در ازای هر پوند (0.8 گرم هر کیلو) از وزن بدن مجاز شمرده شده است.
انجمن ارتقاء سلامت آمریکا مقدار 0.7 تا 0.9 گرم پروتئین در ازای هر پوند (1.5 تا 2 گرم در هر کیلو) از وزن بدن بعد از جراحی را پیشنهاد می دهد که معادل 105 تا 135 گرم برای یک فرد 150پوندی (68 کیلوگرمی) است.

تخم مرغ نه تنها منبع عالی پروتئین قابل جذب است و هر تخم مرغ بزرگ (50 گرمی) تقریبا 6 گرم پروتئین دارد بلکه همچنین حاوی مواد مغذی است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و بهبود زخم را تسهیل می نماید.
تخم مرغ کامل کاوی ویتامین A و B12 و همچنین روی، آهن و سلنیوم است که همه اینها نقشی حیاتی در ایمنی بدن دارند.

3- سالمون

سالمون مملو است از پروتئین، ویتامین های B، سلنیوم، آهن، روی و چربیهای امگا 3. به علاوه تحقیقات نشان می دهد که چربیهای امگا 3 آن می تواند بهبود زخم و واکنش ایمنی بدن را ارتقاء داده و اگر به صورت مکمل مصرف شود التهاب را کاهش دهد.

به علاوه تنها 3 انس (85 گرم) از سالمون وحشی بیش از 70 درصد نیاز روزانه به سدیم را برآورده می سازد ماده ای که التهاب و واکنش ایمنی بدن را تنظیم می کند.

اگرچه خوردن سالمون به احتمال زیاد ایمن است اما بهتر است قبل از مصرف مکلهای روغن ماهی قبل یا بعد از جراحی با پزشک خود مشورت کنید. تحقیقات اخیر نشان می دهند که این مکملها ریسک خونریزی را افزایش نمی دهند اما برخی از جراحان در حال مخالف مصرف روغن ماهی پیش از جراحی هستند.

4- توت ها

توتها حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی هستند که می تواند از بهبودی بدن شما حمایت کنند. برای مثال توتها حاوی ویتامین C فراوان هستند که با تحریک تولید کلاژن، فراوان ترین پروتئین در بدن، بهبود زخم را ارتقاء می دهد.

آنها همچنین مملو از آنتی اکسیدان هایی نظیر آنتوسیانین است. آنتوسیانین ها رنگدانه های گیاهی هستند که سبب رنگ در توتها شده به علاوه خاصیت ضد التهابی، ضد ویروسی و حمایتی از سیستم ایمنی بدن دارند.

5- دانه ها و مغزها

مغزها و دانه ها نظیر بادام، فندق، تخمه آفتاب گردان و شاهدانه انتخاب خوبی برای سوخت بدن در طول فرآیند بهبودی است. این غذاها دارای پروتئین با پایه گیاهی، چربی های سالم و ویتامین ها و مواد معدنی هستند که بهبود را ارتقاء می دهند.
برای مثال دانه ها ومغزها منبع خوبی از روی، ویتامین E، منگنز و منیزیم هستند. ویتامین E در بدن شما به عنوان یک آنتی اکسیدن عمل کرده و سلولها را در برابر آسیب دیدگی محافظت می نماید. همچنین برای سلامت ایمنی بدن ضروری می باشد.

در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که سطوح سالم ویتامین E می توانند عملکرد سلولهای ایمنی محافظ مثل سسلولهای کشنده طبیعی ( سلولهای NK) را ارتقاء دهند که به مبارزه با عفونت و بیماری کمک می کنند. 

6- گوشت ماکیان

اسید آمینه های خاصی که جزء سازنده پروتئین هستند نقش مهمی در بهبود زخم و عملکرد ایمنی ایفا می نمایند. گوشت ماکیان از جمله مرغ و بوقلمون سرشار از گلوتامین و آرجنین هستند دو اسید آمینه که می تواند به بهبود از بیماری کمک کنند.
گلوتامین سبب محافظت از سلولها در زمان هایی که بدن تحت فشار است مثل بیماری یا آسیب دیدگی میشود در حالی که آرجنین به تولید کلاژن و بهبود جای زخم کمک می کند.

به علاوه آرجنین در طول زمان استرس، جراحت و بیماری سریعا دوبرابر میشود به همین دلیل است که جذب کافی آنها در چنین زمان هایی اهمیت می یابد.

7- گوشت های دامی

گوشت قرمز یکی از مقوی ترین غذاهایی است که می توانید بخورید. گوشت قرمز حاوی مواد مغذی بسیار از جمله ویتامین A، آهن، روی، ویتامین های B و مس است که برای تولید بافت همبند و کلاژن ضروری هستند.

ویتامین A، که برای واکنش درست سلول ایمنی ضروری است به جلوگیری از فعالیت سلولهای التهابی کمک می کند و برای سلامت پوست و بهبود زخم ضروری است. به علاوه، گوشت قرمز منبع خوبی از پروتئین است که برای بهبود بعد از جراحی و بیماری ضروری می باشد.

مصرف گوشت در تغذیه

8- چلیپائیان (کلمی ها)

سبزیجات برگ پهن همانند گل کلم، بروکلی، کلم بروکسل و کلم معمولی به خاطر مزایای بسیاری که بر سلامت دارند شناخته شده اند. آنها به خاطر انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی که دارا می باشند بسیار برای سلامت مفید هستند.
برگهای پهن حاوی گلوکوزینولات ها هستند. بدن این ترکیبات را به ایزوتیوسیانات ها تبدیل می کند. نشان داده شده است که ایزوتیوسیانات هابا کنترل التهاب، فعال کردن دفاع های ایمنی و القای مرگ به سلولهای دچار عفونت شده سلامت ایمنی بدن را بهبود می دهد.

به علاوه، این سبزیجات سرشار از مواد مغذی هستند که بدن در زمان بهبود به آنها بیش از زمان معمول نیاز دارد مثل ویتامین C و ویتامین B.

9- صدف خوراکی

انواع صدف های خوراکی مملو از مواد مغذی مخصوصا روی هستند که قابلیت بدن را برای بهبود افزایش می دهند.
روی برای عملکرد سالم ایمنی ضروری است. این ماده معدنی همچنین به تسریع بهبود و خوب شدن سریعتر جای زخم کمک می کند و همین امر صرف خوراکی را به گزینه غذایی خوب برای بهبود تبدیل کرده است.

تنها 9 عدد صدف متوسط (59 گرم) حاوی 300 درصد از نیار روزانه به روی را تامین می نماید.

مصرف سیب زمینی و کربوهیدرات

10- سیب زمینی شیرین

خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات سالم نظیر سیب زمینی شیرین بریا بهبود بسیار اهمیت دارد کربوهیدراتها نه تنها انرژی مورد نیاز سلولها برای بهبود را فراهم می آورند بلکه همچنین دارای آنزیم هایی نظیر هگزوگیناز و سیترات سینتاز که به بهبودی جای زخم کمک می کنند.

در واقع جذب ناکافی کربوهیدرات بهبود جای زخم و ریکاوری را به تاخیر می اندازد. سیب زمینی شیرین منبع خوبی از کربوهیراتهای مفید و مملو از ترکیبات گیاهی ضد التهابی همانند ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C، کاروتینوئیدها و منگنز است که واکنش ایمنی را بهینه کرده و به ریکاوری بدن کمک می نماید.

راههای دیگر برای کمک به ریکاوری بدن

علاوه بر غذاهایی که در بالا ذکر شد و مملو از مواد مغذی هستند دیگر اصلاحات در سبک زندگی نیز می توانند در ریکاوری موثر باشند.
در زمان بهبود از بیماری، جراحت یا جراحی استراحت می تواند ضروری باشد. به علاوه داشتن خواب کافی فرآیند ترمیم بدن را تسریع می کند.
در واقع بی خوابی می تواند به عملکرد ایمنی بدن آسیب رسانده و بهبود را به تاخیر بیاندازد.

آب رسانی به بدن نیز برای جنبه هایی از بهبود و ریکاوری بسیار اهمیت دارد مخصوصا برای مراقبت درست از زخم. به علاوه بیماری هایی که در آن ها فرد درگیر تب یا از دست دادن آب بدن بوده می تواند نیاز به تامین آب بدن را افزایش دهد.

به علاوه باید در زمان بهبود از بیماری یا جراحت سعی کنید استفاده از سیگار و الکل را به حداقل برسانید. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تواند ریکاوری، و ببهود جای زخم را به تاخیر بیاندازد و مانع از عملکرد درست سیستم ایمنی شما شود.

کمبود ویتامین های B12 و D و روی روند بهبودی را کند می کند. اگر نگران سوء تغذیه هستید با پزشک خود در این رابطه برای مصرف مکملهای مورد نیاز مشورت کنید.

مصرف مایعات

حرف آخر

در زمان بهبود از بیماری یا جراحی باید به بدن سوخت کافی را از طریق غذاهایی مقوی و ترکیباتی که بهبود را تسریع می کنند برسانید. برای تغذیه پس از بهبود از بیماری مصرف سالمون، مغزها، سبزیجات برگ پهن و چندین غذای دیگر می تواند روند ریکاوری را بهینه سازند.
داشتن استراحت کافی، حفظ آب بدن و اجتناب از سیگار و الکل نیز روند بهبود راتسریع می کنند.

عاطفه مخلصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رژیم غذایی برای پوست: انتخاب های صحیح

پنج‌شنبه 4 دی 1399
رمز داشتن پوست سالم، داشتن تغذیه سالم است.
پوست سالم

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع