9 راه طبیعی برای افزایش سطح انرژی

بیرون رفتن از خانه و معاشرت با مردن برای افزایس سطح انرژی و سلامت شما مفید است. سعی کنید فعالیتهای اجتماعی را دوستانتان سازماندهی کنید، کارهای داوطلبانه انجام دهید یا با پیوستن به یک کلاس یا کلوپ یک فعالیت جدید را آغاز کنید.

اگر احساس تنبلی می کنید، در بیدار ماندن مشکل دارید یا مجبورید برای اینکه تنها به وقت نهار برسید چند فنجان قهوه بخورید، شما تنها نیستید. اکثر ما با احساس فرسوده و خسته بودن در پایان روز آشنا هستیم. خوشبختانه، شما می توانید کارهای زیادی برای کاهش خستگی و افزایش سطح انرژی خود انجام دهید. در واقع چند تغییر کوچک در برنامه روزمره تان می تواند تاثیر چشمگیری بر انرژی که دارید و همچنین بر بسیاری از جنبه های دیگر سلامتتان داشته باشد.

در زیر 9 راهکار ساده برای افزایش انرژی تان به صورت طبیعی آورده شده است.

ورزش راهی ایده آل برای افزایش انرژی است.
ورزش راهی ایده آل برای افزایش انرژی است.

1-بیشتر بخوابید

بسیاری از افراد ساعاتی را که باید در رختخواب بگذرانند به کارهای دیگر تخصیص می دهند مثلا برای انجام یک وظیفه یا مطالعه برای امتحان وقت خواب خود را به تعویق می اندازند.

نداشتن خواب کافی می تواند سطح انرژی شما را تخلیه نماید و شما احساس سستی، بد خلقی و خستگی در روز بعد خواهید داشت.

اگرچه میزان خواب مورد نیاز برای هر فردی متفاوت است متخصصان عموما حداقل 7 ساعت خواب در هر شب برای افزایش سطح انرژی و حمایت از سلامت عمومی را پیشنهاد می نمایند.

اگر در خوابیدن مشکل دارید بهتر است یک برنامه ریزی مشخص برای خواب داشته باشید، می توانید قبل از خواب یک دوش سبک یگیرید، یک کتاب بخوانید یا به یک موسیقی آرامش بخش گوش دهید.

برخی تحقیقات همچنین پیشنهاد می دهند که استفاده از ابزراهای الکترونیکی مثل تلفن همراه، لپ تاپ، یا تلویزیون را قبل از خواب کاهش دهید این کار می تواند به افزایش کیفیت خواب شما وکاهش احساس خواب آلودگی در طول روز کمک نماید.

خلاصه

اگر اغلب در طول روز احساس خستگی می کنید احتمالا احتیاج به خواب با کیفیت تر بیشتری دارید. سعی کنید زودتر به رختخواب بروید.

2-استرس را کاهش دهید

کسانی که زندگی پرمشغله ای دارند احساس استرس، اضطراب و از پا فتادن و فشار برایشان طبیعی است. نه تنها استرس می تواند تاثیرات جدی بر سلامت فیزیک و ذهنی شما داشته باشد بلکه با احساس خستگی نیز رابطه ای مستقیم دارد.

فکر کنید که چه چیزی مرتبا به شما احساس استرس داده و انرژی شما را تخلیه می کند و آیا می توانید این عوامل را از زندگی خود حذف کنید. اگر حذف آن ممکن یا مطلوب نیست برای کاهش استرس‌تان در رابطه با آن موضوع در بلند مدت چه کارهایی می توانید انجام دهید؟

علل بالقوه استرس عبارتند از:

  • فشاری که در نتیجه مسئولیتهای روزمره در سر کار، مدرسه و یا خانه ایجاد میشود
  • تغییرات ناگهانی استرس زا در زندگی مثل از دست دادن کار، ورشکستگی یا از دست دادن یک عزیز
  • تجربه کردن یک تروما مثل یک سانحه تصادف

در بسیاری از موارد امکان از بین بردن منابع استرس از زندگی تان نیست. با این وجود، اگر می توانید سطح استرس را کاهش دهید در این صورت سطح انرژی تان افزایش می یابد.

راهکارهایی برای افزایش سطح انرژی تان در لحظه عبارتند از وقت گذاشتن برای خودتان و ریلکس بودن، مطالعه یا به پیاده روی رفتن. همچنی می توانید ذهن آگاهی یا تکنیک های مدیتیشن را نیز امتحان کنید که می تواند اضطراب را کاهش دهد.

با این وجود، بهتر است توجه داشته باشید که اگر خیلی احساس استرس می کنید و اضطراب شما شدید است بهتر است با یک روان شناس برای حمایت های اضافه مشورت کنید.

خلاصه

سطح بالای استرس می تواند در شما احساس خستگی و تخلیه انرژی نماید. یافتن راههای برای به حداقل رساندن استرس حاصل از سبک زندگی تان می تواند به شما در حفظ سطح انرژی تان کمک نماید.

3-حرکت بیشتری داشته باشید

ورزش مرتب برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی اهمیت دارد. تحقیقات نشان می دهند که با افزودن فعالیت فیزیکی به برنامه زندگی روزمره تان می توانید با خستگی مبارزه کرده و سطح انری خود را افزایش دهید.

بر اساس یک تحقیق کوچک، دانشجویانی که در یک برنامه دو با شدت کم سه بار در هفته برای مدت 6 هفته شرکت داشتند بهبود چشمگیری در از بین بردن خستگی و بهبود کیفیت خواب در مقایسه با گروه کنترل تجربه کردند.

در تحقیق دیگری بر روی کارمندان یا سطح بالای خستگی مربوط به کار نشان دادن که شرکت در یک برنامه 6 هفته ای فاکتورهای زیر را در آنها بهبود داده است.

فاکتورهایی که بهبود می یابند:

برای تلفیق ورزش در زندگی روزمره تان سعی کنید از میز خود فاصله بگیری و در زمان وقت استراحت برای نهار به پیاده روی بروید، به جای استفاده از آسانسور از پله ها استفاده کنید یا به جای استفاده از ماشین برای رفتن به سر کار یا مدرسه پیاده روی کنید.

خلاصه

اگر سبک زندگی نشستنی دارید یا احساس می کتید سطح انرژی تان پایین است در ورزشهای مرتب مثل پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری شرکت کنید این کار سطح انرژی شما را افزایش می دهد.

4-اگر سیگار می کشید سعی کنید ترک کنید

سیگار کشیدن می تواند بر جنبه های متعددی از سلامت تاثیر منفی گذاشته و ریسک بیماری های مزمن بسیاری را افزایش می دهد.

به علاوه، مواد سمی موجود در سیگار کارآیی ریه ها را کاهش می دهد. در طول زمان این امر می تواند مقدار اکسیژن منتقل شده در بدن را کاهش داده و شما را دچار خستگی نماید.

اگر مرتبا سیگار می کشید، ترک آن می تواند مزایای بسیاری برای سلامت شما داشته باشد از جمله افزایش سطح انرژی.

برخی از افراد ترجیح می دهند از محصولات نیکوتین دار مثل آدامس، چسب ها یا قرصهای نیکوتین دار استفاده کنند. با این وجود، اگر تصمیم گرفتید که ترک کنید بهتر است اول با یک مشاور صحبت کنید یا حتی می توانید از پزشک خانوادگی خود کمک بگیرید. آنها می توانند شما را به سمت خدمات حمایتی که برایتان مناسب ترین است سوق دهند.

خلاصه

سیگار کشیدن می تواند کارآیی ریه های شما را کاهش داده و به شما احساس خستگی دهد. ترک سیگار برای افزایش سطح انرژی و سلامت بدن شما فوق العاده است.

5-مصرف الکل را محدود کنید

نوشیدن الکل تاثیرات تسیکن دهنده ای دارد و به شما احساس خواب آلودگی و ریلکس بودن می دهد. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که نوشیدن یک نوشیدنی الکلی می تواند راهی موثر باشد برای اینکه خواب سریعتر از سرشان بپرد. با این وجود، نوشیدن مداوم الکل قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد.

الکل همچنین ادرار آور است یعنی تولید ادرار را افزایش می دهد. بنابراین اگر درست قبل از خواب نوشیده شود می تواند سبب شود در اواسط شب بارها برای دستشویی رفتن بیدار شده و بنابراین کیفیت خوابتان را پایین می آورد.

به همین دلیل، بهتر است خوردن آن را تا حد ممکن مخصوصا قبل از خواب کاهش دهید.

خلاصه

الکل می تواند به شما احساس خواب آلودکی بدهد. همچنین می تواند با کیفیت خواب شما تداخل ایجاد کند. اگر به صورت مداوم الکل می نوشید محدود کردن مقدار الکلی که مصرف می کتید می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد.

6-خوردن غذاهای مقوی

اگر همیشه احساس خستگی و کسلی می کنید و انرژی کم می آورید تغییر عادات غذایی تان می تواند کمک کننده باشد. پیروی از یک رژیم غذایی سالم نه تنها می تواند ریسک ابتلایتان به بیماری های مزمن را کاهش داده همچنین تاثیری قابل توجه بر سطح  انرژی شما دارد.

انتخاب غذاهای کامل و مقوی می تواند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان را برای عملکرد بهتر تامین نماید. از جانب دیگر، خوردن مقادیر زیادی غذاهای فرآوری شده که سطح قند و چربی بالایی دارند می توانند بر سطح انرژی و سلامت کلی شما تاثیر بگذارد.

به علاوه، برخی از مطالعات نشان می دهند که حذف وعده های غذایی می تواند به خستگی مفرط، اضطراب و کاهش تمرکز منجر گردد. همچنین برای اینکه سوخت بدن را در طول روز تامین کنید باید به مقدار کافی غذا بخورید.  به همین دلیل است که محدود کردن شدید رژیم غذایی می تواند به نبود کالری و همچنین کمبود مواد مغذی نظیر آهن منجر شود که می تواند بر سطح انرژی شما تاثیر بگذارد.

خلاصه

پیروی از یک رژیم غذایی سالم هم برای سلامت شما هم برای افزایش سطح انرژی تان سودمند است. خوردن به صورت منظم و حصول اطمینان از اینکه غذای کافی می خورید می تواند به افزایش سطح انرژی شما کمک نماید.

7-شکر افزوده خود را محدود کنید

زمانی که احساس خستگی می کنید ساده ترین راه به نظر خوردن یک شکلات یا یک شیرینی مملو از شکر می رسد. با این وجود، اگرچه قند می تواند در کوتاه مدت سطح انرژی شما را بالا ببرد اما سریعا ناپدید شده و در شما احساس خستگی بیش از پیش می نماید.

دلیلش این است که غذاهایی که قند بالایی دارند سریعا قند خون را بالا می برند و به محض اینکه بدن مقادیر زیادی انسولین برای انتقال شکر از جریان خون به سلولها می نماید دوباره سطح قند خون کاهش می یابد.

جالب اینجاست که در یک تحقیق نشان داده شده است که افراد زمانی که  از کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر افزوده استفاده کرده بودند در مقایسه با زمانی که غلات کامل، میوه های تازه، و سبزیجات مصرف کرده بودند 26 درصد بیشتر احساس خستگی می کردند.

خوردن مقادیر زیاد شکر افزوده همچنین می تواند ریسک چاقی، دیابت نوع دو و بیماریهای قلبی را افزایش دهد، بنابراین محدود کردن جذب شکر افزوده هم می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد و هم سلامتتان را ارتقاء می دهد.

اگر می خواهید دندانهای سالم خود را حفظ کنید و در عین حال سطح انرژی تان را با ثبات بیشتری جفظ کنید و خستگی خود را کاهش دهید سعی کنید به جای غذاهایی که شکر افزوده بالایی دارند از غذاهای زیر استفاده کنید

غذاهای جایگزین

  • تو تهای تازه
  • میوه های خشک
  • آجیل
  • خلاصه

خلاصه

خوردن غذاها با شکر بالا به بیماری های مزمن از جمله چاقی، دیابت نوع دو، و بیماری قلبی منجر میشود. سعی کنید جذب مواد غذایی شیرین خود را به حداقل رسانده و به جای آن غذاهای کامل را جایگزین کنید.

8-آب بدن خود را تامین کنید

خوردن آب کافی برای جنبه ای زیادی از سلامت اهمیت دارد. مخصوصا، از دست دادن آب بدن می توانند تاثیرات بالقوه ای بر عملکرد مغز، حالت روحی، سطح انرژی و غیره داشته باشد.

برای مثال، در یک تحقیق کوچک مشخص شده است که از دست دادن آب بدن به صورت مزمن به صورت معناداری ادراک از خستگی را افزایش داده و عملکرد ماهیچه ها را در قهرمانان ورشی مختل می نماید.

به عنوان یک قانون کلی، سعی کنید هر زمانی که احساس تشنگی می کنید آب بنوشید تا مطمئن شوید که بدن آب کافی دارد. همچنین اگر فعالیت بدنی بالایی دارید یا در مناطق گرمسیری زندگی می کنید باید مصرف آب خود را افزایش دهید.

به علاوه، به خاطر داشته باشید که افراد سالمند ممکن است نیاز به آب داشته باشند اما احساس تشنگی نکنند. بنابراین باید به صورت آگاهانه سعی کنند در طول روز آب بیشتری مصرف نمایند.

خلاصه

از بین رفتن آب بدن می تواند احساس خستگی تولید کند. آگاهانه تلاش کنید در طول روز آب کافی مصرف کنید و به تشنگی خود مخصوصا در زمان ورزش یا اگر سن بالایی دارید پاسخ دهید.

9-ارتباط با مردم

ارتباطات اجتماعی برای حفظ سلامت اهمیت فوق العاده ای دارد. در واقع، انزوای اجتماعی می تواند سبب خستگی و بی حوصلگی مخصوصا با افزایش سن شود. برخی از تحقیقات حتی نشان داده اند که داشتن حمایت اجتماعی می تواند سبب بهبود در سلامت بدنی و ذهنی با افزایش سن شود.

اگر احساس خستگی و بی حوصلگی می کنید بهتر است برقراری رابطه احتماعی با دوستان را امتحان کنید، به یک کلوپ یا کلاس بپیوندید، به فعالیت های داوطلبانه بپردازید یا یک سرگرمی جدید بیایید که شما را به خود مشغول کند.

خلاصه

بیرون رفتن از خانه و معاشرت با مردن برای افزایس سطح انرژی و سلامت شما مفید است. سعی کنید فعالیتهای اجتماعی را دوستانتان سازماندهی کنید، کارهای داوطلبانه انجام دهید یا با پیوستن به یک کلاس یا کلوپ یک فعالیت جدید را آغاز کنید.

حرف آخر

بسیاری از افراد احساس خستگی می کنند و انرژی مورد نیاز را برای انجام کارهایشان به بهترین نحو در طول روز را ندارند. با این وجود، نوشیدن آب کافی، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، داشتن خواب کافی و ورزش کردن  و معاشرت کردن با دیگران هم می تواند سطح انرژی و هم سلامت شما را ارتقاء دهد.

اگر احساس خستگی می کنید بهتر است نگاهی به سبک زندگی خود داشته باشید و ببینید چه تغییرات سالمی می توانید برای اینکه حس بهتری داشته باشید انجام دهید.

عاطفه مخلصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است