آيا مي خواهيد بدانيد راز طول عمر و زندگي سالم چيست؟ دانشمندان راه هايي براي بلند تر كردن دوره حيات همراه با سلامت را براي موش ها، كرم ها و حتي ميمون ها يافته اند. تحقيقات آنها سرنخ هاي جديد هيجان انگيزي در مورد بيولوژي روند پير شدن آشكار ساخته است. اما شواهد قطعي هنوز نشان مي دهند كه بهترين راه براي افزايش شانس زندگي بلندمدت و فعال پيروي كردن از توصيه هايي است كه همه والدين به فرزاندانشان مي كنند: خوب بخوريد، مرتب ورزش كنيد، خواب كافي داشته باشيد و از عادات بد دور بمانيد.

امروزه ميانگين طول عمر به حدود 79 سال رسيده است. در يك سده قبل، اميد به زندگي نزديك به 54 سال بود. ما در طول يك سده گذشته افزايش قابل توجه اي در طول عمر داشته ايم. در حال حاضر اگر به سن 65 سال رسيده ايد احتمال اينكه به 85 سال هم برسيد بسيار بالا است. و اكر در سن 85 هستيد احتمال اينكه به سن 92 برسيد بسيار زياد است. بنابراين امروزه طول عمر زيادتر شده و اين اتفاقي است كه در سراسر جهان مي افتد.

امروزه همچنين افراد پير از سلامت بهتري برخوردار هستند. تحقيقات نشان داده اند كه رفتارهاي سالم مي توانند به شما كمك كنند كه در دهه 60، 70 و بالاتر سالم و فعال باقي بمانيد. در واقع، تحقيق بر روي ادونتیست‌ های روز هفتم- كه يك گروه مذهبي با سبك زندگي سالم است- نشان مي دهد كه آنها معمولا در سن پيري نسبت به ديگران سالم تر هستند. اميد به زندگي در آنها تقريبا 10 سال بيشتر از ميانگين طول عمر ديگران است. رفتارهايي كه سبب بالا بردن طول عمر در اين فرقه مذهبي شده است عبارتند از: ورزش مرتب، يك رژيم گياه خواري، اجتناب از تنباكو و الكل، و نگه داشتن وزن در محدوده سالم.

اگر بخواهيم اين رفتارها را بر اساس اولويت دسته بندي كنيم، بايد بگوييم كه ورزش مهمترين عامل براي افزايش طول عمر و سلامت است. ورزش مخصوصا براي افزايش اميد به زندگي كه زندگي بدون بيماري و بدون ناتوانايي هاي ذهني/فكري و فيزيكي است، اهميت دارد.

تغييرات طبيعي در بدن با افزايش سن مي تواند به زوال تدريجي ماهيچه، كاهش انرژي و درد مفاصل منجر شود. اين تغييرات مي تواند سبب شود كه تحرك فرد كاهش پيدا كرده و بيشتر بنشيند. اما همين بي تحركي مي تواند ريسك بيماريها، ناتوانايي ها و حتي مرگ را در شما افزايش دهد. بهترين راه اين است كه با پزشك خود مشورت كنيد و راههايي را براي فعاليت فيزيكي بيابيد كه بتواند به شما در حفظ سلامت و تحركتان كمك نمايد.

حتي افراد پير نحيف نيز مي توانند از مزاياي فعاليت فيزيكي مرتب بهره ببرند. تحقيقي بر روي بيش از 600 بزرگسال 70 تا 80 ساله، كه در خطر ناتواني بودند، انجام شد. آنها به صورت تصادفي در يك برنامه ورزشي در سطح متوسط يا در گروه مقايسه بدون ورزش سازمان يافته دسته بندي شدند. گروهي كه ورزش مي كردند به تدريج ورزش خود را به 150 دقيقه در هفته رساندند كه شامل پياده روي سبك، تمرين هاي قدرتي و تعادلي و انعطاف پذيري مي شد.

بعد از گذشت دو سال، گروهي كه فعاليت فيزيكي داشتند كمتر دچار ناتواني شدند و اگر هم دچار ناتوانايي شده بودند، اين ناتواني نسبت به افراد در گروه مقايسه كوتاه مدت تر بود. تركيبي از انواع مختلف ورزش- هوازي، قدرتي، تعادلي و انعطافي- براي افزايش سن همراه با سلامتي اهميت دارد.

يك راه مطمئن ديگر براي بهبود شانس شما براي يك زندگي بلندتر و سالم تر اين است كه دچار وزن اضافه نشويد. چاقي با شاخص توده بدني (BMI) بالاتر از 30 يك عامل خطر براي مرگ زود هنگام است و اميد به زندگي فعال شما را كاهش مي دهد. BMI برآوردي است از چربي بدن بر اساس ورن و قد. براي رسيدن به وزن ايده آل خود با يك پزشك مشورت نماييد.

تحقيقات بر روي حيوانات نشان مي دهد كه انواع خاصي از تغييرات در رژيم غذايي مثل رژيم هايي كه كالري خيلي پاييني دارند، مي توانند به زندگي طولاني تر و سالم تر منجر شوند. اين تحقيقات سرنخ هايي از فرآيند هاي بيولوژيكي بدست آورده اند كه بر پير شدن سالم تاثير مي گذارد. اما تاكنون، رژيم هاي محدود كننده كالري و ديگر تغييرات در رژيم غذايي نتايج تركيبي در افزايش طول عمر و سلامت افراد داشته اند.

ما شواهد غير مستقيمي داريم مبني بر اينكه تنظيم مواد غذايي مي تواند طول عمر فعال را در افراد افزايش دهد اما اين حوزه هنوز نياز به تحقيقات بسيار بيشتري دارد. بنابراين، ما هنوز شواهد قطعي در مورد محدود سازي كالري و اينكه آيا تاثير مثبتي بر طول عمر دارد در اختيار نداريم. محققان در حال حاضر در حال بررسي داروهاي بالقوه و ديگر شيوه هايي كه ممكن است همانند محدد كردن كالري مزايايي داشته باشد هستند.

ترك سيگار راه ديگري براي زندگي سالم تر و بلند تر است. جاي شكي نيست كه سيگار كشيدن عادتي است كه ترك آن بسيار سخت است. اما داده ها نشان مي دهند كه از همان زمان كه شروع به ترك سيگار ميكنيد از مزاياي آن در سلامت برخوردار خواهيد شد. بنابراين ترك سيگار ارزش تلاش كردن را دارد.

ممكن است فكر كنيد كه براي داشتن زندگي بلند تر بايد ژن هاي خوبي داشته باشيد. اما ژنها براي اغلب ما فقط بخشي از اين معادله هستند. تحقيقات نشان مي دهند كه ژن ها فقط به ميزان يك سوم شانس ادامه حيات تا 85 سالگي را افزايش مي دهند. بخش اعظم طول عمر ما به رفتارهاي سالم بستگي دارد. ژن هاي اغلب ما به گونه اي هستند كه اگر سبك زندگي سالمي داشته باشيم مي توانيم تا 90 سالگي عمر كنيم.

البته تاثير ژن ها براي افرادي كه طول عمر بالاتري دارند مثلا 95 سال، قوي تر است. دانشمنداني بر روي افرادي كه 100 سال يا بالاتر سن دارند و خانواده هايشان تحقيق مي كنند تا چيزهايي در مورد فاكتورهاي زيستي، رواني و اجتماعي كه سبب افزايش طول عمر همراه با سلامتي در آنها شده اند بياموزند.

به نظر مي رسد هيچ ژن واحدي وجود ندارد كه تاثير خيلي قوي بر توانايي رسيدن به اين سنين بالا داشته باشد. در عوض، احتمالا اين تاثير صدها ژن است كه هر يك خود تاثير جزئي دارند اما تركيب درست آنها مي تواند به يك تاثير خيلي قوي منجر شود مخصوصا براي رسيدن به سنين خيلي بالا.

بهتر است در مورد ادعاي درمانهاي سريع مشكلات مرتبط با افزايش سن كمي مظنون بود. بهتر است در مورد اقداماتي كه با عنوان "ضد-پيري" مطرح ميشوند مثل "درمان جايگزيني هورمون" احتياط شود چون خيل اثبات نشده است كه مزيتي براي سلامت در پيري داشته و مي تواند تاثيرات جانبي جدي در پي داشته باشند. مردم سابقا مي گفتند:" هرچه پيرتر شوي، مريض تر ميشوي." اما در كل، با عادات سالم مثل ورزشهاي مرتب، يك وزن مناسب، اجتناب از خوردن گوشت قرمز، سيگار نكشيدن و مديريت استرس، مي توانيد هر چه پيرتر ميشويد سلام تر بمانيد.

نكته كليدي در سالم ماندن در پيري اين است كه خود را كامل چه به لحاظ فكري، فيزيكي و چه اجتماعي درگير زندگي كنيد. رسيدن به سنين بالا اين نيست كه روي صندلي بنشينيد و بگذاريد روزها سپري شوند. مسن ترها نيز تجربيات منحصر به فرد، سرمايه هاي ذهني و مشاركتهاي عاطفي دارند كه مي توانند آنها را با نسلهاي جوان در ميان بگذارند. اين مشاركت واقعا مي تواند به پيشرفت جامعه ما كمك نمايد.

انتخابهاي آگاهانه

در سن بالاي 50 سال سالم بمانيد

تحرك داشته باشيد. ورزش مي تواند ريسك بيماريهاي مرتبط با سن و ناتواني را در شما كاهش دهد. رژيم غذايي سالم داشته باشيد.

به وزن و هيكل خود توجه داشته باشيد. وزن اضافه، مخصوصا زياد بودن دور كمر و همچنين از دست دادن ماهيچه ها مي تواند ريسك هاي زيادي براي سلامت شما در پي داشته باشد. در مورد نگراني هايي كه در رابطه با وزن خود داريد با پزشك خود مشورت كنيد.

سيگار نكشيد. از الكل استفاده نكنيد.

مغز خود را فعال نگه داريد. با خود مهربان باشيد. خواب كافي داشته باشيد. با خانواده و دوستانتان در تماس باشيد. و سعي كنيد در اطرافتان كساني باشند كه از بودن با آنها لذت مي بريد.

اگر الكل مي نوشيد در حد متعادل باشد.