تله مدیسین چیست؟ انواع سرویس ها، اهداف و کاربردهای تله مدیسن 

تله مدیسین (به انگلیسی: Telemedicine) در واقع همان پزشکی از راه دور یا دورپزشکی است. کلمه تله مدیسین در دهه 1970 میلادی توسط فردی به نام Thomas bird معرفی شد. تعاریف بسیاری از این کلمه مطرح است. تله مدیسین طبق تعریف ITU به معنای خدمات مراقبت پزشکی با استفاده از ارتباطات صوتی تصویری است.

تله مدیسین از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارائه خدمات حوزه سلامت به بیمارانی که فاصله جغرافیایی بین آنها و پزشکان وجود دارد، کمک می گیرد. تله مدیسین زیر مجموعه‌ سلامت الکترونیک (eHealth) است.

تله مدیسن امکان تبادل داده های متنی، صوتی، تصویری را برای مقاصد پزشکی ، بهداشتی درمانی ، تحقیقاتی و آموزشی فراهم می کند.

 پزشکی از راه دور شامل مشاوره از راه دور، آموزش الکترونیکی پایش از راه دور، جراحی از راه دور، درمان بیماری های پوست، مو و زیبایی از راه دور، تصویربرداری التراسوند از راه دور، آسیب‌شناسی از راه دور و درمان اختلالات شناختی از راه دور می شود.

 وبسایت دوربه برای ارائه خدمات مشاوره پزشکی، مشاوره روانشناسی، ویزیت آنلاین پزشکان مجرب و متخصصین پوست مو و زیبایی، گرفتن رژیم غذایی از متخصصصین تغذیه، خدمات سلامت غیراورژانسی و پیشگیری از بیماری ها در خدمت مردم ایران و جهان است.

تله مدیسین چیست انواع پزشکی از راه دور

اهداف تله مدیسین

اهداف تله مدیسین یا  پزشکی از راه دور عبارتند از:

 بهبود مراقبت از بیمار

دسترسی به مراقبت های پزشکی برای نواحی روستایی و دور افتاده

دسترسی سریعتر به پزشکان جهت مشاوره،

هدایت معاینات خودکار بیماران برای درمان سریعتر بیماران

کاهش مراجعه های مردم به بیمارستان ها و مراکز درمانی

صرفه جویی در زمان و هزینه های نقل و انتقال بیماران به مراکز درمانی

 کاهش هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی

خدمات رسانی پزشکان به تمام نقاط کشور (در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع)

کاربردهای تله مدیسین

کاربردهای تله مدیسین بسیار گسترده و فراگیر است اما به 4 گروه کلی تقسیم می شوند که عبارتند از :

1- مشاوره از راه دور (Tele consultation)

مشاوره پزشکی از زاه دور از طریق تلفن ، پست و یا کنفرانس ویدئویی قابل انجام است.

 2-آموزش از را دور (Tele education):

آموزش گروه های متخصص، دسترسی به اطلاعات از راه دو، آموزش بهداشت از راه دور دارای مزایای زیادی است. کاهش رفت و آمد بیماران و متخصصان  و بهبود تبادل اطلاعات بین مراکز درمانی از مزایای آموزش از راه دور در حوزه پزشکی است .

3-کاربرد تله مدیسین در فوریت های پزشکی

دسترسی به فوریت های پزشکی در مواقع ضروری و حساس نظیر حوادث طبیعی و غیر مترقبه دشوار است. با وجود تله مدیسین می توان سریعتر اقدامات پزشکی و عملیات کمک را انجام داد . امکان مراقبت از سلامت آسیب دیدگان توسط پزشکی از راه دور فراهم شده است.

4-جراحی از ره دور

تله مدیسین امروزه به اندازه ای پیشرفت کرده‌است که امکان انجام جراحی از راه دور را نیز فراهم کرده است. جراحان می توانند با یکدیگر هنگام عمل های جراحی ارتباط برقرار کنند. آنها می توانند جراحی ها را با وجود فاصله جغرافیایی با مشورت و همراهی یکدیگر انجام دهند.  جراح در منطقه‌ای دورتر از بیمار با کمک ارتباطات اینترنتی و زیرساخت‌های فنی دقیق، امکان جراحی درکشور دیگری را به وسیله ربات‌های جراح می یابد.

جراحی از راه دور توسط روبات ها و سیستم های پزشکی پیشرفته انجام می شود. جراحی از راه دور هزینه بر است به همین علت در کشورهای در حال توسعه استفاده نمی شود. جراحی از راه دور محدود به کشورهای توسعه یافته شده است.

روش های جراحی از راه دور به وسیله ربات ها به دلیل عدم اطمینان بیماران و عدم لمس کردن پزشک به صورت مستقیم طرفداران زیادی ندارد. به زودی کیفیت لمس کردن بیماران توسط ربات ها بالا می رود و این مشکل برطرف می شود.

انواع سرویس های تله مدیسین

انواع سرویس های تله مدیسین سرویس های تله مدیسین به 3 گروه زیر تقسیم می شوند:

1-سرویس داده ای:

سزویس های تله مدیسین از نوع داده به 3 دسته: دسترسی آنلاین به پایگاه های اطلاعاتی، دسترسی اینترنتی و دورا سنجی تقسیم می شوند. دسترسی on-line به پایگاه های اطلاعاتی باعث می شود پزشکان و کاربران دیگر به راحتی از آخرین وضعیت بیمار مطلع شوند. آنها می توانند تجویزهای لازم برای درمان را انجام دهند.
دسترسی اینترنتی برای به روز رسانی اطلاعات پزشکان به کار می رود. اینترنت باعث می شود پزشکان از آخرین اخبار جهان پزشکی مطلع شوند. آنها می توانند اطلاعات مورد نظر خود را را تبادل کنند و مراقبت های پزشکی  راانجام دهند .
دورا سنجی است که به مفهوم مطالعه و نمایش عملکردهای فیزیولوژیک انسان یا حیوان از مراکز دور یا سیار است. اولین تجربه دورآسنجی توسط ناسا انجام شده است تا از وضعیت فیزیولوژیکی فضانوردان خود آگاه شود .

2-سرویس صوتی:

سرویس های تله مدیسین از نوع  صوتی به وسیله خطوط تلفن اطلاع رسانی ها را انجام می دهد. کم هزینه ترین سرویس صوتی به وسیله تلفن انجام می شودسرویس صوتی تله مدیسین تحت عنوان پزشک در منزل مورد استفاده قرار می گیرد. دو نوع سرویس صوتی تله مدیسین شامل سرویس صوتی برون خط (off line) و سرویس صوتی بر خط ((on line می شود.

سرویس صوتی آفلاین طور مثال صدای قلب بیمار برای پزشک ارسال و توسط دستگاه ضبط می شود. صدای قلب بیمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و گاهی هم خروجی به صورت منحنی کشیده شده و نتیجه به بیمار اعلام می شود.

سرویس صوتی آنلاین مانند ارسال صدای بیمار به پزشک از طریق خط تلفن است. پزشک تصمیم گیری کرده و اعلام نتیجه می کند.

3-سرویس تصویری:

اطلاعات و سرویس های تصویری شامل کنفرانس ویدئویی، انتقال تصاویر و دورآ پرتو نگاری می شوند. این سرویس ها هزینه بر هستند ولی کاربرد فراوانی دارند. اطلاعات تصویری با دستگاه های اسکنر یا پرتونگاری دیجیتالی به پزشک معالج می رسند. این فناوری ها تصاویر را به صورت دیجیتالی تبدیل کرده و انتقال می دهد. این روش امروزه در مراکز پرتونگاری رایج است.

atiati

دیدگاهتان را بنویسید

پست بعدی

اینترنت اشیا در آینده تله مدیسین چه تاثیراتی دارد؟

س سپتامبر 6 , 2022
در این مقاله دوربه، قصد داریم اثرات اینترنت اشیا بر […]
اثرات اینترنت اشیا بر آینده تله مدیسین

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است