جويدن يخ

يخ طبيعي و بدون شكر است و ممكن است فكر كنيد كه نمي تواند  ضرري داشته باشد. اما جويدن قطعه هاي يخ و سخت مي تواند دندانهاي شما را ترك داده و يا حتي بشكند. و اگر اين بي فكري ادامه پيدا كند ميتواند به بافت نرم داخل دندان آسيب رسانده و به دنبال آن دندان درد مداوم داشته باشيد. در اين صورت غذاهاي داغ يا غذاهاي خيلي سرد مي تواند محرك درد در دندان شما شوند. دفعه بعد كه براي خوردن يخ وسوسه شديد سعي كنيد به جاي آن از آدامس بدون شكر استفاده كنيد.

انجام ورزشهاي رزمي بدون داشتن گارد دهان

چه فوتبال آمريكايي بازي مي كنيد يا هاكي يا هر گونه بازي تماسي ديگر، بدون داشتن گارد دهان وارد بازي نشويد. اين گارد يك پلاستيك نرم است كه از دندانهاي بالا محافظت مي نمايد. بدون آن دندانهايتان ممكن است در هنگام يك اقدام خشن ترك خورده و يا حتي بشكند. گاردها را مي توانيد از فروشگاههاي وسايل ورزشي تهيه نموده و يا به دندان پزشك خود سفارش ساخت آنها را بدهيد.

شيشه دادن به نوزاد در شب

هيچ وقت براي محافظت از دندانها زود نيست. دادن شيشه اي از آب ميوه، شير يا سرلاك مي تواند سبب پوسيدگي دندانهايي شود كه در حال درآمدن هستند. نوزاد ممكن است به خوردن شيشه در هنگام خواب عادت كند كه اين امر باعث باقي مانده قند در تمام طول شب بر روي دندان ميشود. بهتر است كه هيچ گاه در رختخواب به كودك شيشه ندهيد.

پيرسينگ زبان

پيرسسينگ زبان مي تواند جالب به نظر برسد اما سوراخ كردن زبان با يك فلز مي تواند به دندانها هم آسيب برساند. پيرسينگ گونه هم همين خطر را دارد. و زماني كه فلز به لثه ها ساييده ميشود مي تواند به لثه آسيب رسانده و به افتادن دندانها منجر گردد. دهان مكان امني است بريا باكتري ها بنابراين پيرسينگ ريسك عفونت ها و زخم را افزايش مي دهد. همچنين با پيرسينگ زبان ريسك پيرسينگ اتفاقي يك رگ خوني بزرگ وجود دارد كه مي تواند سبب خونريزي شديد شود. حرف آخر، در مورد خطراتي كه اين كار مي تواند براي شما داشته باشد اول با دندان پزشك خود مشورت كنيد.

دندان قروچه

دندان قروچه، مي تواند در طول زمان باعث فرسايش دندان شود. علت آن اغلب استرس و عادات بد خوابيدن است. كنترل آن به سختي صورت مي گيرد. اجتناب از خوردن غذاهاي سخت در طول روز مي تواند درد و آسيب از اين عادت را كمتر كند. استفاده از گارد دهان در هنگام شب مي تواند مانع از آسيب به دندان در زمان خواب شود.

قرصها و قطره هاي سرماخوردگي

صرفا چون قرصها و قطره هاي سرماخوردگي در قفسه هاي داروخانه ها به فروش مي روند نمي تواند به اين معنا باشد كه سالم هستند. بيشتر آنها مملو از قند هستند. بنابراين بعد از اينكه گلويتان باخوردن آنها كمي تسكين يافت حتما دندانهايتان را خوب مسواك بزنيد. چه اين قند از يك قرص سرماخوردگي وارد بدن شما شده باشد و يا از يك شكلات این قند به پلاك چسبناكی که روی دندانهایتان را پوشانده واکنش نشان می دهد. باکتری ها در این پلاک قند را به اسید تبدیل کرده و این اسید مینای دندان را از بین می برد و در نتجه پوسیدگی ایجاد میشود.

پاستیل ها

همه خوراکی های شیرین پوسیدگی دندان را تسریع می کنند اما برخی از شکلاتها سریعتر این کار را انجام می دهند. پاستیل ها به دندانها می چسبند بنابراین قند در دهان باقی می ماند و در طی ساعتها تماس با مینای دندان سبب تولید اسید میشود. اگر فکر میکنید که نمی توانید روز خود را بدون این خوراکی بگذرانید بهتر است چند تایی مابین غذا بخورید تا به عنوان میان وعده مجزا. در طول خوردن غذا بزاغ بيشتري ترشح میشود که به از بین بردن ذرات شکلات و اسیدها کمک می نماید.

نوشیدنی های گازدار

وقتی سخن از شکر افزوده به میان می آید شکلات تنها مقصر نیست. نوشیدنی های گازدار در هر وعده در حدود 11 قاشق چای خوری شکر دارند. نوشیدنی های گاز دار علاوه بر شکر حاوی اسید فسفوریک و اسید سیتریک نیز هستند که مینای دندان را از بین می برد. نوشیدنی های گازدار رژیمی شکر ندارند اما حاوی اسید بیشتری به شکل شیرین کننده های مصنوعی هستند.

باز کردن چیزها با دندان

باز کردن در بطری ها یا بسته های پلاستیکی با دندانهایتان ممکن است به نظر برسد کارتان را خیلی راحت می سازد اما این عادتی است که تن دندان پزشكان را به لرزه در مي آورد. استفاده از دندانها به عنوان ابزار سبب ترک خوردن و شکستن آنها میشود. در عوض قیچی و در بازکن ها را در دسترس قرار دهید. حرف آخر: دندانهاي شما فقط باید برای خوردن استفاده شوند.

نوشیدنی های ورزشی

شکی نیست که نوشیدنی های خنک ورزشی بعد از یک ورزش خیلی می چسید. اما این نوشیدنی ها معمولا مملو از شکر هستند. قند در نوشیدنی های ورزشی همانند شکلات و نوشیدن یهای گازدار اسیدی تولید می نماید که به مینای دندان حمله میکند. نوشیدن مرتب آنها می تواند به پوسیدگی دندان منجر گردد و یک راه بهتر برای حفظ آب بدن پس از ورزش استقاده از همان آب ساده فاقد شکر و کالری است.

آب میوه ها

آب میوه ها مملو از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است اما متاسفانه اغلب آب میوه ها نیز سرشار از قند هستند. برخی از آب میوه ها می توانند در هر وعده به اندازه نوشیدنی های گازدار قند داشته باشند. برای مثال در آب پرتقال میزان قند 10 گرم بیشتر از یک وعده نوشیدن یگازدار پرتقالی است. میوه ها طبیعتا شیرین هستند بنابراین به دنبال آب مویه هایی باشید که حداقل شکر افزوده نداشته باشند. همچنین می توانید با رقیق کردن آب میوه با مقداری آب محتوای قند آن را کاهش دهید.

چیپس های سیب زمینی

باکتری های موجود در پلاک همچنین غذاهای نشاسته دار را به اسید تبدیل می کنند. این اسید می تواند برای 20 دقیقه بعد ازخوردن این غذاها و یا حتی بیشتر اگر ذرات غذا به دندانها چسبیده باشد به دندانها حمله نماید. بهتر است بعد از خوردن چیپس یا هر غذای نشاسته دار دیگر دندانهایتان را نخ دندان بکشید چرا که تمایل به چسبیدن به دندانها دارند.

خوردن مداوم تنقلات

در هنگام خوردن میان وعده ها و تنقلات بزاق کمتری از زمان خوردن غذا ترشح میشود و سبب میشود که تکه های غذا برای مدت زمان بیشتری در دهان باقی بماند. از خوردن گاه و بی گاه تنقلات خودداری کنید و یا حداقل به دنبال تنقلاتی باشید که شکر و نشاسته کمتری دارند مثل هویج جوشانده شده.

جویدن پشت مدادها

آیا برایتان پیش آمده است که در هنگام تمرکز بر کار یا تحقیقتان پشت مدادتان را جویده باشید؟ این عادت همانند جویدن یخ سبب ترک خوردن و شکستن دندانها میشود. آدامسهای بدون قند زمانی که احساس نیاز به جویدن پیدا می کنید گزینه بهتری هستند. این آدامسها باعث تحریک ترشح بزاغ شده و دندانها را قوی تر کرده و مینای دندان را در مقابل اسیدهای خورنده محافظت مینماید.

نوشیدن قهوه

رنگ تیره قهوه و اسید موجود در آن می تواند در طول زمان سبب زرد شدن دندانها گردد. خوشبختانه، می توان به راحتی با استفاده از شیوه های سفید کننده این مشکل را برطرف کرد. اگر نگران تغییر رنگ دندان خود هستید می توانید با دندان پزشک خود در این رابطه مشورت نمایید.

سیگار کشیدن

سیگار و همچنین دیگر فرآورده های تنباکو می توانند به دندانها چسبیده و می تواننند باعث بیماری لثه و نهایتا افتادن دندانها شوند. تنباکو همچنین میتواند سبب ایجاد سرطان دهان، لب ها و زبان شود. اگر به دنبال یک دلیل دیگر برای ترک هستید به زشت شدن خنده تان بیاندیشید.

نوشیدن شراب قرمز

اسید موجود در شراب مینای دندان را از بین می برد و لکه هایی ایجاد می کند که دندانها را بیشتر مستعدد خراب شدن می نماید. شراب قرمز همچنین شامل رنگدانه عمیقی است که  جوهر مازو  نامیده میشود و باعث میشود رنگ به دندان ها بچسبد. این ترکیب سبب میشود که رنگ قرمز شراب تا مدتها پس از خوردن آن روی دندانها باقی بماند. بعد از نوشیدن شراب شستن دهان با آب و استفاده از خمیر دندان با یک عامل سفید کننده ملایم برای مبارزه با تاثیرات مخرب مشروب ها ضروري است.

پرخوري افراطي

در زمان خوردن افراطي معمولا چيزهايي خورده ميشود كه حاوي شيريني بسيار است كه مي تواند به پوسيدگي دندان منجر گردد. پرخوري افراطي ( پرخوري عصبي) (يا بولیمیا نروزا) و بعد پاكسازي (وادار كردن خود به بالا آوردن) حتي بيشتر سلامت دندانها آسيب مي رسانند. اسيدي گه در استفراغ يافت ميشود به ريشه دندانها آسيب رسانده و آنها را شكننده و ضعيف مي سازد. اين اسيدها همچنين سبب تنفس بد ميشوند. بولیمیا مي تواند به مشكلات متعددي در سلامت منجر گردد بنابراين اگر عادت به پرخوري و سپس پاكسازي داريد حتما با پزشك خود مشورت نماييد.



دکتررضااسدی

پزشک، متخصص اپیدمیولوژی، پژوهشگر بین المللی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشاور سازمان بهداشت جهانی. او سابقه تدریس در زمینه نگارش علمی از 10 سال گذشته دارد و شیوه آموزشی او بسیار آسان و روان است. - شاخص h براساس اسکوپوس: 22 - تعداد مقالات نمایه شده ISI تا سال 1398: 35

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آيا مي توان مدارس را مجددا با ايمني بازگشايي كرد

پ مه 21 , 2020
در قسمتهايي از كشور مدارس شروع به باز شدن كرده اند اما دو سوال مهم در ذهن والدين مي چرخد.. آيا هنوز براي فرستادن بچه ها به مدارس زود نيست و اين كار تا چه حد مي تواند ايمن باشد. قبل از اينكه مدارس بتوانند دوباره باز شوند بايد فاكتورهاي […]

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع