چشمهايي كه پير شده اند

با گذشت زمان ديد شما چه تغييري مي كند

در ابتدا به ندرت متوجه تغييراتي ميشويد. احتمالاخواهيد ديد كه براي ديدن فواصل نزديك بيشتر از قبل به دنبال عينك خود هستيد. ممكن است نتوانيد خيلي به نورهاي خيره كننده نگاه كنيد يا وقتي نور كم است نمي توانيد بخوانيد. حتي ممكن است جورابهاي صورمه اي خود را مشكي ببينيد. اينها بخشي از تغييرات طبيعي هستند كه با افزايش سن در چشمهاي شما اتفاق مي افتند.

با افزايش سن جمعيت جهان دانشمندان انتظار دارند كه تعداد مشكلات چشمي مرتبط با سن به صورت قابل ملاحظه افزايش يابد. شما نمي توانيد مانع از همه تغييرات مرتبط با سن در چشمايتان شويد. اما مي توانيد گامهايي در جهت نگهداري از بينايي و كاهش ريسك بيماريهاي جدي چشمي در آينده برداريد. درمانهاي موثري در حال حاضر براي بسياري از اختلالاتي كه به نابينايي و نقص بينايي منجر ميشوند وجود دارد. شما همچنين مي توانيد بياموزيد كه چگونه از بينايي كه داريد حداكثر استفاده را ببريد.

نقص بينايي و نابينايي در ميان 5 علت اصلي ناتواني در افراد مسن است. تغييرات بينايي ممكن است سبب شوند كه فرد در انجام كارهاي روزمره اش مثل خواندن ايميلها، خريد كردن، پخت و پز، راه رفتن ايمن و رانندگي دچار مشكل گردد. از دست دادن ديد تهديد كننده حيات نيست اما قطعا بر كيفيت زندگي شما تاثيرگذار است.

لنزهاي شفاف و منحني شكل جلوي چشم شما ممكن است اولين قسمتي از بدن باشد كه علائم پيري را نشان دهد. لنزها براي متمركز كردن نور و شكل داده نصاوير در انتهاي چشم بر روي شبكيه خم ميشوند. اين انعطاف پذيري سبب ميشود شما بتوانيد در فاصله هاي مختلف ببينيد- خيلي نزديك يا خيلي دور. اما لنزها با افزايش سن سخت ميشوند. اين تغيير ممكن است از اوايل دهه 20 شروع شود اما آن قدر تدريجي است كه دهه ها طول مي كشد تا متوجه آن شويد.

عاقبت تار شدن و سخت شدن لنزها براي همه اتفاق مي افتد. شما براي تمركز بر روي اشياء خيلي نزديك دچار مشكل ميشويد كه پيرچشمي ناميده ميشود. هر كسي كه بالاي 35 دارد در خطر ابتلا به پيرچشمي قرار دارد.

متوجه خواهيد شد كه براي خواندن كتاب بايد آن را دورتر نگه داريد. حتي شايد فكر كنيد دستهايتان به اندازه كافي بلند نيستند. يك درمان خوب و ساده براي پيرچشمي زدن عينك هاي مطالعه است.

قسمتهاي مات در لنزها آب مرواريد ناميده ميشود كه يك مشكل چشمي متداول ديگر است كه با افزايش سن ايجاد ميشود. تا سن 80 سالگي بيش از نيمي از ما مبتلا به آب مرواريد خواهيم بود. در برخي آب مرواريد كم بوده و تاثير زيادي بر بينايي نخواهد داشت اما در برخي ديگر زياد بوده و با ديد تداخل دارد. علائم عبارتند از تاري ديد، مشكل در ديد در شب، زيادي روشن به نظر رسيدن نورها و ديد رنگي محو. هيچ راهي براي پيشگيري از آب مرواريد نيست اما استفاده از تنباكو و  قرار گرفتن در معرض نور خورشيد خطر ابتلا به آن را افزايش مي دهد. جراحي آب مرواريد يك درمان رايج و ايمن است كه مي تواند بينايي را احيا نمايد.

گذر زمان همچنين مي تواند ماهيچه هاي ريزي كه اندازه مردمك چشم را كنترل مي كنند را نيز ضعيف نمايد. مردمك كوچكتر شده و به تغييرات نور واكنش كمتري نشان مي دهد. به همين دليل است كه كساني كه در دهه 60 عمر خود هستند براي اينكه بتوانند به راحتي مطالعه نمايند نسبت به كساني كه در دهه 20 عمر خود هستند نياز به سه برابر روشنايي بيشتر دارند. كوچكتر شدن مردمك ها باعث ميشود فرد نتواند در شب به خوبي ببيند.

مشكل ديد در شب وقتي با افت طبيعي ديد جانبي با افزايش سن همراه شود مي تواند بر بسياري از فعاليتهاي روزانه از جمله توانايي شما در رانندگي ايمن تاثير بگذارد. از دست دادن ديد جانبي ريسك شما را براي تصادفات اتومبيل افزايش مي دهد و بنابراين بايد در زمان رانندگي بيشتر احتياط نماييد.

فعال نگه داشتن افراد مسن به عنوان راننده در جاده ها تا جايي كه خطري برايشان نداشته باشد مي تواند به سلامت جسمي و رواني آنها كمك به سزايي نمايد. اما آزمايشات ديد براي گواهي نامه وسايل نقليه بيشتر از اينكه بر صحت بينايي تمركز داشته باشند بر خوب خواندن حروف بر روي يك چارت كنترل چشم تمركز دارند.

تستهاي صحت ديدي كه براي ارزيابي ايمني راننده ها به كار گرفته ميشود راه خوبي براي شناسايي راننده هايي كه در خطر تصادف هستنند نيست. مسائل ديگري نيز در اين زمينه اهميت دارند مثل حساس بودن به تقابل رنگها، ديد جانبي و سرعت پردازش بينايي يعني سرعت شما در پردازش اطلاعات بينايي و تصميم گيري كردن در پشت فرمان.

براي يافتن راههاي بهتر براي ارزيابي ايمني رانندگان محققاني به 2000 راننده مسن انواعي از تستهاي بينايي از جمله تستهاي سرعت پردازش اطلاعات را ارائه دادند. آنها با پيگيري سوابق رانندگي آنها براي مدت چند سال توانستند حدس بزنند كه چه تستهايي براي پيش بيني ايمن يا خطرناك بودن رانندگي فردي مثلا در تصادفات رانندگي موثر تر است. اين يافته ها نهايتا به تستهاي غربالگري دقيق تر براي شناسايي رانندگاني كه پتانسيل ايمني كمتري دارند شد.

اگر متقاعد نشديد بايد مرتبا براي برخي از بيماري هاي جدي چشم مثل آب سياه (گلوكوم)، بيماري چشم ديابتي و دژنراسیون ماکولا كه در مراحل اوليه علامت و نشانه اي ندارند تستهاي بينايي بدهيد.

آب سياه از افزايش فشار داخل چشم ايجاد ميشود كه به عصب بينايي آسيب مي رساند. آب سياه مي تواند به تدريج بينايي جانبي شما را بدزد. ممكن است متوجه آن نشويد تا زماني كه ديگر بسيار پيشرفت كرده است. مي توان آن را با تجويز قطره هاي چشمي، ليزر يا جراحي درمان كرد. با اين وجود، اگر درمان نشود مي تواند به افت بينايي و نابينايي منجر شود.

دژنراسیون ماکولا سبب افت تدريجي بينايي در مركز ديد ميشود. دژنراسیون ماکولا علت اصلي نابينايي در افراد بالاي 65 سال محسوب مي شود.

محققان در تحققات گسترده ايي دريافتند كه يك تركيب خاص از ويتامين ها و مواد معدني مي تواند مانع از پيشروي دژنراسیون ماکولا و شديدتر شدن آن شود. دانشمندان همچنين دريافتند كه افرادي كه رژيم غذايي غني از سبزيجات سبز مثل اسفناج و كلم يا ماهي دارند احتمال ايجاد دژنراسیون ماکولا در آنها كمتر است. در تحقيقي نيز محققان بررسي مي كنند كه آيا تركيبي از ويتامين و مواد معدني مي تواند روند اين بيماري را كند نمايد يا خير.

بيماري چشم ديابتي كه يك علت متداول ديگر در نابينايي است مي تواند به مويرگهاي داخل شبكيه آسيب برساند. تحت كنترل نگه داشتن قند خون مي تواند مانع از اين مشكل شده يا پيشرفت آن را كند نمايد.

بنابراين تنها راه براي تشخيص بيماريهاي جدي چشم قبل از افت ديد يا نابينايي انجام آزمايش جامع  چشم متسع
(dilated eye exam) است. چشم پزشك شما قطره اي در چشمتان خواهد ريخت تا مردمك گشاد و متسع شود و سپس علائم بيماريها را در چشم بررسي مي كند. مراجعه مرتب به چشم پزشك اين شانس را به پزشك مي دهد كه هرگونه مشكلي را در مراحل اوليه شناسايي كرده و سپس آن را درمان نمايد. انجام آزمايشات به صورت سالانه مخصوصا اگر ديابت داريد اهميت ويژه اي دارد.

بسياري از رفتارهاي بهداشتي كه به كاهش ريسك بيماري هاي بلند مدت مثل بيماري قلبي و سرطان كمك مي نمايد نيز مي تواند از بينايي شما محافظت كند. اين رفتارها عبارتند از: سيگار نكشيدن، داشتن رژيم غذايي سالم و كنترل بيماريهايي مثل ديبات و فشار خون بالا. بهتر است بدانيد كه سالم زندگي كردن نه تنها به تعداد سالهاي عمر شما مي افزايد بلكه با افزايش سن از بينايي شما نيز محافظت مي نمايد.

انتخابهاي آگاهانه

مراقب بينايي خود باشيد.

  • بعد از 50 سالگي سالي يكبار آزمايش جامع چشم را انجام دهيد.
  • سيگار را ترك كنيد.
  • رژيم غذاي غني از سبزيجات سبز و ماهي داشته باشيد.
  • ورزش كنيد.
  • فشار خون خود را در حد طبيعي حفظ نماييد.
  • اگر ديابت داريد آن را كنترل كنيد.
  • وقتي در نور شديد بيرون مي رويد حتما عينك آفتابي بزنيد و از كلاه لبه دار استفاده نماييد.
  • وقتي ورزش مي كنيد يا در اطراف خانه كارهايي انجام مي دهيد كه ممكن است به چشمتان آسيب برساند حتما از عينك محافظ استفاده نماييد.

مهشید دولتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

پ مه 21 , 2020
جويدن يخ يخ طبيعي و بدون شكر است و ممكن است فكر كنيد كه نمي تواند  ضرري داشته باشد. اما جويدن قطعه هاي يخ و سخت مي تواند دندانهاي شما را ترك داده و يا حتي بشكند. و اگر اين بي فكري ادامه پيدا كند ميتواند به بافت نرم داخل […]

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع