مزایا و خطرات نوشیدن آب سرد

آکادمی ملی علوم، مهندسی و دارو پیشنهاد می دهد که مردان ۱۹ ساله و بالاتر ۳٫۷ لیتر آب در روز (۱۵٫۵ فنجان) و زنان ۱۹ سال و بالاتر ۲٫۷ لیتر در روز (۱۱٫۵ فنجان) آب مصرف کنند. اما آیا نوشیدن آب سرد تاثیری منفی بر سلامت شما دارد؟

ثابت شده است  که حفظ آب بدن مزایایی برای سلامت جسمی و ذهنی شما دارد.

برخی از افراد باور دارند که نوشیدن آب سرد عادت بدی است که می تواند در بلند مدت به سلامت آسیب رساند. این باور بر اساس این ایده است که  آب سرد معده شما را منقبض کرده بعد از خوردن غذا هضم را مشکل تر می سازد.

نوشیدن آب سرد

برخی نیز باور دارند که زمانی که آب سرد نزدیک به دمای یخ یا کمتر از ۳۶ درجه فارنهایت (۴ درجه سانتی گراد) می خورید،  بدن شما باید سخت تر کار کند تا دمای درونی اش را بر روی ۹۸٫۴ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) حفظ نماید.

اما آیا این ایده ها حقیقت دارند؟ مطلب زیر را بخوایند تا متوجه ریسکهای بالقوه نوشیدن آب سرد بشوید.

خطرات

نوشیدن آب سرد بر بدن شما به شیوه هایی غیر قابل پیش بینی یا ناخواسته تاثیر می گذارد. در یک تحقیق قدیمی و کوچک بر روی ۱۵ نفر در سال ۱۹۷۸ مشخص شد که آب سرد مخاط بینی را غلیظ تر کرده و عبور مخاط از مجرای تنفسی را مشکل تر میشود.

در مقایسه، محققان دریافتند که سوپ مرغ و آب داغ به تنفس راحت تر افراد کمک می کند. اگر سعی دارید سرما خوردگی یا آنفولانزا را درمان کنید، نوشیدن آب سرد می تواند گرفتگی بینی شما را بدتر نماید.

آب سرد می تواند برخی از بیماریها را بدتر نماید. تحقیقی در سال ۲۰۰۱ نشان می دهد که رابطه ای میان آب سرد و تحریک میگرن در کسانی که در حال حاضر مبتلا به این مشکل هستند وجود دارد.

بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۱۲، درد مربوط به  آشالازی، بیماری که توانایی بدن شما را در انتقال غذا از مری را کاهش می دهد، زمانی که با غذا آب سرد می نوشید بدتر می نماید. در پزشکی سنتی چین، نوشیدن آب سرد یا غذای داغ سبب ایجاد عدم تعادل میشود. عموما، غذاها در فرهنگ چینی با آب گرم یا چای داغ سرو میشود. این باور در چندین فرهنگ دیگر نیز در سرتاسر جهان دیده میشود.

برخی از افراد نیز همین باور را دارند که نوشیدن آب سرد در روزهای گرم به خنک تر شدن کمکی نمی کند. تحقیقات کافی صورت نگرفته است که کدام یک از باورها درست یا غلط است.

مزایا

نوشیدن آب سرد مزایایی هم دارد.

بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۱۲، نوشیدن آب سرد در طول ورزش می تواند مانع از بالا رفتن زیاده از حد دمای بدن شده و تمرینات ورزشی شما را موفق تر می سازد. شاید دلیلش این باشد که نوشیدن آب سرد سبب میشود بدن راحت تر بتواند دمای مرکزی پایین خود را حفظ نماید.

آیا نوشیدن آب سرد می تواند به کاهش وزن کمک نماید؟

نشان داده شده است که نوشیدن زیاد آب، با هر دمایی، می تواند جذب کالری را در طول روز کاهش دهد. نوشیدن آب به جای نوشیدنی های شیرین برای هضم شما بسیار عالی بوده و وزن شما را در حد متوسط نگه میدارد حتی اگر آبی که می نوشید سرد باشد.

آب سرد ممکن است سبب شود چند کالری بیشتر بسوزانید چون بدن شما باید بیشتر کار کند تا به دمای مرکزی اش برسد. اما این بدان معنا نیست که نوشیدن آب سرد می تواند ابزاری قدرتمند برای کاهش وزن باشد.

آیا آب داغ یا گرم بهتر از آب سرد است؟

نوشیدن آب گرم می تواند

  • به گوارش کمک کند
  • به گردش خون کمک نماید
  • به بدن در خلاص شدن سریعتر از شر مواد سمی کمک نماید

اگرچه نوشیدن آب گرم فی نفسه ریسکی ندارد اما یک چیزی هست که باید در زمان تصمیم گیری برای انتخاب دمای آب مد نظر قرار داشته باشید.

نوشیدن آب گرم یا داغ سبب میشود کمتر احساس تشنگی نمایید. از دست دادن آب بدن با تعرق در روزهایی که بدن سعی می کند خود را خنک نگه دارد می تواند خطرناک باشد. اگر بیشتر آب گرم می نوشید به خاطر داشته باشید که به میزان نیاز بدن احساس تشنگی نمی کنید.

حرف آخر

برخی از افراد ممکن است از خوردن آب سرد اجتناب نمایند. آب سرد زمانی که سرما خوردگی یا آنفولانزا دارید یا اگر مبتلا به بیماری مزمنی هستید که به کند شدن گوارش مننجر می گردد شاید ایده خوبی نباشد.

اما در حالی که برخی از فرهنگها نوشیدن آب سرد را برای بدن برای همه مضر می دانند اما تحقیقات زیادی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. با این وجود، نوشیدن آب گرم می تواند مزایایی داشته باشد.

در مورد مزایای آب سرد چطور؟ می تواند همان مزایایی را داشته باشد که نوشیدن آب در دمای اتاق. آب بدن شما را تامین کرده و احساس تازگی به شما می دهد.

اگر نگران گوارش خود هستید، سعی می کنید وزن خود را در حد متعادل نگه دارید یا اگر فکر می کنید که بدنتان نیاز به آب بیشتری دارد با پزشک خود برای تنظیم یک برنامه مشورت کنید.

همچنین بخوانید: تاثیر الکل روی بدن چگونه است؟

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است