زوال عقل

افزایش سن و زوال عقل
آنچه در این مطلب می خوانیم

زوال عقل چیست؟

زوال عقل اصطلاح گسترده ای است که بیانگر از دست دادن توانایی تفکر، حافظه، توجه، استدلال منطقی و سایر توانایی های ذهنی می باشد. این تغییرات آنقدر شدید هستند که در عملکرد اجتماعی یا شغلی تداخل ایجاد کنند.
خیلی چیزها می توانند باعث زوال عقل شوند. این اختلال زمانی رخ می دهد که بخش‌هایی از مغز که برای یادگیری، حافظه، تصمیم‌گیری و زبان استفاده می‌شوند آسیب ببینند یا بیمار شوند.

زوال عقل یک بیماری نیست بلکه، گروهی از علائم است که تحت شرایط مختلف ایجاد می شود.

زوال عقل گیجی یا فراموشی موقتی نیست که ممکن است ناشی از یک عفونت خود محدود شونده، بیماری زمینه‌ای یا عوارض جانبی داروها باشد. زوال عقل معمولا با گذشت زمان بدتر می شود. اما داروها ممکن است سرعت این روند را کاهش دهند و به علائمی مانند تغییرات رفتاری کمک کنند.

ابتلا به زوال عقل در حدود 1 درصد از بزرگسالان 60 ساله گزارش شده است، تخمین زده شده است که فراوانی زوال عقل پس از 65 سالگی هر پنج سال دو برابر می شود.

علائم زوال عقل ممکن است با درمان بهبود یابد. اما بسیاری از بیماری هایی که باعث زوال عقل می شوند قابل درمان نیستند.

انواع زوال عقل

انواع رایج زوال عقل عبارتند از:

  • بیماری آلزایمر (از بین رفتن سلول های مغز در طول زمان)
  • زوال عقل عروقی (انسداد رگ های خونی مغز)
  • زوال عقل لوی بادی (تجمع نوع خاصی از پروتئین در مغز)
  • زوال عقل فرونتوتمپورال (از بین رفتن سلول های مغزی در قسمت های جلویی و کناره های مغز)
  • زوال عقل مختلط (انواع مختلف در ترکیب با هم)

شرایط زیر نیز می تواند باعث علائم زوال عقل شود:

  • بیماری هانتینگتون (سلول های عصبی مغز در طول زمان تجزیه می شوند)
  • بیماری پارکینسون (بر توانایی مغز برای کنترل حرکات تأثیر می گذارد)
  • بیماری کروتسفلد جاکوب (بیماری که سلول های مغز را از بین می برد)
  • آسیب مغزی ناشی از ضربه (TBI)

انواع زوال عقل که قبلا ذکر شد قابل برگشت نیستند. آنها پیشرونده هستند (آهسته اما پیوسته پیشرفت میکنند) و با گذشت زمان بدتر می شوند. با این حال، برخی از انواع زوال عقل ممکن است برگشت پذیر باشند، مانند وقوع زوال عقل در زمینه موارد زیر:

  • عفونت ها
  • کمبود ویتامین
  • داروها
  • تومورهای مغزی
  • کمبود اکسیژن رسانی به مغز
  • مسمومیت

علائم زوال عقل

فراموشی خاطرات

 

هنگامی که والدین، شریک زندگی یا شخص دیگری که دوستش دارید به زوال عقل مبتلا می شود، شما می خواهید هر کاری که ممکن است برای کمک به آنها انجام دهید، از جمله کمک به مشکلات حافظه، مهارت های تفکر، خلق و خو و رفتار.

مهمترین قدم همکاری با پزشک برای درمان علائم زوال عقل و هر شرایط دیگری است که ممکن است بیمار در حال تجربه کردن باشد. انواع دیگری از درمان ها نیز وجود دارد که ممکن است به زندگی روزمره آنها کمک کند. و عادات روزمره نیز مهم هستند، مانند ورزش، تغذیه خوب، اجتماعی ماندن، انجام کارهایی که ذهن آنها را به چالش می کشد، و خواب خوب.

این رویکردها ممکن است به تقویت حافظه و مهارت‌های فکری عزیزان شما کمک کند. اطمینان حاصل کنید که هر کاری که تلاش میکنید برای آنها انجام دهید به کیفیت زندگی آنها کمک می کند و آنها را ناامید نمی کند یا تحت فشار قرار نمی دهد.

خاطره‌درمانی ممکن است شامل مواردی مانند صحبت با عزیزتان در مورد شهر، روزهای مدرسه، زندگی کاری یا سرگرمی‌های مورد علاقه‌شان باشد. این موضوع می تواند یک به یک یا به صورت گروهی به عنوان بخشی از یک درمان سازمان یافته انجام شود. ممکن است شخصی که جلسه را هدایت می‌کند از موسیقی گذشته عزیزتان یا چیزهایی مانند عکس‌ها یا موارد ارزشمند برای کمک استفاده کند.

درمان تحریک شناختی (CST) یک برنامه ساختاریافته برای گروه هایی از افراد مبتلا به زوال عقل خفیف تا متوسط است. در جلسات، گروه فعالیت‌های ذهنی جذابی را انجام می‌دهد، مانند صحبت کردن در مورد رویدادهای جاری، آواز خواندن، بازی با کلمات یا آشپزی از روی یک دستور غذا.

آموزش جهت یابی واقعیت به موارد اساسی مانند نام فرد، تاریخ و زمان می پردازد. آنها ممکن است علائمی با این اطلاعات در اطراف خانه خود داشته باشند. البته این روش برای همه بیماران قابل اجرا نیست.

زندگی با زوال عقل

  • یک روال منظم ایجاد کنید

یک برنامه روزانه ایجاد کنید و آن را یادداشت کنید. با انجام این کار، ممکن است زمان کمتری صرف کنید تا بفهمید در هر روز می‌خواهید چه کاری انجام دهید. به علاوه، روتین و قابل پیش بینی بودن برای برخی از افراد مبتلا به زوال عقل مفید است.

  • به زندگی اجتماعی خود ادامه دهید

پیوستن به گروهی برای افراد مبتلا به زوال عقل یا شرکت در فعالیت های دوستدار زوال عقل را در نظر بگیرید. این فعالیت‌ها دارای تدابیر ایمنی هستند تا بتوانید با خیال راحت اجتماعی شوید. همچنین ممکن است برای شما مفید باشد که داستان هایی را با دیگرانی که زوال عقل دارند به اشتراک بگذارید.

حفظ ارتباط با دوستان و عزیزانتان نیز برای سلامت روانی کلی شما مفید است.

برخی از افراد مبتلا به زوال عقل از گفتن این موضوع به مردم تردید دارند زیرا نمی خواهند دوستان و خانواده آنها با آنها رفتار متفاوتی داشته باشند. با این حال، آگاه کردن مردم از زوال عقل شما برای امنیت شما خوب است. به مردم این امکان را می دهد که بدانند وقتی در کنارشان هستید ممکن است متفاوت رفتار کنید. همچنین می‌تواند به آنها اطلاع دهد که ممکن است در آینده برای مواردی مانند رانندگی یا انجام وظایف به کمک آنها نیاز داشته باشید.

  • مسائل را یادداشت کنید و آنها را در دسترس نگه دارید

اعداد مهم را یادداشت کنید و آنها را در مکانی واضح مانند تلفن یا یخچال قرار دهید. برنامه خود را بنویسید و در جایی قرار دهید که آن را ببینید. ممکن است دریابید که استفاده از یادداشت‌هایی در برگه های چسبناک و قرار دادن آنها روی در یا مکان‌های دیگری که مکرراً به آن نگاه می‌کنید به شما کمک می‌کند چیزهای مهم را به خاطر بسپارید.

  • از یک جعبه قرص هفتگی برای به خاطر سپردن داروها استفاده کنید

افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است از داروهای تجویزی برای کمک به علائم استفاده کنند. آنها همچنین ممکن است ویتامین ها یا داروها را برای شرایط دیگر مصرف کنند. به خاطر سپردن اینکه آیا داروها و ویتامین های خود را هر روز مصرف می کردید یا خیر، دشوار است. ظروف مخصوص قرص وجود دارد که برای هر روز بخش هایی برای کمک وجود دارد. شما می توانید یکی را تهیه کنید که دارای چندین فضا در روز برای داروهایی است که باید در ساعات مختلف روز مصرف کنید.

دستگاه موقعیت یاب عزیزان خود را آگاهانه وبا تایید پزشکان انتخاب کنید.

راه های درمان

درمان زوال عقل

همکاری با پزشک برای درمان علائم زوال عقل و هر شرایط دیگری که ممکن است بیمار داشته باشند. انواع دیگری از درمان ها نیز وجود دارد که ممکن است به زندگی روزمره آنها کمک کند. و عادات روزمره نیز مهم هستند، مانند ورزش، تغذیه خوب، اجتماعی ماندن، انجام کارهایی که ذهن آنها را به چالش می کشد، و خواب خوب.

این رویکردها ممکن است به تقویت حافظه و مهارت‌های فکری عزیزان شما کمک کند. اطمینان حاصل کنید هر کاری که تلاش می کنند انجام دهند به بالا بردن کیفیت زندگی آنها کمک می کند و آنها را ناامید یا تحت فشار قرار نمی دهد.

خاطره‌ درمانی ممکن است شامل مواردی مانند صحبت با عزیزتان در مورد شهر، روزهای مدرسه، زندگی کاری یا سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان باشد. این می تواند یک به یک یا به صورت گروهی به عنوان بخشی از یک درمان سازمان یافته انجام شود. ممکن است شخصی که جلسه را هدایت می‌کند از موسیقی گذشته عزیزتان یا چیزهایی مانند عکس‌ها یا موارد ارزشمند برای کمک استفاده کند.

درمان تحریک شناختی (CST) یک برنامه ساختاریافته برای گروه هایی از افراد مبتلا به زوال عقل خفیف تا متوسط است. در جلسات، گروه فعالیت‌های ذهنی جذابی را انجام می‌دهد، مانند صحبت کردن در مورد رویدادهای جاری، آواز خواندن، بازی با کلمات یا آشپزی از روی یک دستور غذا.

آموزش جهت یابی واقعیت به موارد اساسی مانند نام فرد، تاریخ و زمان می پردازد. آنها ممکن است علائمی با این اطلاعات در اطراف خانه خود داشته باشند. برخی از مردم این را بیش از حد یا حتی حامی می دانند. اگر برای عزیزتان کار نمی کند، آن را رها کنید.

تغییرات سبک زندگی

مراکز درمانی

حتی زمانی که فردی مبتلا به زوال عقل است، عادات روزانه او می تواند بر احساس او تأثیر بگذارد. همان چیزهایی که برای قلب و بقیه بدنشان مفید است، به ذهن و خلق و خوی آنها نیز کمک می کند.

فعال بمان: خواه کلاس تناسب اندام برای سالمندان باشد یا سایر فعالیت های بدنی مانند پیاده روی، رقص و باغبانی، مهم است که فعال بمانید. البته، شما باید مطمئن شوید که تمرینات آنها برای آنها ایمن است چرا که بسته به اینکه در بیمار در کدام مرحله زوال عقل است (و چه شرایط دیگری ممکن است داشته باشند) توانایی های آنها ممکن است متفاوت باشد. تحقیقات نشان می دهد که ورزش ممکن است علائم زوال عقل مانند مشکلات فکری را کاهش دهد و اضطراب یا افسردگی را کاهش دهد.

خواب خوب و با کیفیت را در اولویت قرار دهید. برای بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل، علائم ممکن است در اواخر روز بدتر شوند. بنابراین یک روتین آرامش بخش برای انتهای روز به عزیزان شما کمک می کند. بهتر است در ساعات پایانی روز از مصرف چای و قهوه و ترکیبات کافئین دار خودداری کنند و چرت های عصرانه را محدود کنند. پایان روز فضای ساکتی را برای استراحت بیمار فراهم کنید و از سر و صدای تلویزیون دور نگه دارید.

روی تغذیه سالم تمرکز کنید. چیزی که عزیزان شما می خورند بر سلامت او از جمله مغز او تأثیر می گذارد. عادات خوب حتی ممکن است قدرت کاهش سرعت پیشروی زوال عقل را داشته باشند. شاید نام رژیم MIND را شنیده باشید. این رژیم در واقع ترکیبی از رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH (که برای درمان فشار خون بالا پیشنهاد میشود) میباشد. این رژیم به عنوان راهی برای کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل در حال مطالعه است. تحقیقات بیشتری در حال انجام است تا در مورد آن بررسی شود، و اینکه آیا زوال عقل از قبل شروع شده را مهار می کند یا خیر. اما به طور کلی، این یک روش سالم غذا خوردن است که در جوامعی که زوال عقل نادر است شیوع بالایی دارد.

محققان می گویند رژیم غذایی MIND شامل:

  • سبزیجات، به خصوص سبزیجات برگ دار (به اسفناج، کلم پیچ و سایر سبزیجات فکر کنید)
  • آجیل
  • توت ها
  • لوبیا
  • غلات کامل
  • ماهی
  • طیور
  • روغن زیتون

این رژیم مصرف گوشت قرمز، کره ، پنیر، شیرینی ها و غذاهای سرخ شده را محدود می کند.

به خاطر داشته باشید که خوردن فقط در مورد دریافت مواد مغذی و کالری نیستف بلکه یک فعالیت اجتماعی و یکی از لذت های زندگی است. اگر کسی که دوستش دارید می‌تواند آشپزی کند، اجازه دهید به آن کار را انجام دهد.

مغز را به چالش بکشید. این نیازی به انجام پازل های متقاطع ندارد، مگر اینکه فرد بیمار از این کار لذت ببرد و همچنان بتواند بدون عصبی شدن آنها را انجام دهد. درعوض، ممکن است به معنای بازدید مجدد از سرگرمی‌ای باشد که فرد همیشه دوست داشته و هنوز هم می‌تواند انجام دهد، مانند لذت بردن از موسیقی، نواختن پیانو، یا رفتن به مراسم در صورتی که عبادتگاه طولانی مدتی داشته باشد. اگر این چیزها به آنها کمک کند اجتماعی بمانند، حتی بهتر است.

منظم بمانید برای کمک به یادآوری رویدادها و برنامه‌های آتی، یک تقویم و سایر یادآوری‌های آسان برای دیدن را در اطراف خانه خود نگه دارید.

در چیدمان خانه تجدید نظر کنید

 ممکن است لازم باشد مواردی را که درهم و برهم هستند و سر و صدا ایجاد می کنند (مانند تلویزیون یا رادیو اضافی) حذف کنید و چیزهایی را که می توانند خطرناک باشند، مانند چاقو یا کلید ماشین، پنهان کنید.

شنوایی و بینایی را بررسی کنید

دیدن و شنیدن صحیح به ویژه برای افراد مبتلا به زوال عقل بسیار مهم است. مشکل دیدن می تواند تشخیص افراد یا چیزهای آشنا را دشوارتر کند. مشکلات بینایی یا شنوایی همچنین می تواند علائم زوال عقل مانند گیجی را بدتر کند و همچنین باعث شود که فرد مورد علاقه شما بیشتر احساس تنهایی کند.

یک معاینه بینایی را با چشم پزشک برنامه ریزی کنید تا ببینید آیا آنها نیاز به تجویز عینک جدید دارند یا خیر. همچنین از پزشک بخواهید که شما را به پزشکی معرفی کند که بتواند در صورت نیاز یک سمعک جدید به آنها بدهد.

مشاوره و پشتیبانی

تشخیص زوال عقل استرس زا است. اگر فرد مورد علاقه شما برای کنار آمدن با آن به کمک نیاز دارد، از پزشک معالج او بخواهید که شما را به یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده ارجاع دهد. (ممکن است بخواهید این کار را برای خودتان انجام دهید، اگر می خواهید کمک کنید تا با شرایط آنها سازگار شوید.) این ممکن است شامل یک درمانگر فردی یا خانواده، مددکار اجتماعی، روانشناس یا روانپزشک باشد. پیوستن به یک گروه پشتیبانی محلی یا آنلاین برای افراد مبتلا به زوال عقل نیز می تواند آرامش بخش باشد.

در اولین ملاقات عزیزتان با یک مشاور، آنها در مورد علائم خود (عاطفی، ذهنی و جسمی) و اینکه چرا به مشاوره نیاز دارند، صحبت خواهند کرد. ممکن است با این سوالات در نظرسنجی شرکت کنید. پاسخ های شما به مشاور ایده بهتری در مورد بهترین راه های کمک می دهد.

زوال عقل را با تغذیه ی سالم کنترل کنید برای دریافت رژیم از متخصصین ما

داروها

هیچ دارویی نمی تواند زوال عقل را درمان کند. اما برخی ممکن است برای مدتی به برخی از علائم کمک کنند. و پزشکان ممکن است داروهای دیگری را برای درمان مشکلات ناشی از زوال عقل، مانند افسردگی، مشکلات خواب، یا تحریک پذیری تجویز کنند.

مهارکننده های کولین استراز مانند دونپزیل (Aricept)، گالانتامین (Razadyne) و ریواستیگمین (Exelon) تجزیه یک ماده شیمیایی مغز را که در حافظه و قضاوت نقش دارد، کند می کنند.

ممانتین (نامندا) به کنترل یک ماده شیمیایی مغز که برای یادگیری و حافظه نیاز است کمک می کند. گاهی پزشکان ممانتین را همراه با دونپزیل در یک داروی ترکیبی (نامزاریک) برای زوال عقل متوسط تا شدید تجویز می کنند.

داروهای ضد افسردگی، به ویژه مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، می توانند خلق و خوی ضعیف و تحریک پذیری را بهبود بخشند.

داروهای ضد اضطراب مانند لورازپام (آتیوان) یا اگزازپام (سراکس) می توانند اضطراب یا بیقراری را کاهش دهند.

داروهای ضد روان پریشی مانند آریپیپرازول (Abilify)، هالوپریدول (Haldol)، اولانزاپین (Zyprexa) و ریسپریدون (Risperdal) می توانند به کنترل احساسات و رفتارهایی مانند پرخاشگری، بی قراری، هذیان، یا توهم کمک کنند.

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است