آيا مي توان مدارس را مجددا با ايمني بازگشايي كرد

در قسمتهايي از كشور مدارس شروع به باز شدن كرده اند اما دو سوال مهم در ذهن والدين مي چرخد.. آيا هنوز براي فرستادن بچه ها به مدارس زود نيست و اين كار تا چه حد مي تواند ايمن باشد.

قبل از اينكه مدارس بتوانند دوباره باز شوند بايد فاكتورهاي بسياري مد نظر قرار داده شوند و با كمك بخشهاي پزشكي محلي مورد بررسي قرار داده شوند. در يك راهنما كه اخيرا منتشر شده است برخي از اين فاكتورها مورد تاكيد قرار گرفته اند نظير چگونه در كلاس يا در حياط مدرسه بايد فاصله ايمن خود را حفظ نمايند و چه زماني بايد اگر نرخ عفونت افزايش يافت دوباره مدارس بسته شوند.

از ديدگاه سلامت سلامت كودكان و كاركنان در مدرسه بايد قبل از باز شدن مدارس مورد بررسي قرار گيرد. اما واقعيت اين است كه باز نشدن مدارس هم توانايي والدين براي برگشتن به كار را كاهش مي دهد. درست است كه كودكان زمان خود را براي آموزش از دست مي دهند اما مدارس تنها براي آموزش نيست. مدرسه براي رشد كودكان ضروري است. برخي از كودكان در مدارس مخصوص خدماتي نظير گفتار درماني و كار درماني دريافت مي كنند. مدارس بخشي واقعي و آشكار از حمايت اجتماعي و سلامت رفتاري كودكان است. و اگرچه مشكلاتي در بازگشايي مجدد مدارس وجود دارد بسته ماندن مدارس  هم مشكلات خاص خود را در پي دارد.

بازگشایی مدارس پس از کرونا

برخي از معلمان در مناطقي زندگي مي كنند كه امكانات اينترنتي خوبي ندارد. بسياري از كودكان به فناوري مورد نياز دسترسي ندارند. مشكلات بسياري در تداوم و يكپارچگي كلاسها وجود دارد و ارائه يك تجربه يادگيري معنادار به سختي انجام مي گيرد. مدارس خلاق بودند. علارغم اين ها و چالشهاي ديگر معلمان باز هم نبايد مدارس را تا زماني كه از ايمني آنها در مدرسه و زندگي روزمره اطمينان پيدا نكرده اند باز گشايي نمايند.

بيماري التهابي جديد در برخي از كودكان مبتلا به كوويد 19 مشاهده شده است.

به سختي مي توان گفت كه كودكان در چنين شرايطي مي توانند در مدرسه ايمن بمانند. هنوز شكاف عميقي از دانش ما در مورد عفونت كوويد 19 هنگامي كه از كودكان سخن به ميان مي آيد وجود دارد. تحقيقات اخير نشان داده اند كه احتمال ابتلاي كودكان كمتر است و زماني كه مبتلا ميشوند علائم در كودكان خفيف تر است.

اما هميشه هم اين گونه نيست. پزشكان اخيرا گزارش داده اند كه چندين كودك در سراسر جهان دچار مشكلات التهابي در نتيجه همين ويروس شده اند. اين واكنش شبيه يك عفونت مختص كودكان به نام بيماري كاواساكي و سندرون شك سمي است. بنابراين چندين كودك در نتيجه اين بيماري از بين رفته اند.

همچنين دغدغه هايي هم وجود دارد كه حتي اگر عفونت در كودكان ضعيف هم باشد ممكن است آن را به والدين، معلمان يا پرستارانشان سرايت دهند. قبل از بازگشايي مدارس بايد موارد زير مد نظر قرار داده شوند:

  • توانايي آزمايش و غربالگري بچه ها و رهگيري تماسها
  • اجراي اقدامات عفونت زدايي مثل ضد عفوني كردن كلاسها و سطوح، پايش كودكان و كارمندان، استفاده از ماسكها، ايجاد فاصله اجتماعي مناسب، محدود كردن تماس ميان كودكان و كارمندان و تست عفونت در زمان مورد نياز
  • كافي بودن عرضه مواد ضد عفوني كننده و كيتهاي آزمايش
  • برنامه ريزي براي اينكه كلاسها در هر سطحي چگونه بايد بازگشايي شوند
  • ايجاد گزينه هايي براي بازگشايي مرحله به مرحله مثلا با كاهش دادن ساعات مدارس براي اينكه امكان كنترل نرخ عفونت در جامعه توسط كادر پزشكي ممكن شود
  • برنامه ريزي هاي خاص براي كودكاني كه مشكل پزشكي داشته و در خطر هستند و بايد بتوانند با ايمني به مدرسه باز گردند
  • در نظر كرفتن برنامه هايي براي تيمها و رخدادهاي ورزشي و همچنين ديگر فعاليتهاي فوق برنامه

علاوه بر برنامه ريزي هاي داخلي مي توان كار ديگر كشورها را در اين رابطه مد نشر قرار داد. كشورهايي آسيايي نظير چين شيوه هاي مختلفي را براي بازگشايي مجدد مدارس امتحان مي كنند. در اين كشور قبل از ورود دانش آموزان به مدرسه دماي بدنشان سنجيده ميشود و ميزهاي كافي شاپ ها در دانشگاهها با پلاستيك از هم جدا شده اند.

در سيدني استراليا مدارس به صورت مرحله به مرحله بازگشايي شده اند به گ.نه اي كه كلاسها يك روز در هفته براي يك چهارم دانش آموزان در هر پايه برگزار ميشود. هنگ كنك و ژاپن نيز بازگشايي مرحله به مرحله مشابهي را امتحان مي كنند. در تايوان مدارس همچنان برگزار ميشود اما گردهمايي ها تعطيل شده و استفاده از ماسك براي دانش آموزان اجباري مي باشد.

در آلمان كه در چند هفته اينده همه دانش آموزان دوباره به مدرسه باز خواهند گشت، تعداد دانش آموزان در هر كلاس به نصف كاهش داده شده است. راهرو هاي مدارس يك طرفه شده اند. زنگ تفريح نوبت به نوبت است. معملمان و دانش آموزان بايد ماسك بزنند و از دانش آموزان خواسته مي شود لباس گرم بپوشند چون درها و پنجره ها براي جريان داشتن هوا باز گذاشته ميشوند.

بايد برنامه ريزي قوي نه تنها براي بازگشايي مجدد آنها در حال حاضر بلكه براي احتمال بسته شدن دوباره در آينده صورت گيرد. معلمان بايد بخشي از اين برنامه ريزي باشند ولي متاسفانه در كميته هاي بازگشايي كه سياست مداران و رهبران كسب و كار حضور دارند نشاني از معلمان ديده نميشود. بايد با معلمان به عنوان بخشي از طراحي بازگشايي سالم مدارس مشورت كرد. يك راه حل واحد نمي تواند براي همه مدارس در كل كشور راهگشا باشد.

يك دغدغه مهم از بازگشايي مجدد مدارس هزينه ها است. بودجه كشور براي بخش آموزش بسيار كم است. در حالت ايده آل، مدارس بايد بتوانند خدمه اضافه براي ضد عفوني كردن و كمك معلماني براي حصول از بازگشايي ايمن مدارس استخدام نمايد. اما بودجه هاي كشور به خاطر همه گير شدن اين ويروس بسيار كاهش داشته است.

درآمد مالياتي تا حد زيادي كاهش يافته است. بسياري از افراد بيكار شده اند و پول كافي براي افزايش كلاسها و كاهش تعداد نفرات در هر كلاس وجود ندارد.

كودكان ماهها را با ترس و ترديد گذرانده اند و بسياري دچار لطمات روحي شده اند بنابراين نياز به بكار گيري روان شناسان در مدارس خواهد بود همچنين بايد سرايداران بيشتري براي ضدعفوني كردن مدارس به كار گرفته شده و به آنها در اين رابطه آموزش داده شود. اگر الان آن چه كه مورد نايز است انجام نشود ممكن است گروهي حقيقتا به خاطر همين بازگشايي ها كشته شوند. 

كلمات كليدي: كوويد 19، بازگشايي مدارس، بيماري كاواساكي ، سندروم شك سمي

دکتررضااسدی

پزشک، متخصص اپیدمیولوژی، پژوهشگر بین المللی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشاور سازمان بهداشت جهانی. او سابقه تدریس در زمینه نگارش علمی از 10 سال گذشته دارد و شیوه آموزشی او بسیار آسان و روان است. - شاخص h براساس اسکوپوس: 22 - تعداد مقالات نمایه شده ISI تا سال 1398: 35

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ادامه دادن به زندگي بعد از آسیب روحي

پ مه 21 , 2020
ادامه دادن به زندگي بعد از آسیب روحي

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع