Warning: file_put_contents(): Only 0 of 398 bytes written, possibly out of free disk space in /home/zamensalam/domains/telehealth.ir/public_html/wp-content/plugins/payzito/includes/libraries/cms.php on line 0

Warning: file_put_contents(): Only 0 of 398 bytes written, possibly out of free disk space in /home/zamensalam/domains/telehealth.ir/public_html/wp-content/plugins/payzito/includes/libraries/cms.php on line 0
اختلال اضطراب اختلال اضطرابی انواع | راه های درمان دوربه

اختلال اضطراب

اختلال اضطراب

آنچه در این مطلب میخوانیم

اختلالات اضطرابی چیست؟

اضطراب یک احساس طبیعی است، یک روش مغز شما برای واکنش به استرس و هشدار دادن به خطر احتمالی پیش رو است.

همه گاهی اوقات احساس اضطراب می کنند. به عنوان مثال، ممکن است هنگام مواجهه با مشکلی در محل کار، قبل از شرکت در آزمون یا قبل از تصمیم گیری مهم نگران باشید.

اضطراب گهگاهی مشکلی ندارد. اما اختلالات اضطرابی متفاوت است. آنها گروهی از بیماری های روانی هستند که باعث اضطراب و ترس مداوم و طاقت فرسا می شوند. اضطراب بیش از حد می‌تواند باعث شود از محل کار، مدرسه، گردهمایی‌های خانوادگی و سایر موقعیت‌های اجتماعی که ممکن است علائم شما را تحریک یا بدتر کنند، اجتناب کنید.

با درمان، بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی می توانند احساسات خود را مدیریت کنند.

انواع اختلالات اضطرابی

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد:

اختلال اضطراب فراگیر: شما احساس نگرانی و تنش بیش از حد و غیر واقعی می کنید، بدون دلیل .

اختلال هراس: شما احساس ترس شدید و ناگهانی می کنید که باعث حمله عصبی می شود. در طول حمله عصبی ممکن است عرق کنید، درد قفسه سینه داشته باشید و ضربان قلب تپنده (تپش قلب) داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است احساس کنید در حال خفگی یا حمله قلبی هستید.

اختلال اضطراب اجتماعی: فوبیای اجتماعی نیز نامیده می شود، این زمانی است که شما احساس نگرانی شدید و خودآگاهی در مورد موقعیت های اجتماعی روزمره می کنید. شما با وسواس نگران هستید که دیگران شما را قضاوت کنند یا خجالت بکشند یا مورد تمسخر قرار بگیرند.

فوبیای خاص: شما احساس ترس شدید از یک شی یا موقعیت خاص، مانند ارتفاع یا پرواز می کنید. ترس فراتر از آن چیزی است که مناسب است و ممکن است باعث شود شما از موقعیت های معمولی اجتناب کنید.

آگورافوبیا: شما ترس شدیدی از قرار گرفتن در مکانی دارید که در صورت بروز شرایط اضطراری، فرار یا کمک گرفتن در آن سخت به نظر می رسد. به عنوان مثال، ممکن است وقتی در هواپیما، وسایل نقلیه عمومی یا در صف با جمعیت ایستاده اید، وحشت کنید یا احساس اضطراب کنید.

اضطراب جدایی: بچه های کوچک تنها کسانی نیستند که وقتی یکی از عزیزانشان می رود، احساس ترس یا اضطراب می کنند. هر کسی ممکن است به اختلال اضطراب جدایی مبتلا شود. اگر به این مورد مبتلا باشید ، وقتی فردی که با او صمیمی هستید از شما دور شود ، بسیار مضطرب یا دچار ترس خواهید شد. شما همیشه نگران این هستید که ممکن است اتفاق بدی برای عزیزتان بیفتد.

لالی انتخابی: این نوعی اضطراب اجتماعی است که در آن کودکان خردسالی که به طور معمول با خانواده خود صحبت می کنند، در جمع صحبت نمی کنند، مانند مدرسه.

اختلال اضطراب ناشی از دارو: استفاده از برخی داروها یا داروهای غیرقانونی، یا ترک مصرف برخی داروها، می تواند برخی از علائم اختلال اضطراب را ایجاد کند.

علائم اختلال اضطرابی

علامت اصلی اختلالات اضطرابی ترس یا نگرانی بیش از حد است. اختلالات اضطرابی همچنین می تواند تنفس، خوابیدن، ثابت ماندن و تمرکز را سخت کند. علائم خاص شما به نوع اختلال اضطرابی شما بستگی دارد.

علائم رایج عبارتند از:

  • وحشت، ترس و ناراحتی
  • احساس وحشت، عذاب یا خطر
  • مشکلات خواب
  • نمی توانید آرام و بی حرکت بماند
  • سردی، عرق کردن، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها
  • تنگی نفس
  • تنفس سریعتر ، سریعتر از حد معمول (هیپرونتیلاسیون)
  • تپش قلب
  • دهان خشک
  • حالت تهوع
  • عضلات منقبض
  • سرگیجه
  • فکر کردن به یک مشکل بارها و بارها و ناتوانی در توقف (نشخوار فکری)
  • ناتوانی در تمرکز
  • پرهیز شدید یا وسواسی از اشیا یا مکان های ترسناک

علل اختلال اضطرابی و عوامل خطر

برخی از علل اختلالات اضطرابی عبارتند از:

  • از طریق ژنتیک اختلالات اضطرابی می تواند در خانواده ها ایجاد شود.
  • شیمی مغز برخی تحقیقات نشان می دهد که اختلالات اضطرابی ممکن است با مدارهای معیوب در مغز که ترس و احساسات را کنترل می کنند مرتبط باشد.
  • استرس محیطی این به رویدادهای استرس زا اشاره دارد که شما دیده اید یا در آن زندگی کرده اید. رویدادهای زندگی که اغلب با اختلالات اضطرابی مرتبط هستند شامل سوء استفاده و غفلت در دوران کودکی، مرگ یکی از عزیزان، یا مورد حمله قرار گرفتن یا مشاهده خشونت است.
  • ترک یا سوء استفاده از دارو. داروهای خاصی ممکن است برای پنهان کردن یا کاهش برخی علائم اضطراب استفاده شوند. اختلال اضطراب اغلب با مصرف الکل و مواد همراه است.
  • شرایط پزشکی برخی از بیماری های قلبی، ریوی و تیروئید می توانند علائمی مشابه اختلالات اضطرابی ایجاد کنند یا علائم اضطراب را بدتر کنند. هنگام صحبت با پزشک در مورد اضطراب، انجام یک معاینه فیزیکی کامل برای رد سایر شرایط پزشکی مهم است.

 

عوامل خطر برای اختلالات اضطرابی عبارتند از:

  • سابقه اختلال سلامت روان. داشتن یک اختلال روانی دیگر، مانند افسردگی، خطر ابتلا به اختلال اضطراب را افزایش می دهد.
  • سوء استفاده جنسی در دوران کودکی سوء استفاده یا غفلت عاطفی، فیزیکی و جنسی در دوران کودکی با اختلالات اضطرابی در مراحل بعدی زندگی مرتبط است.
  • ضربه. زندگی در یک رویداد آسیب زا خطر ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را افزایش می دهد، که می تواند باعث حملات عصبی شود.
  • رویدادهای منفی زندگی یا استرس زا ، مانند از دست دادن والدین در اوایل کودکی، خطر ابتلا به اختلال اضطراب را افزایش می دهد.
  • بیماری شدید یا وضعیت سلامت مزمن. نگرانی دائمی در مورد سلامتی خود یا یکی از عزیزان، یا مراقبت از فردی که بیمار است، می تواند باعث شود که شما احساس ناراحتی و اضطراب کنید.
  • سوء مصرف مواد. استفاده از الکل و داروهای غیرقانونی احتمال ابتلا به اختلال اضطراب را افزایش می دهد. برخی افراد نیز از این مواد برای پنهان کردن یا کاهش علائم اضطراب استفاده می کنند.
  • خجالتی بودن در کودکی کمرویی و کناره گیری از افراد و مکان های ناآشنا در دوران کودکی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان و بزرگسالان مرتبط است.
  • عزت نفس پایین. تصورات منفی در مورد خود ممکن است منجر به اختلال اضطراب اجتماعی شود.

تشخیص اختلال اضطرابی

اگر علائمی دارید، پزشک شما را معاینه می کند و در مورد سابقه پزشکی شما سؤالاتی می پرسد. آنها ممکن است آزمایشاتی را برای رد سایر شرایط سلامتی که ممکن است باعث علائم شما شوند انجام دهند. هیچ آزمایش آزمایشگاهی نمی تواند به طور خاص اختلالات اضطرابی را تشخیص دهد.

اگر پزشک شما هیچ دلیل فیزیکی برای احساس شما پیدا نکند، ممکن است شما را نزد روانپزشک، روانشناس یا متخصص سلامت روان دیگری بفرستد. آن پزشکان از شما سوالاتی می پرسند و از ابزار و آزمایش استفاده می کنند تا بفهمند که آیا ممکن است اختلال اضطرابی داشته باشید یا خیر.

پزشکان شما در زمان تشخیص شما، مدت زمان علائم و شدت علائم را در نظر خواهند گرفت. این مهم است که به پزشکان یا مشاوران خود اطلاع دهید که آیا اضطراب شما لذت بردن یا انجام کارهای روزمره را در خانه، محل کار یا مدرسه سخت می کند.

با روان شناسان ما مشورت کنید

درمان اختلالات اضطرابی

درمان های زیادی برای کاهش و مدیریت علائم اختلال اضطراب وجود دارد. معمولا افراد مبتلا به اختلال اضطراب دارو مصرف می کنند و به مشاوره مراجعه می کنند.

درمان های اختلال اضطراب عبارتند از:

دارو: انواع مختلفی از داروها برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شود. با پزشک یا روانپزشک خود در مورد مزایا و معایب هر دارو صحبت کنید تا تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهترین است.

  • داروهای ضد افسردگی داروهای ضد افسردگی مدرن (SSRIs و SNRIs) معمولاً اولین داروهایی هستند که برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب تجویز می شوند. نمونه هایی از SSRI ها اسیتالوپرام (Lexapro) و فلوکستین (Prozac) هستند. SNRIها شامل دولوکستین (Cymbalta) و ونلافاکسین (Effexor) هستند.
  • بوپروپیون این نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی است که معمولاً برای درمان اضطراب مزمن استفاده می شود. عملکرد آن متفاوت از SSRI و SNRI است.
  • سایر داروهای ضد افسردگی اینها شامل بازدارنده های سه حلقه ای و مونوآمین اکسیداز (MAOIs) می شود. آنها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند زیرا عوارض جانبی مانند افت فشار خون، خشکی دهان، تاری دید و احتباس ادرار می تواند برای برخی افراد ناخوشایند یا ناایمن باشد.
  • بنزودیازپین ها در صورت داشتن احساس وحشت یا اضطراب مداوم، پزشک شما ممکن است یکی از این داروها را تجویز کند. آنها به کاهش اضطراب کمک می کنند. به عنوان مثال آلپرازولام (Xanax) و کلونازپام (Klonopin) هستند. آنها به سرعت کار می کنند، اما شما می توانید به آنها وابسته شوید. معمولاً قرار است آنها مکملی برای درمان اختلال اضطراب شما باشند و شما نباید آنها را برای مدت طولانی مصرف کنید.
  • مسدود کننده های بتا. این نوع داروی فشار خون بالا می تواند به شما کمک کند در صورت داشتن علائم فیزیکی اضطراب، مانند ضربان قلب، لرزش یا لرزش، احساس بهتری داشته باشید. یک بتا بلوکر ممکن است به شما کمک کند در طول یک حمله اضطرابی حاد آرام شوید.
  • داروهای ضد تشنج این داروها که برای پیشگیری از تشنج در افراد مبتلا به صرع استفاده می شوند، می توانند برخی از علائم اختلال اضطراب را نیز تسکین دهند.
  • داروهای ضد روان پریشی دوزهای پایین این داروها را می توان برای کمک به عملکرد بهتر سایر درمان ها اضافه کرد.
  • بوسپیرون (BuSpar). این داروی ضد اضطراب گاهی برای درمان اضطراب مزمن استفاده می شود. قبل از مشاهده تسکین کامل علائم، باید چند هفته آن را مصرف کنید.

روان درمانی: این یک نوع مشاوره است که به شما کمک می کند یاد بگیرید که چگونه احساسات شما بر رفتارهای شما تأثیر می گذارد. گاهی اوقات به آن گفتار درمانی می گویند. یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده به شما گوش می دهد و در مورد افکار و احساسات شما صحبت می کند و راه هایی برای درک و مدیریت آنها و اختلال اضطراب شما پیشنهاد می کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT): این نوع روان درمانی رایج به شما می آموزد که چگونه افکار و رفتارهای منفی یا وحشت زا را به افکار مثبت تبدیل کنید. شما راه هایی را یاد خواهید گرفت که با دقت به موقعیت های ترسناک یا نگران کننده بدون اضطراب نزدیک شوید و آن ها را مدیریت کنید. برخی از مکان ها جلسات CBT خانوادگی را ارائه می دهند.

مدیریت علائم اختلال اضطرابی

این نکات ممکن است به شما در کنترل یا کاهش علائم کمک کند:

 

  • در مورد اختلال خود بیاموزید. هرچه بیشتر بدانید، آمادگی بیشتری برای مدیریت علائم و موانع در طول مسیر خواهید داشت. از پرسیدن هر سوالی که ممکن است دارید از پزشک خود نترسید. به یاد داشته باشید، شما یک بخش کلیدی از تیم مراقبت های بهداشتی خود هستید.
  • به برنامه درمانی خود پایبند باشید. قطع ناگهانی داروها می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند و حتی می تواند علائم اضطراب را ایجاد کند.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، چای، کولا، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات را کاهش دهید. کافئین یک داروی تغییر دهنده خلق و خو است و ممکن است علائم اختلالات اضطرابی را بدتر کند.
  • الکل و مواد مخدر تفریحی خیابانی استفاده نکنید. سوء مصرف مواد خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی را افزایش می دهد.
  • درست بخورید و ورزش کنید. ورزش‌های هوازی سریع مانند دویدن و دوچرخه‌سواری به ترشح مواد شیمیایی مغز کمک می‌کنند که استرس را کاهش داده و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.
  • بهتر بخوابید مشکلات خواب و اختلال اضطراب اغلب دست به دست هم می دهند. استراحت خوب را در اولویت قرار دهید. یک روال آرامش بخش قبل از خواب را دنبال کنید. اگر همچنان مشکل خواب دارید با پزشک خود صحبت کنید.
  • یاد بگیرید که استراحت کنید. مدیریت استرس بخش مهمی از برنامه درمانی اختلال اضطراب شما است. چیزهایی مانند مدیتیشن یا تمرکز حواس می تواند به شما کمک کند پس از یک روز استرس زا آرام شوید و ممکن است درمان شما را بهتر کند.
  • نگه داشتن یک مجله. نوشتن افکارتان قبل از پایان روز ممکن است به شما کمک کند آرام شوید تا تمام شب درگیر افکار مضطرب نباشید.
  • افکار منفی خود را مدیریت کنید. فکر کردن به افکار مثبت به جای افکار نگران کننده می تواند به کاهش اضطراب کمک کند. با این حال، اگر انواع خاصی از اضطراب دارید، این می تواند چالش برانگیز باشد. درمان شناختی رفتاری می تواند به شما بیاموزد که چگونه افکار خود را تغییر دهید.
  • با دوستان دور هم جمع شوید. چه حضوری باشد، چه از طریق تلفن یا رایانه، ارتباطات اجتماعی به افراد کمک می کند تا رشد کنند و سالم بمانند. افرادی که گروه نزدیکی از دوستان دارند که از آنها حمایت می کنند و با آنها چت می کنند، سطوح پایین تری از اضطراب اجتماعی دارند.

چشم انداز اختلال اضطرابی

ارتباط با اطرافیان

زندگی با یک اختلال اضطرابی می تواند چالش برانگیز و خسته کننده باشد. نگرانی و ترس دائمی می تواند باعث احساس خستگی و ترس در شما شود. اگر در مورد علائم خود با پزشک صحبت کرده اید، اولین قدم برای رهایی از نگرانی برداشته اید.

ممکن است مدتی طول بکشد تا درمان مناسب برای شما پیدا شود. اگر بیش از یک اختلال اضطراب دارید، ممکن است به چندین نوع درمان نیاز داشته باشید. برای اکثر افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، ترکیبی از دارو و مشاوره بهترین راه است. با مراقبت و درمان مناسب، می توانید یاد بگیرید که چگونه علائم خود را مدیریت کنید و رشد کنید.

به دنبال حمایت باشید. برخی افراد صحبت با دیگرانی که علائم و احساسات مشابهی را تجربه می کنند مفید و نشاط آور می دانند. گروه‌های خودیاری یا حمایتی به شما امکان می‌دهند نگرانی‌ها و دستاوردهای خود را با دیگرانی که آنجا هستند یا بوده‌اند به اشتراک بگذارید.

قبل از مصرف هر گونه دارو یا داروهای گیاهی بدون نسخه از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. بسیاری از آنها مواد شیمیایی دارند که می تواند علائم اضطراب را بدتر کند.

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است


    Warning: file_put_contents(): Only 0 of 399 bytes written, possibly out of free disk space in /home/zamensalam/domains/telehealth.ir/public_html/wp-content/plugins/payzito/includes/libraries/cms.php on line 0