ادامه دادن به زندگي بعد از آسیب روحي

ادامه دادن به زندگي بعد از آسیب روحي

اگر به تازگي يك رخداد پر استرس يا مجموعه از حوادث را پشت سر گذاشته ايد در حال گذر از يك تجربه آسيب زا هستيد. احساس درماندگي، ترس و در برخي موارد چالشهاي يك آسيب جدي (يا تهديد يك آسيب) بعد از اين رخدادها طبيعي است. راههاي بسياري وجود دارد كه شما به خود كمك كنيد اين دوران را سپري نماييد.

گوشه گيري نكنيد

به معاشرت با خانواده و دوستان خود ادامه دهيد. اگر شخصي تجربه مشابهي داشته است با او در اين رابطه درد دل كنيد. آنها ممكن است تا حدي احساسات مشابهي با شما داشته باشند. راههاي ارتباطي را هر چه زودتر پس از رخداد آسيب زا به روي خود بگشاييد. اين بخش مهمي از روند بهبود شما مي تواند باشد.

به دنبال كمك حرفه اي باشيد

استرس ناشي از يك رخداد آسيب زا مي تواند فلج كننده باشد. ناراحتي، غم، ترس و افسردگي مي تواند همراه آن باشد. اگر احساسات شكا در اولين ماه پس از رخداد آن قدر شديد است كه با زندگي روزمره شما تداخل دارد يك روان پزشك مناسب در محدوده زندگي خود پيدا كنيد كه بتواند به شما كمك كند.

به يك گروه حمايتي بپيونديد

با كساني كه تجربه مشابهي داشته و آن را پشت سر گذاشته اند و يا هنوز در حال گذر از آن هستند صحبت كنيد اين كار مي تواند پس از يك تروما كمك كننده باشد. صحبت كردن با چنين گروه هايي نه تنها شما را سر حال مي آورد بلكه آنها مي توانند نكاتي براي مقابله با اين واقعه به شما گوشزد نمايند. پزشك شما يا روانكاوتان مي تواند به شما يك گروه حمايتي در منطقه تان را به شما معرفي كرده و يا به صورت آنلاين چنين گروههايي را بيابيد.

با آن مواجه شويد (از آن اجتناب نكنيد)

اگرچه تمايل براي ناديده گرفتن يا فراموش كردن يك رخداد آسيب زا به صورت طبيعي وجود دارد اما آنچه كه در اين مورد در روند بهبود حياتي است اين است كه ياد بگيريد با اين رخداد و يا چيزهايي كه سبب يادآوري آن ميشوند كنار بياييد بدون اينكه سعي كنيد از آنها اجتناب نماييد. مواجهه با احساسات بسيار اهميت دارد چرا كه قرار است بتوانيد مراقب اين خاطرات باشيد به شيوه اي كه به شما در حركت به سمت جلو كمك نمايند.

ورزش

بيرون برويد و حركت داشته باشيد. به گفته متخصصان ورزش كردن يكي از موثرترين شيوه ها براي كنترل تاثيرات پس از يك رخداد آسيب زا است. تنفس عميق، كشيدن آرام بدن و راه رفتن همه انتخابهاي خوبي هستند. اگر مي خواهيد برناهه ورزشي تان كمي چالش برانگيز تر باشد اين نيز فكر خوبي است. با اين وجود به خودتان فشار نياوريد. اگر خسته شديد بهتر است استراحت كنيد.

ادامه دادن به زندگي بعد از آسیب روحي

به بدن خود گوش دهيد

بدن (و مغز) شما به شما مي گويند براي بهبود يافتن چه كاري انجام دهيد. غذاهاي سالم بخوريد. اگر اين شانس را داشتيد استراحت كنيد. كارهايي را انجام دهيد كه شما را خوشحال مي كنند. دوش بگيريد. سعي كنيد برنامه خواب منظمي داشته باشيد در ساعت معيني بيدار شويد و در ساعت معيني در جايي خنك، تاريك و ساكت بخوابيد. با دوستان خود معاشرت داشته باشيد. با هم دور و بر پرسه بزنيد. يك مسابقه فوتبال تماشا كنيد. برويد با هم ورزش كنيد. هر كاري كه حالتان را بهتر مي كند. براي درمان خودتان وقت بگذاريد.

از الكل دور بمانيد

خوردن يك نوشيدني براي اينكه خوابتان ببرد يا براي اينكه از اين رخداد جان گذر كنيد راهي است كه برخي انتخاب مي كنند. آنها سعي مي كنند احساساتشان را سركوب كرده و همه چيز را فراموش كنند. به نظر مي رسد اين راه حل در كوتاه مدت موثر باشد اما مي تواند در بلند مدت به شما آسيب برساند. مشكل اينجا است كه اگر استرس ادامه يابد خوردن الكل (يا استفاده از مواد) هم در شما ادامه خواهد يافت. اين مي تواند به مشكلات رواني و فيزيكي و وابستگي در بلند مدت شود.

به زندگي روزمره باز گرديد

زندگي روزمره شما ممكن است به خاطر رخداد آسيب زا محتل شده باشد. يك هدف براي تلاش براي پشت سر گذاردن استري ضايعه روحي بازگشت هر چه زودتر به برنامه روز مره است. بازگشت به كارهاي روزمره مي تواند به شما در ايجاد حس طبيعي بودن و بازيافتن حس كنترل بر زندگي تان كمك نمايد.

مسائل كوچك را رفع و رجوع كنيد

براي حل چالشهاي كوچك در زندگي تان زمان بگذاريد. اجازه ندهيد اين چالش ها روي هم جمع شده و به استرس شما بيافزايند. اگر وظايف بزرگي بر عهده داريد، آنها را به وظايف كوچكتر تقسيم كنيد، آنها را اولويت بندي كنيد سپس هر زمان كه توانستيد آنها را انجام دهيد. در كنار آنها در فهرست خود علامت بگذاريد و سپس سعي كنيد بر روي چالشهاي بزرگتر تمركز كنيد.

كمي به عقب برگرديد

شما مي توانيد با بازگشت به عقب، توجه مجدد به سرمايه هايي كه در زندگي داريد و تمركز بر آنچه كه اهميت دارد از استرس رخدادهاي آسيب زا بپرهيزيد. روابط خود با خانواده، دوستان و اجتماع را تقويت كنيد. اهداف شخصي خود را مجددا ارزيابي كنيد و براي رسيدن به آنها برنامه ريزي كنيد. سعي كنيد سري به موسسات خيريه بزنيد و بيشتر به ديگران كمك كنيد. همه اين چيزها مي توانند به شما در غلبه به استرس يك آسيب رواني كمك نمايند.

از مديتيشن استفاده كنيد

حتي اگر آشنايي با مديتيشن نداريد باز هم استفاده از اين شيوه مي تواند به كاهش استرس در شما كمك نمايد. تنفس عميق يا تمركز بر دم و بازدم مي تواند به شما در آرام كردن ذهن و بدنتان كمك نمايد. در زمان مديتيشن بر تنفس و اندامهاي بدن خود تمركز كنيد. با اين كار مي توانيد مانع از فكر كردن در مورد مسائل استرس زا شويد. شايد تكرار يك ذكر يا دعا هم موثر باشد. بي خيالي، تاي چي و يوگا راههاي خوبي براي رسيدن به خونسردي هستند.

زندگي را جشن بگيريد

بايد بدانيد كه احساس شادي در شرايط شما اصلا هم بد نيست. موفقيت هايتان را جشن بگيريد و از گرماي وجود خانواده و دوستانتان پس از رخداد آسيب زا لذت ببريد. اين نيز بخشي از مسير بهبودي است.

صداي موسيقي را بلند كنيد

در تحقيقي اخيرا مشاهده شده است كه رخدادهاي فرهنگي مثل ورزشها و هنرها مي توانند به جوامع در بهبود از يك ضربه روحي مشترك كمك نمايند. موسيقي نيز مي تواند در جوامع و افراد  تلفيق شود حالا يا به صورت موسيقي درمان، ساختن موزيك يا حتي صرفا گوش دادن به موسيقي. مديتيشن در زمان گوش دادن به يك آهنگ مورد علاقه نيز مي تواند كمك كننده باشد.

كلمات كليدي: تجربه آسيب زا، آسيب رواني، مديتيشن

دکتررضااسدی

پزشک، متخصص اپیدمیولوژی، پژوهشگر بین المللی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشاور سازمان بهداشت جهانی. او سابقه تدریس در زمینه نگارش علمی از 10 سال گذشته دارد و شیوه آموزشی او بسیار آسان و روان است. - شاخص h براساس اسکوپوس: 22 - تعداد مقالات نمایه شده ISI تا سال 1398: 35

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

هموپتیزی يا خلط خوني چيست؟

پ مه 21 , 2020
هموپتیزی يعني موقع سرفه خون بالا بياوريد. مي تواند نشانه اي از يك بيماري جدي باشد. عفونتها، سرطان و مشكلاتي در رگهاي خوني در ريه ها مي تواند عامل آن باشد. اگر دچار خلط خوني هستيد بايد حتما به پزشك مراجعه كنيد مگر اينكه مبتلا به برونشيت باشيد. علل هموپتيزي […]

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع