بارداری و مسائل مربوط به آن

برای خود و کودکتان تصمیمات آگاهانه بگیرید

دکتر رضا اسدی

قرار است بچه دار شوید؟ خوب حالا چی؟ وقتی قرار است به تازگی مادر شوید، به نظر می رسد خیلی چیزها را باید یاد گرفته و انجام دهید. احتمالا توصیه های خیرخواهانه ای را از دوستان، آشنایان و حتی غریبه ها می شنوید. ممکن است عواطف متناقضی داشته باشید. ممکن است بسیار خوشحال بوده و یا دستپاچه باشید و یا هر دو- شما می توانید با برداشتن گامهایی خود و کودکتان را در زمان بارداری و بعد از آن ایمن نگه دارید.

اول اینکه انتظار بدترین چیزها را نداشته باشید. اگرچه که اطلاعات و آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد اما توجه داشته باشید که در کشور میلیونها بارداری در سال با سلامت به سرانجام می رسد.

گاهی بهتر است بر روی جنبه های مثبت بارداری تمرکز کرد، بر روی چیزهایی که می توانید آنها را کنترل کنید مثل آنچه که می خورید و یا مقدار ورزشی که می توانید انجام دهید. حتی میتوان برای حالت تهوع صبحگاهی و استفراغ در طول بارداری نیز راه حلهای نوید بخشی ارائه داد. در یک تحقیقی نشان داده شده است که تهوع و استفراغ در اوایل بارداری به کاهش خطر از دست دادن جنین مربوط میشود.

تغذیه سالم همیشه مهم است ولی این مساله در طول بارداری حتی مهم تر هم میشود. با یک تغذیه متعادل می توان مطمئن شد که جنین و خودتان همه مواد مغذی مورد نیازتان را دریافت می کنید. انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، گوشتهای کم چرب و یا منابع پروتئینی دیگر و محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید.

مطمئن شوید که غذایتان حاوی مقدار کافی ویتامین فولات که در آب میوه ها و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد، باشید. متخصصان پیشنهاد می دهند که همه زنانی که در سن باروری هستند بهتر است از ۰.۴ mg (400 میکروگرم) اسید فولیک که نوعی فولات است را به صورت مکمل استفاده نمایند. مصرف اسید فولیک درحداقل یک ماه قبل از شروع بارداری و در طول ۳ ماه اول بارداری می تواند تا ۷۰ درصد ریسک ایجاد بسیاری از عیوب مادرزادی را کاهش دهد. بیشتر مواد مغذی که نقش مهمی در بارداری دارند در اغلب قرصهای مکمل ویتامین پریناتال وجود دارند.

برای ایمنی کودکتان از خوردن غذاهای خاصی مثل ماهی خام، گوشت نیم پز، کالباس و پنیر پاستوریزه نشده اجتناب کنید. ماهی و صدف ممکن است حاوی سطوح مختلف متیل جیوه باشند که یک ماده سمی است که می تواند به جنین صدمه بزند. در طول بارداری گزینه هایی را انتخاب کنید که ریسک آنها از لحاظ سطح این ماده پایین باشد مثل میگو، تن ماهی کنسروی، سالمون، پالاک و گربه ماهی. زنان باردار می توانند تا ۱۲ اونس (۳۴۰ گرم) از این نوع ماهی ها در هر هفته استفاده نمایند.

اگرچه ممکن است فکر کنید که در طول بارداری باید دوبرابر بخورید ولی این کار را نکنید. در تحقیقی بر روی ۸ هزار زن باردار مشخص شد که ۷۳ درصد آنها بیشتر از وزن توصیه شده چاق میشوند. در این تحقیق نشان داده شد که افزایش وزن بیش از اندازه در بارداری می تواند خطر فشار خون بالا در بارداری، انتخاب اجباری سزارین و نوزادان با وزن بالاتر را افزایش دهد.

اغلب زنان همین فکر را می کنند که چون باردار هستند می توانند به اندازه دو نفر بخورند. اما این یک تصور نادرست است. شما وقت باید کمی بیشتر از حالت نرمال خود بخورید . در کل، زنان باردار فقط به ۳۰۰ کالری اضافه در روز نیاز دارند.

داشتن تحرک در زمان بارداری می تواند به شما کمک کند که قوی بمانید، احساس بهتری داشته باشید، بهتر بخوابید و بدن خود را برای زایمان آماده کنید. پیاده روی گروهی برای مادران باردار و کلاسهای یوگای بارداری می تواند محل خوبی برای یافتن پشتیبان و یک اجتماع بوده و در عین حال می توانید فعال باقی بمانید. با چند تمهدات ساده، اغلب زنان می توانند به فعالیت معمول فیزیکی خود در طول بارداری همچنان ادامه دهند.

از آنجایی که اضافه وزن زیاد و یا کم در طول بارداری می تواند خطر برخی از مشکلات را هم برای خودتان و هم برای کودک افزایش دهد، در مورد میزان وزنی که باید در طول بارداری با توجه به وزن پیش از بارداری خود بدست آورید با پزشک خود مشورت نمائید.

همچنین در مورد هر گونه دارو و یا مکملی که مصرف می کنید، مواد شیمیایی و چیزهای بالقوه سمی که در معرض آنها قرار دارید، و یا هر گونه عادت و یا رفتاری که نگران آن هستید مثل الکل و یا سوء مصرف مواد با پزشک خود مشورت کنید. روی هم رفته، می توانید برنامه ای تنظیم کنید که به حفظ ایمنی خود و نوزاد در حال رشد خود کمک نمائید.

مادر باردار و کودک

تعجب خواهید کرد اگر بدانید که وقتی باردار هستید برخی از جبنه های سلامت خود را حتی راحت تر می توانید بهبود دهید. تحقیقات نشان می دهد که اگر زن بارداری از قبل دچار افسردگی بوده باشد اغلب بهبود می یابد، سوء مصرف مواد تا حد قابل توجهی کاهش می یابد و چنین زنانی عموما از شر بسیاری از عادات منفی بهداشتی در طول بارداری حداقل به صورت موقت خلاص میشوند.

برای مثال، برخی زنان می بینند که تغییراتی نظیر حذف کردن الکل و یا کم کردن مصرف قهوه کافئین دار بسیار برایشان راحتتر از قبل از بارداری است و یا کمتر احساس تمایل به این نوشیدنی ها در خود احساس می کنند. سیگار کشیدن یک عادت دیگر است که زنان در طول بارداری کنترل آن برایشان راحت تر است.

زمانی که باردار هستید، ممکن است دندانها و لثه  هایتان آخرین چیزی باشد که به آنها فکر کنید. اما احتمال اینکه لثه هایتان به خاطر تغییرات انجام شده در بدنتان دچار التهاب و عفونت شود بسیار زیاد است. بسیاری از زنان شستن دشستهایشان را فراموش می کنند اما این اقدام ساده تفاوتی اساسی ایجاد می کند و واقعا به شما به اجتناب از برخی ویروسهایی که می تواند برای جنینتان مضر باشد کمک می کند.

ممکن است وسوسه شوید که پیش از موعد زایمان داشته باشید. اگرچه بسیار مشتاق دیدن نوزاد خود هستید اما تحقیقات نشان داده اند که بسیار مهم است که حداقل تا ۳۹ هفته بارداری صبر کنید مگر این که به خاطر دلایل پزشکی مجبور به زایمان زودهنگام شوید.

زمانی که باردار هستید مسائل بسیاری هستند که باید در مورد آنها فکر کنید. داشتن احساسات قوی و متناقض در این دوران طبیعی است. اما اگر در حال مبارزه با افکار و یا احساسات خاصی هستید، بهتر است با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کرده و کمک بگیرید. این شما هستید که اهمیت دارید. اگرچه در وهله اول بر روی جنین تمرکز میشود اما زنان باید بدانند که آنها نیز به همین اندازه اهمیت دارند.

در مراکز بهداشتی برنامه هایی برای افزایش آگاهی در میان زنان باردار، مادران جدید و خانواده هایشان و متخصصین در مورد افسردگی و اضطراب در طول بارداری و بعد از تولد نوزاد وجود دارند. منابع شامل یک برنامه عملیاتی برای افسردگی و اضطراب و کمک به زنان و خانواده هایشان برای  گفتگوی راحت تر در مورد احساساتشان می شود.

داشتن مراقبت های زودهنگام و پیش از زایمان بهترین کاری است که شمامی توانید برای حفظ سلامت خود و نوزادتان در زمان بارداری انجام دهید. هر زنی و هر بارداری منحصر به فرد است. در زمان بارداری به پزشک متخصص خود مراجعه کرده و در مورد هر آنچه که برای شما مناسب است از او سوالات خود را بپسید تا بتوانید سلامت ذهن و جسم خود را حفظ نمائید.

انتخابهای آگاهانه

بعد از ورود نوزاد

در حالی که خود را برای ورود نوزاد آماده می کنید مطمئن شوید که مراقب خود نیز هستید.

با مادران دیگر در ارتباط باشید. به دنبال گروه های مادران در جامعه خود بوده و یا به صورت آنلاین با آنها در تماس باشید.

برای خود وقت بگذارید. کارهایی را که برایتان لذت دارد انجام دهید مثل گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب، نگاه کردن به فیلم مورد علاقه تان، و یا گرفتن یک دوش آب گرم بدون فکر.

واقع بین باشید. نیازی نیست همیشه به دنبال کمال باشید. هر کاری که در حد توانتان است انجام دهید.

از دیگران کمک بخواهید. از کمک گرفتن از خانواده و دوستانتان نترسید چه برای مراقبت از کودک باشد و یا انجام وظایف خانه.

وقتی کودک خواب است شما هم استراحت کنید. خواب همان اندازه که برای نوزاد مهم است برای شما نیز اهمیت دارد.

مهشید دولتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ضربه اي به مغز

ج ژانویه 24 , 2020
مغز شما مركز فرمان بدنتان است. بافتهاي نرم و حساس آن در يك مايع متكا مانند معلق و در يك جمجمه سخت و محكم قرار گرفته است. اما يك ضربه ناگهاني به سر يا يك تكان شديد مي تواند بر اين حفاظها غلبه كرده و به نوع خفيفي از آسيب ديدگي كه ضربه مغزي ناميده ميشود منجر گردد.

سردبیر

دکتر رضا اسدی

من یکی از بزرگترین اهداف همیشگی ام، ترویج شیوه زندگی سالم بوده است. این کار را با آموزش سلامت به بیمارانم آغاز کردم و سپس در فضای مجازی آن را توسعه دادم.

دسترسی سریع