بهترین رژیم های برای سال نو

بهترین رژیم های برای سال نو

وقتی به برنامه هایی که برای سال جدید در نظر گرفته ایم نگاهی می اندازیم، بدون شک بالا داشتن رژیم غذایی بهتر در بالای این لیست قرار می گیرد. اما سوال اینجاست که چه رژیمی بهتر است؟ گروهی از کارشناسدن بهداشت از طریق اخبار امریکا و گرارش جهانی، رژیم های غذایی برتر سال 2018 را نام بردند.

تخمین زده می شود که هرساله حدود 45 میلیون نفر در امریکا رژیم میگیرند و کاهش وزن هدف اصلی این افراد است. در هر صورت شما چه برای کاهش وزن رژیم بگیرید و یا اینکه براز افزایش سطح سلامتی به سمت رژیم های غذایی بروید، فرقی نمیکند و پیروی از یک رژیم غذایی خاص می تواند چالش بر انگیز باشد، اما با وجود تنوع بالای تعداد رژیم های غذایی شما چگونه تشخیص می دهید که کدام رژیم غذایی برای شما مناسب است؟ اخبار امریکا و گزارش جهانی هرساله جمعی از کارشناسان بهداشت را گرد هم می آورد تا بهترین رژیم های غذایی در ایالات متحده امریکا را شناسایی کند.

امسال کارشناسان 40 رژیم را شناسایی و ارزیابی کردند و آنهارا از کم اثر ترین تا کاربردی ترین در هفت بخش تفسیم کردند، این رژیم ها شامل: بهترین رژیم ها برای کاهش وزن، رژیم دیابت و رژیم سلامت قلب بودند. در این مقاله نگاهی به نتیجه این ارزیابی می اندازیم.

بهترین رژیم ها برای کاهش وزن

هدف اکثر کسانی که رژیم های غذایی را دنبال می کنند کاهش وزن است. اما کاهش وزن و نگهداری وزن مطلوب سخت تر از آن است. تحقیقات نشان میدهد که 30 تا 35 درصد کسانی که با رعایت رژیم های غذتیی وزن کم کرده اند، پس ازتقریبا یکسال به وزن قبلی خود باز گشته اند. اما باید بگوییم که باقی ماندن در وزن مطلوب پس از کاهش وزن امری ممکن است و فقط مستلزم یافتن یک برنامه غذایی مناسب است.

گروه کارشناسان بهداشت اخبار امریکا و گزارش جهانی 40 رژیم غذایی را برای درک اثرشان، در دو حالت کوتاه مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار دادند. قابل ذکر است که در این گروه برخی میخواهند سریع وزن کم کنند و گروهی می خواهند کاهش وزن خود را حفظ نمایند. کارشناسان افرادی که مراقب وزن خود بودند را در دو گروه بهترین رژیم گیرنده ها اعلام کردند. به گروه لاغری در مدت کوتاه نمره 4 از 5 نمره و به گروه لاغری در بلند مدت نمره 3.5 از 5 تعلق گرفت.

یکی از شیوه هایی که مدت زیادی است  و به خوبی نیز شناخته شده است این است که افراد متمایل به ماندن در وزن مطلوب به point system  می پیوندند. در این سیستم ارزش غذایی خوراکی ها و نوشیدنی ها مشخص شده و افراد دارای رژیم اجازه استفاده از مقدار مشخصی از مواد غذایی را دارند.

رژیم حجمی در جایگاه دوم از بهترین رژیم های لاغری قرار گرفته است و گروه کارشناسان به این رژیم نمره 3.8 از 5 برای لاغری کوتاه مدت و نمره 3.3 از 5 برای لاغری بلند مدت به این رژیم دادند. این رژیم توسط Barbara Rolls پروفسور مواد غذایی از دانشگاه پنیسیلویا مطرح شد. در این رژیم تمرکز بر روی مصرف مواد غذایی با انرژی کم مانند شیر کم چرب، حبوبات، میوه های ضد سرطان و سبزیجات در رژیم غذایی و همزمان با آن محدود کردن غذا ها با انرژی بالا است.

بهترین رژیم ها برای سلامت قلب

بیماری های قلبی هرساله در امریکا جان 610000 نفر را می گیرد و رژیم غذایی نا مناسب می تواند ریسک این بیماری را بیشتر کند چرا که، استفاده از غذاهایی با چربی بالا می تواند موجب فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی شود که اینها خود عوامل اصلی بیماری های قلبی هستند. اما چه رژیم غذایی برای داشتن قلبی سالم مناسب است؟ برای این منظور کارشناسان بهداشت چهل رژیم را آزمایش کرده و به هر کدام نمره ای در زمینه سلامت قلب دادند.

رژیم غدایی برای ازبین بردن فشار خون یا DASH اولین رتبه را از آن خود کرد. این تحقیق که توسط موسسه ملی قلب،ریه و خون -بخشی از موسسه ملی سلامت(NIH)- صورت گرفته است، غنی از میوه ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی، مرغ و لبنیات کم چرب است، اما مصرف غذاهایی با چربی های اشباع و چربی های ترانس و شکر بالا را محدود میکند.

رژیم DASH  بهترین رژیم در کل رژیم ها تشخیص داده شد.

رژیم مدیترانه ای که به مصرف ماهی و غذاهای دریایی حداقل دو بار در هفته، و همزمان با آن مصرف میوه ها، سبزیجات و کلیه حبوبات را تاکید می کند در جایگاه دوم رده بندی بهترین رژیم های لاغری ودر کنار رژیم اورنیش قرار گرفت.

در رژیم اورنیش، چربی فقط ده درصد از کل کالری مورد نیاز روزانه را تشکیل می دهد و غذا ها به پنج گروه از کمترین تا بیشترین میزان سلامت تقسیم می شوند.

بهترین رژیم برای افراد دیابتی

رژیم مدیترانه ای نه تنها یکی از بهترین رژیم ها در گروه سلامت قلب شناخته شد بلکه با گرفتن رتبه 3.7 از 5 بعنوان بهترین رژیم دیابت نیز مشخص شد.

تخمین زده می شود که نزدیک به 30.3 میلیون نفر در امریکا به دیابت مبتلا هستند. این بیماری ناشی از افزایش سطح گلوکز خون به دلیل عدم ترشح کافی انسولین در بدن می باشد.

اگرچه داشتن رژیم غذایی مناسب برای همه ما لازم است، اما افراد دیابتی به توجه بیشتری نیاز دارند زیرا، مصرف نادرست مواد غذایی در این بیماران موجب بالا و پابین رفتن بیش از حد و مشکل ساز قند خون در آنها می شود.

بر اساس گزارش کارشناسان "رژیم مدیترانه ای گزینه مناسبی برای کنترل و پیشگیری از دیابت می باشد. برخی مطالعات نشان داده است که پیروی از رژیم مدیترانه ای در افراد دیابتی ممکن است موجب افزایش سطح هموگلوبین A1C  شود.

رژیم غذایی DASH در دومین رتبه از بهترین رژیم ها برای افراد دیابتی قرار گرفته است و گروه کارشناسان گفته اند که " منو این رژیم به شدت شبیه به دستورالعمل های تغذیه ای مناسب برای این افراد می باشد".

 و در آخر باید بگوییم که هر رژیم غذایی را که انتخاب می کنید برای شما بهترین است اما مهم است که بدانید فعالیت های بدنی هم به اندازه تغذیه برای بدن شما دارای اهمیت است. دستور العمل های کنونی توصیه می کنند که افراد بزرگسال باید 150 دقیقه حرکات متوسط ایروبیک و یا 70 دقیقه حرکات با شدت متوسط ایروبیک را در برنامه هفتگی خود بگنجانند.